114 636 läst ·
260 svar
115k läst
260 svar
el fel...eller ok
även fast man får dra lös kabel i väggar så måste den vara utbytbar, man får inte klamra den inne i väggen..Rrrrr skrev:Jag vill egentligen inte försvara denne elektriker.. verkar vara slarvigt gjort! Men.. behöver inte vara elektrikerns fel att rören hamnade fel från början. Byggaren brukar nämligen märka ut exakt var väggarna kommer då man gjuter plattan.. kan ju ha mätt fel. Och det phl skriver om ovan, jag tror inte det är något krav att man skall kunna enkelt byta ut ledare i matningen längre, eftersom man nuförtiden får dra kabel fritt i väggar osv.
Självklart borde elektrikern ha fixat felet direkt, och inte smygit fkn under golvskivorna!
men som jag ser det så är detta som deralte blivit utsatt för rena skojeriet, alla skyller på alla och ingen vill ta i nåt, men pengar vill dom ha!
tyvärr fuskas det ju mer och mer nuförtiden, begrepp som kvalitetskontroll och yrkesstolthet existerar ej längre. nu är det lönsamhet och flexibilitet som ligger "rätt" i mun för vissa, men ska man verkligen acceptera en sådan "utveckling"?
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
jag kan bara ge utryck för hur jag jobbar å de flesta jag känner
i elbranschen
det är att jag vill kunna lämna ett jobb å vara stolt över det
är det nått jag inte varit helnöjd med mår jag illa varje gång jag åker förbi
blir förvånad å irreterad över att det finns de som inte är hantverkare så..........
utan bara ser pengar å det är väl de som jobbar bara åt företag
å skall göra största möjliga vinst
byt elektriker å dissa de som är dåliga....
i elbranschen
det är att jag vill kunna lämna ett jobb å vara stolt över det
är det nått jag inte varit helnöjd med mår jag illa varje gång jag åker förbi
blir förvånad å irreterad över att det finns de som inte är hantverkare så..........
utan bara ser pengar å det är väl de som jobbar bara åt företag
å skall göra största möjliga vinst
byt elektriker å dissa de som är dåliga....
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Har man valt en rörinstallation så ska ledningen vara utbytbar.
Väljer man kabel i vägg, lös eller ingjuten så är det svårt att byta sedan men billigt är det.
Protte
Väljer man kabel i vägg, lös eller ingjuten så är det svårt att byta sedan men billigt är det.
Protte
i boken Eilinstallation-yrkesmannaskap, på sidan 33 står det:
Harmoniseringen med europa har givit det senaste alternativet för att utföra elinstallationer.
Utan omslutande rör placeras mantlade kablar i väggar och tak, kablarna måste dragavlastas i sosorna.
Vid varje regel måste man använda spikskydd för att undvika att någon spikar i kabeln, kabeln får följa kortast möjliga väg, vill man någon gång byta kabel får man dra in den med hjälp av den befintliga.
Harmoniseringen med europa har givit det senaste alternativet för att utföra elinstallationer.
Utan omslutande rör placeras mantlade kablar i väggar och tak, kablarna måste dragavlastas i sosorna.
Vid varje regel måste man använda spikskydd för att undvika att någon spikar i kabeln, kabeln får följa kortast möjliga väg, vill man någon gång byta kabel får man dra in den med hjälp av den befintliga.
Ja Myresjöhus....
Har varit i flertalet av deras hus...
ZZZZZZZZZZZZZZZZZz
Deras säljare vill bara ha en underskrift på en försäljning för att få ut sin provison (lön, stavade nog fel).
Sorligt hur om beter sig.
Det skjuts för lite hus försäljare, när man köper ett hus så är det oftast den största affär en privat person gör i sitt liv. Men ändå nonchalera en säljare detta..
Myresjöhus var tidigare ett kvalitets märke... Men nu...
Har varit i flertalet av deras hus...
ZZZZZZZZZZZZZZZZZz
Deras säljare vill bara ha en underskrift på en försäljning för att få ut sin provison (lön, stavade nog fel).
Sorligt hur om beter sig.
Det skjuts för lite hus försäljare, när man köper ett hus så är det oftast den största affär en privat person gör i sitt liv. Men ändå nonchalera en säljare detta..
Myresjöhus var tidigare ett kvalitets märke... Men nu...
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
electrocuted
jo man FÅR göra så men inte många vill
väljer man ett sånt sätt å vill tex utöka eller ändra blir det kabel -utanpåliggande
å det vill inte många.......
el-richard
det är tråkit det blivit sådär att pengarna hägrar för alla så
visst vill man tjäna litet men idag går det inte jobba sig rik
utan bättre göra nått man trivs med å har råd å äta
fast ofta är försäljare pressade med.-tyvärr
att de inte har nån yrkestolthet lixom utan ser bara inkomsten..........
jo man FÅR göra så men inte många vill
väljer man ett sånt sätt å vill tex utöka eller ändra blir det kabel -utanpåliggande
å det vill inte många.......
el-richard
det är tråkit det blivit sådär att pengarna hägrar för alla så
visst vill man tjäna litet men idag går det inte jobba sig rik
utan bättre göra nått man trivs med å har råd å äta
fast ofta är försäljare pressade med.-tyvärr
att de inte har nån yrkestolthet lixom utan ser bara inkomsten..........
Redigerat:
Det är inte så trevligt att få höra att man behöver ha utanpåliggende kablar framöver som Elinstallatören framhåller, huset är helt nybyggt.
Yrkestolthet, det finns inte mera tydligen.
Men alla vägguttag fungerar nu, det är inte illa.
Deralte
Yrkestolthet, det finns inte mera tydligen.
Men alla vägguttag fungerar nu, det är inte illa.
Deralte
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Utanpåliggande blir ju först den dag man tycker det behöver bytas trådar. Vid det laget har säkert du eller efterkommande ägare bytt golvet minst en gång. I samband med det kanske det kan kännas vetiigt att ta dit en riktig elektriker som, kan göra rätt.
Man skäms ju att säga att man bygger Myresjöhus efter att läst den här tråden.
Bifogar bilder på hur det ser ut hos oss, Elektrikern var och placerade ut rör fästa i friggolit bitar innan plattan gjöts. dessa rör slutar som synes ca 10-15 cm innan väggen. Nu vet ju inte jag om elektrikern kommer att skarva på dessa innan han drar in kablarna i dessa rör, annars blir det ju precis som för trådskaparen.
Lite komentarer på detta ?
Bild nummer två är på en innervägg, där går ju allt i slangar upp i taket, vilket enligt mig verkar helt ok.
Bifogar bilder på hur det ser ut hos oss, Elektrikern var och placerade ut rör fästa i friggolit bitar innan plattan gjöts. dessa rör slutar som synes ca 10-15 cm innan väggen. Nu vet ju inte jag om elektrikern kommer att skarva på dessa innan han drar in kablarna i dessa rör, annars blir det ju precis som för trådskaparen.
Lite komentarer på detta ?
Bild nummer två är på en innervägg, där går ju allt i slangar upp i taket, vilket enligt mig verkar helt ok.
OK. Efter besök på husbygget idag så kan då iaf jag konstatera att de som är skyldig till 100% till trådskaparens problem är El-killen som gjort jobbet, Inte Myresjöhus. bifogar bild på hur våran El-Kille löst saken.
Odch såhär ser det ut på alla ställen där vi ska ha utanpåliggande dosor i yttervägg, alltså två stycken i varje sovrum resterande är infälda i innervägge eller i infälda i yttervägg från fabrik.
Odch såhär ser det ut på alla ställen där vi ska ha utanpåliggande dosor i yttervägg, alltså två stycken i varje sovrum resterande är infälda i innervägge eller i infälda i yttervägg från fabrik.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Men vad har han skarvat ihop rör och slang med?
Ang. Myresjöhus sockeldosor så har dom en helt annorlunda lösning på gång (har sett en prototyp, samt att en arbetsstation för detta håller på att monteras). Om detta ska ersätta sockeldosorna helt eller delvis vet jag dock inte.