Mikael_L
Jag var på ett jobb, att installera en värmepump, elpannan skulle bort. Vid bortkopplingen hittade jag denna intressanta låda, vad kan detta innehålla?
Öppen elektrisk effektvakt med inställningsområde 16-25 ampere och interna komponenter synliga, inklusive hjälpkontakt och tecken på varmgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen grå låda med etikett "Effektvakt 16 - 25 amp" och inre elektriska komponenter inklusive motorskydd.

Ja det var ju bara ett motorskydd, som gick att ställa mellan 16 och 25A, och så användes hjälpkontkaten för att styra elpannan då.
Men jag fick ju ett uppslag över hur man kan tillverka sig en enkel effektvakt.
Någon vill kanske få denna till skänks, åtminstone är ju lådan lite trevlig. :)

Man kan ju också notera en trevlig liten varmgång i L3 ... :whistle:
En öppen elektrisk låda med en motorskyddsbrytare inställd mellan 16-25A och anslutna hjälpkontakter, viss varmgång synlig.
Skapa konto

• Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Mina föräldrar har en elpanna med en dosa märkt "Effektvakt". Den verkar ha i uppgift att bgränsa hur mycket effekt man använder efter ett elavbrott.

Ja, det har väl varit krav på att stora förbrukare måste kopplas in med fördröjning eller inte får kopplas in automatiskt efter ett strömavbrott för att inte orsaka problem för nätägarna?

Mikael_L
Gammal strömbrytare med etiketter "TILL" och "FRÅN" på en texturerad vägg med rör.
Skapa konto

En grön elektrisk fördelningslåda monterad på en vägg med rör och kablar anslutna, märkt med ASEA-logotyp.
Skapa konto

Elektrisk fördelningslåda med öppen röd lucka och flera anslutna kablar på en grön vägg.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Fox Lane och 8 till
  • Laddar…
G
Hade det inte varit fotoföbud hos min förra kund, så hade jag kunnat visa arkeologi + "värsta elkopplingen", i flera veckors tid :D

Och med största säkerhet ligger det flera nollor under samma nollskruv (ajabaja) centralen är för trefas men har med största säkerhet en mängd enfasgrupper så att nollanslutningarna inte räcker till. Det skulle varit en likadan men avsedd för enfas dvs med nollskruv för varje säkring ELLER en för både tre och enfas där halva har full bestyckning av enfas nollor.
Därutöver en utmärkt central som kan vara med i 1000 år till.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Inget så där jätte unikt men... Kontrollpanel med etiketter och fem knappar, två varningsklockor, och ett hänglås som skyddar en knapp.
Skapa konto

Sen har lite humor?
Anslagstavla med skämtsamma anmärkningar om badrumsrenovering skrivna för hand.
Skapa konto

• Gilla
Boggi och 5 till
  • Laddar…
Bortre och hitre är inte så tokigt beskrivet - ibland står det exempelvis "rum söder" och "rum norr", tyvärr så har jag sällan kompass med mig i verkstygslådan :cool:

• Gilla
Lelleirra
  • Laddar…
Denna borde väl platsa här?
En använd analog klämkraftsmätare med skala upp till 50 enheter, märkt 'TONG-TEST'.
Skapa konto

Annars får en moderator ta bort den.

• Gilla
  • Älska
P D Svensson och 14 till
  • Laddar…
Hittade denna också i gömmorna.

Tre gamla svarta eluttag och två manometermätare i en röd fodrad låda.
Skapa konto

Gammaldags amperemätare i låda, förvarade med ett vitt band genom mitten.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Leif i Skåne och 19 till
  • Laddar…
Wow, jag har en sådan mätare - men en hel ask? Inte illa :cool:

Mikael_L
Vilka gulliga grejer.
Byter man ut en säkring mot en A-mätare här?

Säkringen sätter man i. Den funkar som en vanlig propphuv förutom att det sitter en mätare utanpå.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
useless useless skrev:
Säkringen sätter man i. Den funkar som en vanlig propphuv förutom att det sitter en mätare utanpå.
Vill ha! Klart nördigt att momentant se strömmen per fas. Vet du om de har stöd för fjärravläsning via WiFi?

Edit: Per fas??? Menade per grupp naturligtvis. :oops:

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vill ha! Klart nördigt att momentant se strömmen per fas. Vet du om de har stöd för fjärravläsning via WiFi?
Tyvärr inte!
Notera däremot, att det är två olika stora gängor: Gänga II E27 och Gänga III E33.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.