spikplanka spikplanka skrev:
Finns ett något arkitektoniskt hinder för att modifiera CAN-bus att hantera 1000 Mbit/s ?
CAN-bussen är byggd så att alla anslutna enheter skall kunna känna av de databitar som sänds "samtidigt" oavsett vilken enhet som sänder den. En bit tar vid 1 Mbit/s 1 mikrosekund att skicka. Ljusets hastighet är 3 * 10^8 m/s. Så när en enhet avslutar en bit har början på den kommit 300 meter i kabeln. I praktiken måste längden begränsas mycket mer än så. Vid 1 Mbit/s tillåts maximalt 40 m busslängd. Skall man öka hastigheten så måste busslängden kortas. Vill man ha samma marginaler skulle 1000 Mbit/s innebära maximalt 40 mm lång buss totalt mellan alla enheter.

Ethernet hanterar krockar på bussen på ett helt annat sätt och det är normalt att en enhet har skickat ut många bitar innan den första kommer fram. När en enhet med 1000 Mbit/s skickar ut den andra biten i ett meddelande har den första kommit 0,3 meter i kabeln. Det finns bussar som har så höga datahastigheter som 1000 Mbit per sekund. Men det kan omöjligt vara en CAN-buss.
 
  • Gilla
Emil.P och 3 till
  • Laddar…
Ovan gäller arbitreringen I början av framen. CAN FD taktar sedan upp under datadelen så att du kan få ut cirka 8 mbit/s. Och antalet ramar per sekund är inte högre för under arbitreringen måste alla noder känna av varje bit.

Ledsen om ovan blev tekniskt, men det finns utmärkt material på internet om du vill lära dig mer om denna underbara industribuss.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
CAN-bussen är byggd så att alla anslutna enheter skall kunna känna av de databitar som sänds "samtidigt" oavsett vilken enhet som sänder den. En bit tar vid 1 Mbit/s 1 mikrosekund att skicka. Ljusets hastighet är 3 * 10^8 m/s. Så när en enhet avslutar en bit har början på den kommit 300 meter i kabeln. I praktiken måste längden begränsas mycket mer än så. Vid 1 Mbit/s tillåts maximalt 40 m busslängd. Skall man öka hastigheten så måste busslängden kortas. Vill man ha samma marginaler skulle 1000 Mbit/s innebära maximalt 40 mm lång buss totalt mellan alla enheter.

Ethernet hanterar krockar på bussen på ett helt annat sätt och det är normalt att en enhet har skickat ut många bitar innan den första kommer fram. När en enhet med 1000 Mbit/s skickar ut den andra biten i ett meddelande har den första kommit 0,3 meter i kabeln. Det finns bussar som har så höga datahastigheter som 1000 Mbit per sekund. Men det kan omöjligt vara en CAN-buss.
Sorry, jag behöver säga emot. En impuls' fortplantningshastighet i en kabel är mindre än ljusets hastighet, beroende på den relativa dielektricitetskonstanten. I de flesta vanliga isolationsmaterial ligger den aktuella impulshastigheten mellan 50 och 70 % av c. I skummade isolationsmaterial som man har ibland i högstfrekvenskablar kan man komma upp till 90%.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är långt ifrån bara fordon som har CAN-bus.
Ett system för luftkontroll och styrning jag ibland har installerat kör med CAN-bus, jag vet dock inte riktigt varför. Här styrs luftspjäll och olika mätningar med data från bussen.
Det är vare sig mycket information (kräver ej höga busshastigheter) eller tidskritiskt.
Men möjligheten att dra en väldigt lång bus är ju förstås önskvärt, men då kunde de även kört med modbus som också klarar många hundra meter.

Jag har jobbat i företag tidigare i mitt liv, där relativt komplicerade maskiner kommunicerade med varandra via CAN-bus. I detta fall var det mest de ganska solida realtidsegenskaperna som avgjorde valet, här var det otroligt viktigt att inga paket blev försenade eller att den exakta tiden för saker och ting blev okänd, för ventiler t.ex. skulle slå till eller ifrån med tiondels sekunds noggrannhet - alltid.
Värmepumpar från Bosch/IVT har kört med CAN-bus i ett antal år.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är långt ifrån bara fordon som har CAN-bus.
Ett system för luftkontroll och styrning jag ibland har installerat kör med CAN-bus, jag vet dock inte riktigt varför. Här styrs luftspjäll och olika mätningar med data från bussen.
Det är vare sig mycket information (kräver ej höga busshastigheter) eller tidskritiskt.
Men möjligheten att dra en väldigt lång bus är ju förstås önskvärt, men då kunde de även kört med modbus som också klarar många hundra meter.

Jag har jobbat i företag tidigare i mitt liv, där relativt komplicerade maskiner kommunicerade med varandra via CAN-bus. I detta fall var det mest de ganska solida realtidsegenskaperna som avgjorde valet, här var det otroligt viktigt att inga paket blev försenade eller att den exakta tiden för saker och ting blev okänd, för ventiler t.ex. skulle slå till eller ifrån med tiondels sekunds noggrannhet - alltid.
Är det Lindinvent du jobbat med? Enda jag vet som använder CAN som fältbuss i en nivå av fastighetsautomation.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Apropå fastighetsautomation så har jag hört om något system som nyttjat ~10 Mbit/s iaf sedan 1990-talet iaf. Har för mig det är något helt annat än Ethernet dock. Men det är en rejält stor fastighet.
 
useless useless skrev:
Värmepumpar från Bosch/IVT har kört med CAN-bus i ett antal år.
Den är ju oerhört vanlig internt och mellan kort osv i så mycket annat än fordon tex VP då.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Apropå fastighetsautomation så har jag hört om något system som nyttjat ~10 Mbit/s iaf sedan 1990-talet iaf. Har för mig det är något helt annat än Ethernet dock. Men det är en rejält stor fastighet.
Du kanske tänker på det som samlas under BACnet som har olika fysiska lager använda. Eller som också vanligt i den sektorn vid den tiden tex LON. lonworks, lontalk, Echelon osv fast vid betydligt lägre bitrate.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Sorry, jag behöver säga emot. En impuls' fortplantningshastighet i en kabel är mindre än ljusets hastighet, beroende på den relativa dielektricitetskonstanten. I de flesta vanliga isolationsmaterial ligger den aktuella impulshastigheten mellan 50 och 70 % av c. I skummade isolationsmaterial som man har ibland i högstfrekvenskablar kan man komma upp till 90%.
Ok, vi förutsätter alltså koaxkabel innesluten i ett glasrör i högvacuum utan isolator förutom på små ställen där innerledaren hålls av något material.
 
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Är det Lindinvent du jobbat med? Enda jag vet som använder CAN som fältbuss i en nivå av fastighetsautomation.
Japp, Lindinvent.
Och jag känner inte heller till CANbus i något annat system i denna sektor.

Jag tycker Lindinvent verkar rätt smart, välutvecklat, och installatörsvänligt.
Sen har jag ingen aning ifall det är onödigt tekniskt komplicerat för applikationen eller så. Men jag jobbar ju inte i den nivån med detta.
 
GK100 GK100 skrev:
Du kanske tänker på det som samlas under BACnet som har olika fysiska lager använda. Eller som också vanligt i den sektorn vid den tiden tex LON. lonworks, lontalk, Echelon osv fast vid betydligt lägre bitrate.
Vet ej, grävde inte i saken. Men byggnad(erna) tillsammans sträcker sig över flera hundra meter så det är inte direkt något hemmaautomationssystem iaf.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Ok, vi förutsätter alltså koaxkabel innesluten i ett glasrör i högvacuum utan isolator förutom på små ställen där innerledaren hålls av något material.
Högvakuum behövs inte alls. Har du någon solid isolationsmaterialmaterial kommer du lätt ned till halva ljushastighet. Med skummad isolation blir epsilonr lägre och då kan du komma upp till 80-80%. Oavsett om det är luft eller vakuum i blåsorna.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Med skummad isolation blir epsilonr lägre och då kan du komma upp till 80-80%.
Dyrt?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Vet inte men att skumma plast är inte särskild kostsam, se frigolit och liknande.
Problemet är väl att få rätt struktur och kvalitet på plasten och de material som den gränsar till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.