180 064 läst ·
1 169 svar
180k läst
1,2k svar
El-arkeologi
Att den hållt länge beror på att den hade märkspänning på 140V men drevs med 127V, då är glödtråden så kall att den typ aldrig går sönder.G Galten skrev:
Men å andra sidan, verkningsgraden på en glödlampa av bästa sort var så risig som ca 2,5%. Och när man körde en sån där 140V på 127V så blev ljuset väldigt gult och verkningsgraden sjönk troligen till typ 0,2%.
Det har du rätt i. Lite underligt att det såldes 140V lampor, det volttalet hade ju ingen antar jag.Mikael_L skrev:
Att den hållt länge beror på att den hade märkspänning på 140V men drevs med 127V, då är glödtråden så kall att den typ aldrig går sönder.
Men å andra sidan, verkningsgraden på en glödlampa av bästa sort var så risig som ca 2,5%. Och när man körde en sån där 140V på 127V så blev ljuset väldigt gult och verkningsgraden sjönk troligen till typ 0,2%.
Satte den i en max neddimrad lampa och den lyser så fint. Det får bli husets museiföremål!
(Sen får man ändå säga att de som uppfann det vita LED ljuset fick sitt Nobelpris väldigt välförtjänt. Det har förbättrat livet för så många människor på jorden)
Redigerat:
Tappade en fas i kåken förra helgen. Efter en del felsökning hittade jag den här uppe på vinden bland sågspån och damm. Satt visst en liten central där med 25A proppar sen det gick in luftledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
så här är det oss mig inget är jordat uttagen och brytarna har säkringar i sig har aldrig sett det för
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 390 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Ser ut att vara ännu mindre än 6A dia som ska i de där ?
Arkeologer borde väl kunna svara på frågor om forna civilisationer? Så ställer frågan här
:
Hur i h-lvete bar man sig åt för att dra kabel såhär? Det är alltså en kulovariant dragen i ett pansarrör, där kulon har typ en millimeter mindre diameter än röret. För att få ut den fick jag hänga min kroppsvikt (~75kg) och studsa ner den. Så.. hur bar man sig åt för att få in den?!
Hur i h-lvete bar man sig åt för att dra kabel såhär? Det är alltså en kulovariant dragen i ett pansarrör, där kulon har typ en millimeter mindre diameter än röret. För att få ut den fick jag hänga min kroppsvikt (~75kg) och studsa ner den. Så.. hur bar man sig åt för att få in den?!
Logga in
Skapa konto
Ser ut att vara till en ytterlampa, säkert en ganska kort bit. Och det är inte en kulo....
Det ser ut att vara en blymantlad utomhus kabel...EDKL...
Talk, dragfjäder och medhjälpare så fick de säkerligen i den i röret....
Då ska du se hur det är att få ut färdigdragen fk i flexslang som är bristfälligt klammad med konstig böjar...
Det ser ut att vara en blymantlad utomhus kabel...EDKL...
Talk, dragfjäder och medhjälpare så fick de säkerligen i den i röret....
Då ska du se hur det är att få ut färdigdragen fk i flexslang som är bristfälligt klammad med konstig böjar...