Totte_S
Kidnappar tråden lite. Har fått en armatur med tillhörande reservljuskällor, 500 W & 1000W.
Verkar vara en gammal byggstrålkastare.
Vad kan gängan heta? Drygt 39mm dia. E40?
Vore kul att hitta effektsnålare ljuskälla så den kan användas till mer än värmekälla
Gammal byggstrålkastare från Svenska Klamplampan Malmö står på grus, bredvid ett glas öl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en stor glödlampa på grusunderlag, troligen E40 sockel för byggstrålkastare.
Skapa konto
Närbild på en OSRAM 1000W glödlampa med specifikationer synliga genom smutsigt glas.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L
Japp, E40.
Edison gänga 40.

Även ibland kallad gänga IV, särskilt när det pratas säkringar, vilket dock är en rätt ovanlig fågel. Gänga I, II och III är vanliga, sen blir det ofta knivsäkringar när det blir större, det var även så förr, därav lite ovanligt med G IV-fattning på säkringar.

Totte_S Totte_S skrev:
Vore kul att hitta effektsnålare ljuskälla så den kan användas till mer än värmekälla
Det finns, t.ex
https://www.ljustema.se/116-e40

Natrium och metallhalogen kräver vissa speciella drivdon, så de kan du inte sätta in utan att bygga om armaturen med ett drivdon, annars smäller det.
Men det fanns en LED där också.

Googla E40 LED

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
peroc63 och 1 till
  • Laddar…
Just för säkringar av propptyp hittar vi elarkeologer mest rörgänga R 1 1/4" som G IV och R 2" som G V så trots namnet Diazed stämmer den delen typiskt för våra vanliga G II med E27 och G III med E33.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Men visst finns det säkringshållare med E40, fast en ovanlig fågel?

Jag vill minnas att jag sett det någon gång. På Pythagoras i Norrtälje var det dock den där rörgängan som du nämner, jag kunde ju inte hålla mig ifrån att skruva upp en och kolla ... :whistle: :oops:

• Gilla
FrMaAb
  • Laddar…
Ja de förekommer som G IV fast då oftast som ett äldre utförande vanligare med rörgänga om man nu kan säga vanligt om något som är relativt ovanligt. Annars är ju E gängan normal för Diazeder och deras kusiner med tex E14, E16, E18 och de vanliga E27, E33.

• Gilla
dajmx
  • Laddar…
Hoppar också in i denna tråden då. Denna installationen har suttit i huset sen det byggdes 1948. Känns skönt att få byta ut den nu.

• Gammal elcentral med säkringar och mätare på en träplatta från 1948.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
  • Haha
djanlov och 14 till
  • Laddar…
Mikael_L
Lite märkligt, 1948 var väl ändå de svarta SEF-diazed-centralerna rätt standard. Så konstigt att man gjorde sådär hos dig.

Larben Larben skrev:
Hoppar också in i denna tråden då. Denna installationen har suttit i huset sen det byggdes 1948. Känns skönt att få byta ut den nu.
Ganska precis så där ser vår elcentral ut med, fast något större.
Den är helt i drift. Har en lite undercentral i plåt i källaren med.
Egentligen skulle jag vilja plocka ned den o modernisera den, men blir inte färdig till det.
Men den funkar ju så egentligen behövs den inte bytas ut.
Kanske....

Mikael_L
K knipo skrev:
Ganska precis så där ser vår elcentral ut med, fast något större.
Den är helt i drift. Har en lite undercentral i plåt i källaren med.
Egentligen skulle jag vilja plocka ned den o modernisera den, men blir inte färdig till det.
Men den funkar ju så egentligen behövs den inte bytas ut.
Kanske....
Då väntar vi bara på bilderna då ... :whistle: ;)

• Gilla
Classe50
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då väntar vi bara på bilderna då ... :whistle: ;)
Är det av intresse?

Mikael_L
Skämtar du nu ... ?:crysmile:

• Gilla
  • Haha
PNI och 3 till
  • Laddar…
Jag får väl ta en bild när jag kommer hem.

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
[bild]
Den fungerande 140V glödlampan från pre-1956
(Det var då det blev 220 V i huset)
127 V användes mycket inom industrin, kanske mest för att de inte skulle försvinna hem.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Apropå gammalt:

Tror tyvärr inte jag har bild, men där jag bodde för ett antal år sedan hade vi översvämning i källaren på grund av plötsligt skyfall. Vi skänkte de uråldriga brandsläckarna till räddningstjänsten som länspumpade, men det jag minns bäst var pappret som satt på en av dörrarna:

"Att skyddsrummet å (adress) besiktats och tills vidare godkänts varder härmed till bevis meddelat.
Göteborg, 1938."

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Den här installationen har vi i ett av husen. Numera konverterad till 12 volt.

Gammal elinstallation med porcelänsisolatorer och gammal strömbrytare på en trävägg, nu omvandlad till 12V.
Skapa konto
Gammal takinstallation med omvandlad lampa till 12 volt i ett trähus.
Skapa konto

• Gilla
Staffan_V och 19 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.