Rikard Ågren skrev:
Men vad har han skarvat ihop rör och slang med?
Det ser ju ut som han använt en helt vanlig muff. Alltså helt perfekt eller ser du nåt som jag inte ser?

jag tycker det ser ut som ett 20mm rör med en 16 slang instucken i

ja kan så vara, troligtvis så ser vi inte VP-röret i bild bara..

electrocuted skrev:
jag tycker det ser ut som ett 20mm rör med en 16 slang instucken i
Vill klargöra att jag är helt okunnig vad gäller El, men jag uppfattade det också så.... att det är en slang instucken i röret.... vet inte hur långt.

Men det viktiga är ju att kabeln kommer att vara skyddad, eller hur ? Petade i slangen och den var instucken så pass långt att det inte fans en möjlighet till att den skulle "lossna"....

Om någonting trycker på slangen i sidled så glider slangen i röret istället för att ta belastningen. Elkablarna får ta belastningen och skada kan uppstå.

Jag kan då inte så nån skarvmuff. Kanske har jag dålig syn :)

Tycker också att det ser ut som slang i rör, vilket kan göra det svårt få i dragfjädern den vägen, om man nu måste i med en sådan någon dag. Går ju alltid att göra från andra hållet iofs. Men då kan ju trådarna fastna på väg tillbaka istället.

Mikael_L
Ska "hålet" gjutas igen sen, tro?

Gjuter man igen det så kommer det fungera bättre än vilken muff som helst, förutom att det kan bli bängligt att få in dragfjäder ena hållet. Det är i vilket fall en milsvid skillnad mot skitjobbet och även skitfixet i deralte's hus.

• Gilla
rassih
  • Laddar…
Jag tycker att det ser ut som ett "rör med utkragad muff", även kallad "toppskott", som man använder för att efter tex gjutning av väggar för att skarva vidare ett rör i samma dimmention. E1400780

Skulle någon vilja förklara felet med lösningen på sista bilden? Är det att slangen förmodligen bara är instucken i röret eller?

Vete fanken om jag vill kalla det för fel, är slangen instucken så långt att den inte kan fara ur ser jag inget problem.

Det är väl inget fel, en annan kille som visade hur ett tidigare fel lösts i hans Myresjöhus.

Om det ska gjutas igen spelar det givetvis ingen roll att slangen inte sitter fast, men om det INTE ska gjutas igen så förklarade jag ovan varför jag tycker det är fel. En elektriker får gärna kommentera ifall jag är ute och cyklar ;)

Det är inget fel utan ett utmärkt sätt att skarva ett rör vidare tex. upp i en vägg, är man rädd att det ska rinna in betongvatten får man täta med nått. Om tex. möjligt tejpa skarven

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.