Byggahus.se

El-arkeologi

1. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 311 inlägg

Totte_S

Medlem
  2. Mikael_L
    Medlem · 40 294 inlägg
    Japp, E40.
    Edison gänga 40.

Även ibland kallad gänga IV, särskilt när det pratas säkringar, vilket dock är en rätt ovanlig fågel. Gänga I, II och III är vanliga, sen blir det ofta knivsäkringar när det blir större, det var även så förr, därav lite ovanligt med G IV-fattning på säkringar.

Det finns, t.ex
    https://www.ljustema.se/116-e40

Natrium och metallhalogen kräver vissa speciella drivdon, så de kan du inte sätta in utan att bygga om armaturen med ett drivdon, annars smäller det.
    Men det fanns en LED där också.

Googla E40 LED

Redigerat 2 sep 2020 17:53
    • Laddar…
  3. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 210 inlägg

GK100

Medlem
    Just för säkringar av propptyp hittar vi elarkeologer mest rörgänga R 1 1/4" som G IV och R 2" som G V så trots namnet Diazed stämmer den delen typiskt för våra vanliga G II med E27 och G III med E33.

4. Mikael_L
    Medlem · 40 294 inlägg
    Men visst finns det säkringshållare med E40, fast en ovanlig fågel?

Jag vill minnas att jag sett det någon gång. På Pythagoras i Norrtälje var det dock den där rörgängan som du nämner, jag kunde ju inte hålla mig ifrån att skruva upp en och kolla ... :whistle: :oops:

5. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 210 inlägg

GK100

Medlem
    Ja de förekommer som G IV fast då oftast som ett äldre utförande vanligare med rörgänga om man nu kan säga vanligt om något som är relativt ovanligt. Annars är ju E gängan normal för Diazeder och deras kusiner med tex E14, E16, E18 och de vanliga E27, E33.

6. Larben
    Medlem · 5 inlägg

Larben

Medlem
    Hoppar också in i denna tråden då. Denna installationen har suttit i huset sen det byggdes 1948. Känns skönt att få byta ut den nu.

7. Mikael_L
    Medlem · 40 294 inlägg
    Lite märkligt, 1948 var väl ändå de svarta SEF-diazed-centralerna rätt standard. Så konstigt att man gjorde sådär hos dig.

8. K
    Husägare · Skåne · 2 332 inlägg

knipo

Husägare
    Ganska precis så där ser vår elcentral ut med, fast något större.
    Den är helt i drift. Har en lite undercentral i plåt i källaren med.
    Egentligen skulle jag vilja plocka ned den o modernisera den, men blir inte färdig till det.
    Men den funkar ju så egentligen behövs den inte bytas ut.
    Kanske....

9. Mikael_L
    Medlem · 40 294 inlägg
    Då väntar vi bara på bilderna då ... :whistle: ;)

10. K

knipo

Husägare
    Är det av intresse?

11. Mikael_L
    Medlem · 40 294 inlägg
    Skämtar du nu ... ?:crysmile:

12. K

knipo

Husägare
    Jag får väl ta en bild när jag kommer hem.

13. C
    Medlem · värmland · 29 inlägg

carthago

Medlem
    127 V användes mycket inom industrin, kanske mest för att de inte skulle försvinna hem.

• Laddar…
  14. kashieda
    Besserwisser · Örebro län · 1 112 inlägg

kashieda

Besserwisser
    Apropå gammalt:

Tror tyvärr inte jag har bild, men där jag bodde för ett antal år sedan hade vi översvämning i källaren på grund av plötsligt skyfall. Vi skänkte de uråldriga brandsläckarna till räddningstjänsten som länspumpade, men det jag minns bäst var pappret som satt på en av dörrarna:

"Att skyddsrummet å (adress) besiktats och tills vidare godkänts varder härmed till bevis meddelat.
    Göteborg, 1938."

• Laddar…
  15. U
    Medlem · Sörmland · 185 inlägg

Ulric

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.