Mikael_L
Jag vet inte varför så många tycker att den centralen ser så hemsk ut.
Själv tycker jag den ser hyggligt vanlig och ordinär ut, ungefär som det brukar se ut.
Den där kulo-dosan i botten och lampsladd verkar lite hmmm... tja ... Men jag kan gissa att det kanske är effektvakt till pannan.
Sen ser jag ett par-tre wago på vänster sida, men det kan ju ibland förekomma utan att vara någon katastrof.

Alla fasledare som sitter på säkringarna verkar korrekt skalade, jag ser iaf ingenstans man kan fingra på strömförande.

Dwn grå grova på vänster PE är nog en PEN. De översta skenorna är nog varsin skyddad N. Det sitter 2 st JFB i centralen och någon oskyddad N verkar inte finnas. Underst kan man ana strömtransformatorer så dosan där är nog till effektvakten. Att man drar blå från PE till JFB är väl rätt vanligt. Fasskenorna ser sågade ut och jag ser inget ändskydd. Finns det ett lock till centralen?

Jo jag kan tycka det är lite slarvigt skalat men färgerna är normala när man har blandat gammalt och nytt. Det lite udda är väl att de 3 faserna in på huvudbrytaren alla är lika gråa som den vid PE. Sitter mätartavlan intill?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.