Förenklat kan man säga att på en fastighets beteckning kan man bara ha en servis in, på den kan man sedan dela upp det på flera abonnemang. Men att att föra över från en fastighets beteckning till en annan är inte så lätt att få nätägaren med på.
Inte heller kan man ha 2st serviser in på en fastighets beteckning

Om man gör en betäckning av två fastigheter, vad får då avkomman för beteckning? ;-)

Kul, en bokstavsryttare är med i leken....

Ja det blir hur som helst vidare forskning i ämnet för min del, brukar bli så när det är dollar i potten...

Tack alla för era goda svar // A

Enk Projektet, menar Du att man inte kan slå ihop två 16A matningar till en å samma i enlighet med §12.

Du verkar bevandrad i ämnet... arbetarBjörklinge energi kanske...

MVH / AP

Hur ser byggnationen ut på de båda fastigheterna? Har du ekonomibyggnader och bostad på en och bara en stuga på den andra?
Då kanske du skulle kunna använda §12 som du är inne på, men jag har inte själv sett hur tolkningen av detta har fallit ut i myndighetsledet, däremot finns några fall inne för prövning. Kvarnen mal ju dock i vanlig ordning långsamt.

Det är i grund och bottenen och samma gård som styckats i två, två äldre boningshus å sedan tillhörande
ekonomibyggnader på var sida allt i en radie på ca 100 meter.
Menar Ni att jag måste in me papper som ska vändas å synas i en evinnerlighet eller är dé bara å
"köra" och sedan ha §12 till hands om "dom" ifrågasetter mitt handlande ??

Vill ju skrida till verket fortast möjligt, man måste ju vara om å kring sig ida...

Vill undvika kvar´n ifall det går...

// AP

Du ska nog inte heller underskatta det Tobbe_3 nämner i #14, skulle det bli problem och du tvingas nyansluta ena fastigheten kan det enligt nya schablonprincipen bli orimligt, ologiskt dyrt i vissa fall.
Men gå du på leverantören, nog inte många kunder som angriper med §xx direkt, det skadar ju inte att testa.

Helt rätt GK100 så får dé bli !
Luren lyftes imorgon dag, återkommer eventuellt med info som kanske kan hjälpa nån annan.

§ 12... / A

Aleksandrov Pushkin skrev:
Enk Projektet, menar Du att man inte kan slå ihop två 16A matningar till en å samma i enlighet med §12.

Du verkar bevandrad i ämnet... arbetarBjörklinge energi kanske...

MVH / AP
Det är inte antalet matningar som avgör, tex en mindre industri har kanske 1000A som inkommande.
Det man då gör är att man delar upp det på flera matningar, tex 4x250A
Men det är fortfarande bara en servis, efter den kan man dela upp det på flera elkunder men nätägaren har bara en väg in på fastigheten.
så visst kan du mata med 2x16A men det blir billigare att ha ett större abonnemang.
Som fastighets ägare kan du sälja ström till hyresgäster med undermätning men det är fortfarande samma fastighetsbeteckning.
Att göra det du vill med klara papper kan kanske fungera hos en liten nätägare men troligen inte. Hos en stor nätägare ser jag det som uteslutet.

Nej jag jobbar inte där och inte på någon annan nätägare heller:)
Ja, jag har lite koll på detta..

Anna_H skrev:
Om man gör en betäckning av två fastigheter, vad får då avkomman för beteckning? ;-)
Går det??

I see, elbolaget i mitt fall är KREAB d.v.s en koloss mot en man...
Menar Du att det ser mörkt ut att t.e.x ha ett abonemang med en höjd matning till 20A istället som idag
två abonemang med 16A på båda med hjälp av §12 ??

// A

Du har PM

I huset vi köpte satt två elmätare och därmed två abonemang.När jag ringde elbolaget så blev jag erbjuden att slippa alla fasta avgifter på det ena abonemanget om jag band mitt elpris.

Kan ju vara värt att fråga om du nu vill ha bundet elpris.

själv ville jag ha rörligt så det slutade ändå med att en mätare togs bort. Vilket inte var något problem för elbolaget. då mätarna i mitt fall satt innom samma fastighet.

Som jag har förstått om man följer koncessionsreglerna får du ej sälja ström till hyresgäster
Det finns undantag i reglerna för jordbruksfastighet men då skall det var taxerat för detta är din fastighet det ? det räcker inte med att det står några uthus på gården
mvh tille

Mikael_L
tille1 skrev:
Som jag har förstått om man följer koncessionsreglerna får du ej sälja ström till hyresgäster
Det finns undantag i reglerna för jordbruksfastighet men då skall det var taxerat för detta är din fastighet det ? det räcker inte med att det står några uthus på gården
mvh tille
Ja precis, visst är det väl så.
Det finns ju många bostadsrättsföreingar som bytt till ett enda abbonemang för hela fastigheten med en jättekraftig huvudsäkring för alla. Dom har inte sen rätt att debitera medlemmarna för deras respektive förbrukning. Som jag förstått det hela.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.