Den centralen ser färsk ut, har den byts ut från en vanlig gängcentral, då kan det bli lite udda kulörer på ledningarna. Annars för att komma till dagens standardfärger så måste alla ledningar i huset dras om. Kan bli en ganska dyr historia, är det bara rätt gjort för övrigt så oroa dig inte.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
De ledningar på PE-plinten till höger som ser ut att vara bruna kanske är röda? Det var den färg som gällde för skyddsledare på 60-talet. Du borde i så fall ha en lapp eller text på gruppförteckningen som säger att det finns röda skyddsledare i anläggningen.
De blå ledare man ser är troligen neutralledare som tas ut från PEN, en till JFBn i alla fall.
Det är allmänt ett mycket dåligt hantverk map anslutningarna på plintarna.
De blå ledare man ser är troligen neutralledare som tas ut från PEN, en till JFBn i alla fall.
Det är allmänt ett mycket dåligt hantverk map anslutningarna på plintarna.
Röd ledare i PE skenan är inget konstigt om det är en ny central i en gammal anläggning
Vad jag bli konfunderad över är att den vänstra nollskenan innehåller gulgrön, blå och grå ledare
Är det jag som ser fel på bilden?
Vad jag bli konfunderad över är att den vänstra nollskenan innehåller gulgrön, blå och grå ledare
Är det jag som ser fel på bilden?
Tja, den ser ju ut ungefär som min central här hemma, som jag skruvat upp själv.U Uffe A skrev:
Ja, det är på todo-listan att snygga till det, så det kommer nog ske vilket år som helst nu.
Jo, de tänkte jag först också men man ser inte så många blå/svarta ledare (vad som nu är använt som neutral) gå upp emellan utrymmet till plintarna. Det lär ju finnas men...Mikael_L skrev:
Jo, nu ser man något längre in i de mörka råttboet att de går fler ledare där
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Inga, det ser bara oseriöst ut. Hela skenen är redan exponerad metall så att ledarna har nån mm exponerad metall har ingen praktisk betydelse så länge tillräckligt mycket är innuti plintenFairlane skrev:
(edit) såg fel, trodde det var plintar utan plast. Jag vidhåller dock att det inte har någon verklig påverkan
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Du har rätt, det spelar ingen praktisk roll, men jag hoppas att den som gjort detta varit mer noggrann på andra håll i anläggningen, men jag får en liten känsla att det inte är så.S SueCia skrev: