Nätägaren styr över nätet fram till servisen, efter den är det upp till fastighetsägaren att bestämma. Undermätning är helt OK så länge det är på samma fastighetsbeteckning.Mikael_L skrev:
Att sedan Nätägaren vill ha alla abonneter kvar är kanske inte så svårt att förstå.
Som Enk Projektet mycket riktigt skriver är det NUMER fullt legitimt med undermätning inom samma fastighet.
Och nätägarna har inget emot att det är en stor kund som dom får "förhandla" med i stället för många små. Dom har nästan lika mycket byråkrati med en liten som en stor, så det är ren vinst även för dom.
Och nätägarna har inget emot att det är en stor kund som dom får "förhandla" med i stället för många små. Dom har nästan lika mycket byråkrati med en liten som en stor, så det är ren vinst även för dom.
Jag tror att ni har helt fel "jag har varit på installatörsdag på E-on" Undermätning är helt okej men man får ej debitera mätt effekt utan koncessionsrätt.
Jag har dessutom ett fall som pågår där E-on satt dit Fastighetsägare som sysslat med det.
Mvh Tille
Jag har dessutom ett fall som pågår där E-on satt dit Fastighetsägare som sysslat med det.
Mvh Tille
Det finns precis som du nämner tille1 många spetsfundigheter kring detta, en BRF med flera huskroppar med lägenheter kan tex inte ta in elservisen med den koncessionspliktiga delen i ett gemensamhetsutrymme och sen distribuera inom området med undermätare. En servis per huskropp och sen är det fritt att mäta och debitera internt för tex lägenheterna, finns många exempel av olika typ på detta det är nog såna fall du syftar på och hört talas om.
Ännu värre är det vid sk tredimensionell fastighetsbildning, där har inte praxis ännu kommit fram fullt ut vad jag vet.
Ännu värre är det vid sk tredimensionell fastighetsbildning, där har inte praxis ännu kommit fram fullt ut vad jag vet.
Det finns hur många anläggningar som helst som man gör om till undermätning, allt från BRF till kontors fastigheter och industri lokaler. Vid överlämningspunkten bestämmer man vad som ska mätas av Nätägaren och om det skall vara undermätning till några hyresgäster.
Det förekommer även lösningar när det både finns undermätning och att någon hyresgäst har eget abonnemang av nätägaren som dessutom kan välja en annan el leverantör.
Detta är inget konstigt eller ifrågasatt av någon.
Det dom har gemensamt är att det är samma servis och inte hur fastigheten ser ut, hur stor den är eller om den är sammanbyggd.
Det förekommer även lösningar när det både finns undermätning och att någon hyresgäst har eget abonnemang av nätägaren som dessutom kan välja en annan el leverantör.
Detta är inget konstigt eller ifrågasatt av någon.
Det dom har gemensamt är att det är samma servis och inte hur fastigheten ser ut, hur stor den är eller om den är sammanbyggd.
Det som har blivit lite krångligare på senare tid är när man ska mäta åt båda hållen vid tex privata vindkraftverk och liknande
Jag måste fråga dig Erik om du någongång gjort den här typen av jobb gentemot E.ON?
Det fungerar inte alltid då som du nämner, särskilt inte vid tredimensionell fastighetsbildning.
Vi har allt beskrivet i FS från igår, skulle tro att det tille lärt på träffen är från den intron 2007.
Jag är väl medveten om även det du menar, och känner till såna fall också.
Anslutning av små produktionsenheter har blivit och kommer att bli mycket enklare framöver.
Vad man skulle önska där vore en bättre kvittning vid nettodebiteringen, men det är väl önsketänkande.
Det fungerar inte alltid då som du nämner, särskilt inte vid tredimensionell fastighetsbildning.
Vi har allt beskrivet i FS från igår, skulle tro att det tille lärt på träffen är från den intron 2007.
Jag är väl medveten om även det du menar, och känner till såna fall också.
Anslutning av små produktionsenheter har blivit och kommer att bli mycket enklare framöver.
Vad man skulle önska där vore en bättre kvittning vid nettodebiteringen, men det är väl önsketänkande.
Ang nätbolagen finns det ingen sanning, jag brukar ta fram ett förslag på lösning och presentera det för dom och efter det se hur man måste gå vidare, det är massor av tyckande och små påvar som är inblandade, tyvärr kan inte en del se nyttan av vissa lösningar och då får tyvärr slutkunden en sämre och i vissa fall en onödigt dyr lösning.
Har ännu inte stött på problemet med något nätbolag.
Vad är det ni vill göra och hur?
Varför tycker EON något annat?
Har ännu inte stött på problemet med något nätbolag.
Vad är det ni vill göra och hur?
Varför tycker EON något annat?
Tyckande av påvar är inte ovanligt men man tycker att man ganska enkelt skulle få dem att acceptera de nu mer tydliga riktlinjerna, men så är inte alltid fallet.
Bara för att ge dig ett litet exempel:
I ett område ligger gemensamt 12 huskroppar med ca: 15 lägenheter i varje, detta i form av BRF.
Tidigare hade givetvis varje lägenhet eget abonnemang, och servis från verket gick in på tre ställen i området och sen mellan vissa hus. Vid en större omläggning av värmekulvert, och övrigt VA tänkte man utnytja schaktjobben och samtidigt lägga ett nytt eget elnät inom området och sen sköta debitering av el själva som då var tillåtet och accepterat.
Som utgångspunkt skulle en ny serviscentral läggas vid gamla panncentralen där nu FJV anslöts, samtidigt närmsta och bästa punkt till verkets trafokiosk. Här tog det emellertid stopp och slutade med servis och mätning per huskropp, därefter fick BRF anlägga sin mätning efter eget skön.
Jag var inblandad lite från sidan i just detta fall men eftersom det då var i ropet med det vi tidigare varit inne på i tråden tänkte jag att man får driva på det lite och se vad som händer. Det var som att köra huvudet i väggen och man fick en känsla av ren byråkrati och ömma tår eftersom alla kanske inte var uppdaterade på hur man skulle tolka vissa delar.
Jag vet inte vad du tycker, men det är ett ganska typiskt enkelt fall som jag har upplevt liknande även senare. Man ska inte behöva stå med mössan i hand helt i onödan tycker jag, normal smidighet oberoende av vem som lägger fram korrekta lösningar leder bättre framåt.
Bara för att ge dig ett litet exempel:
I ett område ligger gemensamt 12 huskroppar med ca: 15 lägenheter i varje, detta i form av BRF.
Tidigare hade givetvis varje lägenhet eget abonnemang, och servis från verket gick in på tre ställen i området och sen mellan vissa hus. Vid en större omläggning av värmekulvert, och övrigt VA tänkte man utnytja schaktjobben och samtidigt lägga ett nytt eget elnät inom området och sen sköta debitering av el själva som då var tillåtet och accepterat.
Som utgångspunkt skulle en ny serviscentral läggas vid gamla panncentralen där nu FJV anslöts, samtidigt närmsta och bästa punkt till verkets trafokiosk. Här tog det emellertid stopp och slutade med servis och mätning per huskropp, därefter fick BRF anlägga sin mätning efter eget skön.
Jag var inblandad lite från sidan i just detta fall men eftersom det då var i ropet med det vi tidigare varit inne på i tråden tänkte jag att man får driva på det lite och se vad som händer. Det var som att köra huvudet i väggen och man fick en känsla av ren byråkrati och ömma tår eftersom alla kanske inte var uppdaterade på hur man skulle tolka vissa delar.
Jag vet inte vad du tycker, men det är ett ganska typiskt enkelt fall som jag har upplevt liknande även senare. Man ska inte behöva stå med mössan i hand helt i onödan tycker jag, normal smidighet oberoende av vem som lägger fram korrekta lösningar leder bättre framåt.
Jag tror att det beror på att det finns 3 st fastighetsbeteckningar i BRFen och av den anledningen kommer det inte att funka tyvärr, även om det rent fysiskt är enkelt.
Problemet kommer upp då och då, har inte lyckats få nätägaren att ändra sig på den punkten.
I ditt fall borde det vara 3st abonnemang och sedan undermätning på resten.
Problemet kommer upp då och då, har inte lyckats få nätägaren att ändra sig på den punkten.
I ditt fall borde det vara 3st abonnemang och sedan undermätning på resten.
Det här var en intressant tråd! Med risk för att kapa den lite, så blir jag nyfiken... Jag sitter i styrelsen i en BRF som äger 1 fastighet, fördelat på 6 huskroppar. Varje hus har egen undercentral med separat säkring, så vi har ett antal abbonemnag med Fortum som är nätbolag i vårt fall.
Vi har av den anledningen inte kunnat slå ihop vår förbrukning och teckna ett avtal utan behövt teckna separata avtal för varje anläggning, vilket såklart inte ger oss några direkta stordriftsfördelar som vi skulle kunnat få annars. Menar ni att det alltså ska vara möjligt? Våra elcentraler och stammar är från 50-talet och ska under våren renoveras, är det något man ska tänka på i det avseendet för att kunna göra några ändringar för att få till det bättre framöver?
Det är ju fortfarande så att BRF tar hela kostnaden för elförbrukningen och fördelar detta som en del i månadsavgiften. Finns det även möjlighet att ta in ALL förbrukning (även för lägenheter) och debitera specifik förbrukning? Vad skulle vara poängen med detta? Att vi kan få till ett enda stort avtal och därmed få bättre villkor för alla medlemmar för elkostnaden?
Vi har av den anledningen inte kunnat slå ihop vår förbrukning och teckna ett avtal utan behövt teckna separata avtal för varje anläggning, vilket såklart inte ger oss några direkta stordriftsfördelar som vi skulle kunnat få annars. Menar ni att det alltså ska vara möjligt? Våra elcentraler och stammar är från 50-talet och ska under våren renoveras, är det något man ska tänka på i det avseendet för att kunna göra några ändringar för att få till det bättre framöver?
Det är ju fortfarande så att BRF tar hela kostnaden för elförbrukningen och fördelar detta som en del i månadsavgiften. Finns det även möjlighet att ta in ALL förbrukning (även för lägenheter) och debitera specifik förbrukning? Vad skulle vara poängen med detta? Att vi kan få till ett enda stort avtal och därmed få bättre villkor för alla medlemmar för elkostnaden?
Ska det startas en annan tråd som har med Undermätningar och liknande att göra??
Ja, någon moderator kanske kan splitta tråden, det vore toppen!
Medlem
· uppland
· 29 inlägg
Åter till ämnet kära läsare,
Har nu kontaktat elrådgivningsbyrån och elinspektionen och där kan dom sina grejer....
Enligt dom har jag resonerat helt rimligt och rätt om mitt abonemang.
Ett tidigare rättsfall fanns att tillgå + §6 och §12 som jag kan stödja mig på vid kontakten med Kreab.
// A
Har nu kontaktat elrådgivningsbyrån och elinspektionen och där kan dom sina grejer....
Enligt dom har jag resonerat helt rimligt och rätt om mitt abonemang.
Ett tidigare rättsfall fanns att tillgå + §6 och §12 som jag kan stödja mig på vid kontakten med Kreab.
// A
timmelstad, nått som kan sätta käppar i hjulen är hur kablarna från nätägaren är dragna. Går det en kabel till vart hus från nätägarens kopplingsskåp kan det vara lite knivigt. Ska man ha en mätare måste det matas med en service. För att kunna mäta hela anläggningen med en mätare kanske det måste dras nya kablar mellan husen och en ny servicekabel. Så även om man kan komma lite billigare undan med ett "stort" abonnemang kommer kostnaden för ombyggnad knappast att göra det lönsamt.