Kolla in detta fb-inlägg från Svanströms El @ VVS, kolla hela filmen.
https://www.facebook.com/SvanstromsElVvs/posts/1367823906578301
Allt ansvar ligger nu på TS, TS skulle kollat med styrelsen innan köpet & på sådant sätt satt press på säljaren och mäklaren (om den såldes genom mäklare).
https://www.facebook.com/SvanstromsElVvs/posts/1367823906578301
Allt ansvar ligger nu på TS, TS skulle kollat med styrelsen innan köpet & på sådant sätt satt press på säljaren och mäklaren (om den såldes genom mäklare).
Vad säger stadgarna exakt? Du kan inte få det till att det är förra ägaren som gjort fel och att föreningen ska gå på honom/henne istället. Dvs är det skrivet så att det är knutit till medlem eller lägenhet?
Edit: Oj vad sen jag var med det svaret
Edit: Oj vad sen jag var med det svaret
Redigerat:
Oj tack alla för mycket input. Men vet inte om jag blev direkt klokare. För mig är det inget problem att köpa ett par timmar av en elektriker om det räcker för att få detta överstökat. Då får jag även bekräftelse på att allt är som det skall. Jag har dock förstått att ingen elektriker kan "certifiera" en anläggning någon okänd har gjort. Någon som vet hur jag bör resonera här? Även om anläggningen är perfekt kan ju förra ägaren ha anlitat en icke behörig installatör.
Jag har fått ett tvåsidigt PM om ombyggander från styrelsen. Där står att läsa att i samband med slutbesiktning av förening utsädd besiktningsman skall inlämnas "Intyg över utförd isolationsmätning EL samt EL-värmegolv, el-installationer".
I stadgarna läser jag att medlemmen måste följa föreningens ordningsregler, att han svarar för underhåll och reparationer på bla all el i lägenheten. Ändringar skall utföras fackmannamässigt. Det står vidare att man som medlem svarar för alla reparationer och installationer som tidigare ägare har gjort.
Jag har fått ett tvåsidigt PM om ombyggander från styrelsen. Där står att läsa att i samband med slutbesiktning av förening utsädd besiktningsman skall inlämnas "Intyg över utförd isolationsmätning EL samt EL-värmegolv, el-installationer".
I stadgarna läser jag att medlemmen måste följa föreningens ordningsregler, att han svarar för underhåll och reparationer på bla all el i lägenheten. Ändringar skall utföras fackmannamässigt. Det står vidare att man som medlem svarar för alla reparationer och installationer som tidigare ägare har gjort.
http://www.eio-eltest.se/info-eio-eltest/
Men självklart kan du be vilken elektriker som helst att komma och kontrollera din anläggning avseende fackmässighet, kontinuitet och meggning. Ring och hör med ett par stycken i närheten vad det skulle kosta.
Att en elektriker testar din anläggning betyder inte att de tar ansvar för anläggningen såklart.
Men självklart kan du be vilken elektriker som helst att komma och kontrollera din anläggning avseende fackmässighet, kontinuitet och meggning. Ring och hör med ett par stycken i närheten vad det skulle kosta.
Att en elektriker testar din anläggning betyder inte att de tar ansvar för anläggningen såklart.
Ordna kontakt med en vettig elfirma som kan hjälpa dig med de två mätningarna som nämns, passa samtidigt på att utföra ett sk EIO-test dvs en allmän elhälsokontroll och få protokollet från det. Lämna över detta med god min till skönandarna som angriper dig, inget att slösa din energi på i detta läget. På sikt kan du ju se hur det ligger till i bemanningen av din styrelse och agera därefter om det skulle intressera dig men för just detta fallet avsluta direkt enligt ovan.
Tyvärr verkar sånt här vara allmänt förekommande med en massa lallare i diverse "styrelser" om man ser till bara trådar här på BH. Mitt råd är att du gör som nämnt och sen glömmer saken om inget mer dyker upp, det är mer än ett Sisyfos-arbete att börja bry sig i vad diverse mer eller mindre lämpade individer tror sig vara byxade i såna här fall.
Tyvärr verkar sånt här vara allmänt förekommande med en massa lallare i diverse "styrelser" om man ser till bara trådar här på BH. Mitt råd är att du gör som nämnt och sen glömmer saken om inget mer dyker upp, det är mer än ett Sisyfos-arbete att börja bry sig i vad diverse mer eller mindre lämpade individer tror sig vara byxade i såna här fall.
Ett EIO-test är rätt så omfattande och behövs inte i det här fallet men kan självklart vara bra att göra ändå om du vill. Det som efterfrågas är en meggning på din anläggning och det går betydligt snabbare. Det tar max en timma plus ev. framkörning.
Problemet kan vara att hitta en elektriker som är villig att göra ett sånt litet jobb i dessa tider.
Problemet kan vara att hitta en elektriker som är villig att göra ett sånt litet jobb i dessa tider.
Klicka här för att svara