Det jag syftar på är de plintarna ovanför säkringarna uppe till vänster och höger. Där är väldigt blandade färger....

Jag har inte en tanke på att pilla på det, men fick bara en tanke då jag såg det.
 
  • Elcentral med säkringar och mångfärgade kablar kopplade till plintar ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den centralen ser färsk ut, har den byts ut från en vanlig gängcentral, då kan det bli lite udda kulörer på ledningarna. Annars för att komma till dagens standardfärger så måste alla ledningar i huset dras om. Kan bli en ganska dyr historia, är det bara rätt gjort för övrigt så oroa dig inte.
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
De ledningar på PE-plinten till höger som ser ut att vara bruna kanske är röda? Det var den färg som gällde för skyddsledare på 60-talet. Du borde i så fall ha en lapp eller text på gruppförteckningen som säger att det finns röda skyddsledare i anläggningen.

De blå ledare man ser är troligen neutralledare som tas ut från PEN, en till JFBn i alla fall.

Det är allmänt ett mycket dåligt hantverk map anslutningarna på plintarna.
 
Röd ledare i PE skenan är inget konstigt om det är en ny central i en gammal anläggning
Vad jag bli konfunderad över är att den vänstra nollskenan innehåller gulgrön, blå och grå ledare :thinking:
Är det jag som ser fel på bilden?
 
Håller med Bo om att det är inte snyggt gjort
Den som lämnar något sådant efter sig ska hålla sig borta från den typen av installationer :mad:
 
Fairlane
Ser jag fel eller? Det ser ut som i stort sett varenda ledning på övre raden har väldigt mycket koppar synligt?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ser jag fel eller? Det ser ut som i stort sett varenda ledning på övre raden har väldigt mycket koppar synligt?
Nej du ser inte fel. Vill du förklara för oss som inte vet vad detta kan få för negativa konsekvenser?
 
Vad slutar fungera om du slår av båda jordfelsbrytarna?
 
Mikael_L
U Uffe A skrev:
Håller med Bo om att det är inte snyggt gjort
Den som lämnar något sådant efter sig ska hålla sig borta från den typen av installationer :mad:
Tja, den ser ju ut ungefär som min central här hemma, som jag skruvat upp själv.
Ja, det är på todo-listan att snygga till det, så det kommer nog ske vilket år som helst nu. :)
 
  • Haha
Panor82
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som om det saknas ändskydd på skenorna? De borde kanske åtgärdas iaf.
 
K krukan77 skrev:
Det jag syftar på är de plintarna ovanför säkringarna uppe till vänster och höger. Där är väldigt blandade färger....

Jag har inte en tanke på att pilla på det, men fick bara en tanke då jag såg det.
Är det bara jag som tycker att Neutrallplinten ser rejält tom ut? :thinking:
 
Mikael_L
G GoGetLost skrev:
Är det bara jag som tycker att Neutrallplinten ser rejält tom ut? :thinking:
Jodå. Men jag har antagit att det bara är dolt av jordskenorna. Hoppas jag i alla fall.

Eller så har huset endast två och trefasgrupper utan nolla ... :thinking:, Norge? :thinking:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå. Men jag har antagit att det bara är dolt av jordskenorna. Hoppas jag i alla fall.

Eller så har huset endast två och trefasgrupper utan nolla ... :thinking:, Norge? :thinking:
Jo, de tänkte jag först också men man ser inte så många blå/svarta ledare (vad som nu är använt som neutral) gå upp emellan utrymmet till plintarna. Det lär ju finnas men... :cool:

Jo, nu ser man något längre in i de mörka råttboet att de går fler ledare där
 
S
Fairlane Fairlane skrev:
Ser jag fel eller? Det ser ut som i stort sett varenda ledning på övre raden har väldigt mycket koppar synligt?
Inga, det ser bara oseriöst ut. Hela skenen är redan exponerad metall så att ledarna har nån mm exponerad metall har ingen praktisk betydelse så länge tillräckligt mycket är innuti plinten

(edit) såg fel, trodde det var plintar utan plast. Jag vidhåller dock att det inte har någon verklig påverkan
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
S SueCia skrev:
Inga, det ser bara oseriöst ut. Hela skenen är redan exponerad metall så att ledarna har nån mm exponerad metall har ingen praktisk betydelse så länge tillräckligt mycket är innuti plinten

(edit) såg fel, trodde det var plintar utan plast. Jag vidhåller dock att det inte har någon verklig påverkan
Du har rätt, det spelar ingen praktisk roll, men jag hoppas att den som gjort detta varit mer noggrann på andra håll i anläggningen, men jag får en liten känsla att det inte är så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.