11 078 läst ·
178 svar
11k läst
178 svar
Ekonomisk aspekt av villa-boende beroende på ort
Om några år är huset både nymålat, betalt och väl underhållet.
Så hur man än räknar så bor vi billigt.
Förstår inte detta med att satsa värdet på huset i annat än att ev köpa mig nåt som jag vill ha på gammeldagarna.
Så hur man än räknar så bor vi billigt.
Förstår inte detta med att satsa värdet på huset i annat än att ev köpa mig nåt som jag vill ha på gammeldagarna.
Haha ja så är det nog plus all mygel att vissa får behålla mer av kakan. Total kommunism och även total kapitalism en liten bråkdel får enorm lyx och andra får nöja sig med att vara statens och nån monopolbolags slavar. Oavsett vad man har för ideer och kompetenser och oavsett hur mycket man villig arbeta.JanneJanne123 skrev:
Men visst världen är orättvis!
Vissa har turen ha bra chefer eller kanske tom bli det. Medans andra får bråka.
På mitt svar att fastigheten ökat 550 kkr i realt värde skrev du "Så är det om man har inflationen som referens (och före skatt)."D daVinci skrev:Tack det var snällt.
Förstår inte vad du menar med "samma dignitet och relevans". Eller vad det har med saken att göra.
Ja, vill man räkna ut en real förändring så använder man KPI (eller KPIF). Jag har inte skrivit något annat. Om du ser att jag har påstått något annat får du citera den meningen.
Jag benchmarkade mot tillväxten. Man kan använda lön om man vill också. Finns faktiskt inga tvång här.
Tillväxt är dock ganska så relevant skulle jag säga.
Det gjorde att jag uppfattade det som att du tyckte att man kunde använda andra referenser, t ex åkermark eller BNP/Capita, för att räkna fram den reala förändringen. Men det är möjligt att jag missförstod.
/Krille
Avdrag och bidrag är INTE samma sak.kisumisu skrev:
Det är en slags bidrag 😂
Kalla vad man vill det.
Samhället är i alla fall byggt så att dem som försöker vara sparsamma och ekonomiska straffas hårt. T ex fastighetsavgift och annan skatt av egendom.
Dock har vi inte kvar arvskatten och gåvoskatten, Finland har sånt skräp.
Men i slutändan är det bara banker, mäklare, advokater etc som vinner. Knappast gjort för den gemensamma "svensson". Medelinkomsstagare är nog de största förlorarna!
Jag tycker vi borde avskaffa fastighetsavgift helt och även avskaffa räntebidraget! Även rot, rut och allt vad de heter borde avskaffas!
Men ingen politisk parti stödjer alla dessa!
Vänster mer skatter och inget privat ägande. Höger allt ska styras av riskkapitalister och rika och högavlönade ska ha diverse bidrag, ursäkta heter väl på fint språk avdrag. Kommunism och kapitalism i nötskal samma skitsak men förpackat annorlunda
Om jag ger dig 100 kr och du ger mig 20 kr tillbaka är det något helt annat än att du ger mig 20 kr utan att jag ger dig något
Avdrag medges när beloppet beskattas i senare led.kisumisu skrev:
Dubbelbeskattning undviks.
Alla som har problem med avdrag för underskott av kapital vill ha dubbelbeskattning. Men när jag då uppmärksammar att dom i konsekvens därmed vill införa dubbelbeskattning på löner också. Då brukar jämra sig för att sedan springa och gömma sig.
Det är klart att banker får göra avdrag för utbetald ränta. Den beskattas ju i senare led.kisumisu skrev:
Även det fastighetsbolag du hyr av får dra av ränteutgifter. Annars skulle hyrorna vara mycket högre.
Av någon konstig anledning gnälls inget över att fastighetsbolagen får dra av ränteutgifter. Gnällspikarna borde ju gnälla över att staten subventionerar hyresgästerna med ränteavdrag.
Vad kommer det här sig? Ni som gnäller borde ju veta.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Vet inte om du missuppfattar mig, men jag menar alltså att du verkar ha inställningen att mina pengar tillhör staten i första hand och mig i andra hand.kisumisu skrev:
Haha ja så är det nog plus all mygel att vissa får behålla mer av kakan. Total kommunism och även total kapitalism en liten bråkdel får enorm lyx och andra får nöja sig med att vara statens och nån monopolbolags slavar. Oavsett vad man har för ideer och kompetenser och oavsett hur mycket man villig arbeta.
Men visst världen är orättvis!
Vissa har turen ha bra chefer eller kanske tom bli det. Medans andra får bråka.
Ett skatteavdrag kan aldrig bli ett bidrag, men jag har märkt att många på vänsterkanten tycker det är ”skojigt” att kalla det för räntebidrag och ROT-bidrag. Någon form av populism antar jag? 🤔
Avdrag och bidrag är två sidor av samma sak. Rent ekonomiskt så kvittar det för både mig och staten ifall jag får avdrag eller bidrag för att ha råd att köpa en sak.
Förr var till exempel Björköborna befriade från i stort sett all skatt i utbyte mot att de förde posten över Kvarken. I stället kunde staten ha betalat den lokala posttransportentreprenören med pengar så som de gör numera. Slutsumman är den samma.
Både avdrag och bidrag är sätt för staten att betala för sig och båda kan användas som styrmedel för att styra folks beteende.
Själv anser jag att det blir rättvisast om alla betalar en hög progressiv inkomstskatt på alla inkomster samtidigt som det finns bra avdrag för pengar som återinvesteras i producerande verksamhet eller går åt till omkostnader för att förtjäna inkomsten. Det synsättet brukar reta upp både höger och vänster lika mycket. Fördelen är att det blir mer fördelaktigt att satsa pengarna i framtida produktion som i sin tur drar in välstånd till landet än att slösa bort dem på lyxkonsumtion.
Förr var till exempel Björköborna befriade från i stort sett all skatt i utbyte mot att de förde posten över Kvarken. I stället kunde staten ha betalat den lokala posttransportentreprenören med pengar så som de gör numera. Slutsumman är den samma.
Både avdrag och bidrag är sätt för staten att betala för sig och båda kan användas som styrmedel för att styra folks beteende.
Själv anser jag att det blir rättvisast om alla betalar en hög progressiv inkomstskatt på alla inkomster samtidigt som det finns bra avdrag för pengar som återinvesteras i producerande verksamhet eller går åt till omkostnader för att förtjäna inkomsten. Det synsättet brukar reta upp både höger och vänster lika mycket. Fördelen är att det blir mer fördelaktigt att satsa pengarna i framtida produktion som i sin tur drar in välstånd till landet än att slösa bort dem på lyxkonsumtion.
betalar du ingen skatt får du inte göra några avdrag. Betalar du ingen skatt får du MER bidrag än de som betalar mycket.H heimlaga skrev:Avdrag och bidrag är två sidor av samma sak. Rent ekonomiskt så kvittar det för både mig och staten ifall jag får avdrag eller bidrag för att ha råd att köpa en sak.
Din åsikt är en halmgubbe från vänster.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Nu hamnar du i samma fälla som skribenten ovan, du vänder helt på förhållandet vad som är hönan och ägget. Utan människor och företag som tjänar pengar finns det ingen statskassa, du argumenterar åt andra hållet.H heimlaga skrev:
Statskassan existerar pga produktiva individer betalar skatt. Att man får betala lite mindre skatt är inte detsamma som ett bidrag som man snarare får när man inte tjänar något.H heimlaga skrev:
Vore det bättre att skippa kapitalbeskattningen och avdragsrätten för låneräntor?kisumisu skrev:
Kan du förklara vad det är då? Skattepengar är det väl åtminstone eller är det nåt bankerna snällt skänker folk som har bostadslån och det finansieras med andra dyra lån till bankerna?
Knappast att bankerna snurrar runt med oss som har sparkonton och betalar avgifter på internet bank, kreditkort osv eller har jag fel nu?
Skulle vara lite småkul om det var ännu omvänt att bankerna får ränteavdrag på mina sparpengar som jag lånar dem 🤔😂
Lite kul när man blir vänster på en gång när man retar upp någon.D daVinci skrev:Även det fastighetsbolag du hyr av får dra av ränteutgifter. Annars skulle hyrorna vara mycket högre.
Av någon konstig anledning gnälls inget över att fastighetsbolagen får dra av ränteutgifter. Gnällspikarna borde ju gnälla över att staten subventionerar hyresgästerna med ränteavdrag.
Vad kommer det här sig? Ni som gnäller borde ju veta.
Om vi skulle avskaffa allt som handlar om att betala mer skatt på vinst och ägodelar.
Nu när vi skriver om vänsterfolk och människor som bor på hyra som tycker att dem som äger sitt boende skall betala är "indirekt" med och betalar t ex fastighetsskatt vare sig dom inte tror det eller vet det!
Nu kanske nån tycker om att lägga hit att fastighetsskatt inte existerar...tyvärr existerar den än idag. Finare namn och ett maxtak. Men tänk om man kunde sätta taket till 0:- = avskaffa helt!
Klart det finns giriga hyresvärdar, men hyrorna tas såklart till utgifterna. Bor du på hyra betalar du tom hyresvärdens amorteringar på lån, såklart annars skulle ju han eller hon gå back på sin verksamhet!
En sak som borde vara en självklarhet men är inte det för många.
Det här syns speciellt tydligt i bostadsrätter! En förening som skött din ekonomi har lägre hyra eller förlåt avgift heter det!
Är också fel att som egen företagare behöva skatta 60% av inkomsten. Skulle den siffran vara lägre skulle det inte kosta en förmögenhet anlita elektriker, rörmokare etc...
Men skulle vi ta bort diverse bidrag och då avdrag skulle staten kunna sätta pengarna på vettigare saker eller just slopa bort och sänka vissa skatter!
Sen det här med att hyra ut bostadsrätt är nästan omöjligt i Sverige, mycket vanligt i Finland. Sätter också en slags konkurrens till hyresmarknaden!
Men det här har man gjort krångligt och väldigt olönsamt i Sverige. Du får inte göra nån större vinst och skatter höger o vänster....plus att du får inte heller vräka hyresgäster som inte sköter sig.
Redigerat:
Utan staten finns heller inga företag.Rent empiriskt fanns embryo-staten redan innan företag, i feodalsamhällen, där skatter togs direkt från producenter (som inte var företag). Den privata äganderätten, dvs att man äger mer kapital, mark, verktyg etc än man personligen kan hantera upprätthålls sedan dess av statens våldsmonopol. Så din beskrivning är fel rent historiskt.JanneJanne123 skrev:
Dessutom skulle inga moderna företag fungera utan staten eftersom de är helt beroende av infrastruktur, utbildade anställda etc. Med marknadslogik skulle det då stå staten fritt att ta hur mycket som helst betalt för använding av dessa resurser. Och se på fan, det är precis så det fungerar. Det är bara lite mer komplicerat med olika namn som skatt, avdrag, ränta, bidrag.
Det där var inget försvar av staten bara en beskrivning av hur det ser/sett ut. Tanken att man absolut äger något eller har på något fundamentalt sätt (för)tjänat precis de pengar man fått är löjlig. Det kanske *känns* bra att tänka så men det håller inte om man tänker några få steg.
Så tillbaka till Pite. Det är svårt att jämföra att bo I Pite och Sollentuna. Skillnaden är kvalitativt så stor att kostnader är svåra att jämföra. Var man *vill* bo är nog viktigare än de ekonomiska skillnaderna. Det går helt enkelt inte att *köpa* Piteå i Sollentuna och vice versa.
Redigerat:
Vem f vill bo i Sollentuna????D daVinci skrev:Var man bor kan det finnas mängder av för och nackdelar med. Och vara olika för olika individer. T ex beroende på arbete och fritidsintressen.
Här skall jag dock bara beakta den ekonomiska aspekten.
SCB har data för olika kommuner bland annat för villapriser och för inkomster.
[länk]
Här har jag valt att titta på två olika kommuner, Sollentuna i Stockholm och Piteå. Dessa uppvisar en del skillnader i det här sammanhanget.
Ingångsdata är från 2022.
Piteå:
Medelinkomst: 32183 kr (efter skatt 24901)
Medelpris småhus: 2078 kSEK
Kapitalkostnad/månad: 3636 kr
Kvar efter kapitalkostnad och skatt: 46165 kr (2 pers antaget)
Sollentuna:
Medelinkomst: 41875 kr (efter skatt 32404 kr)
Medelpris småhus: 8680 kSEK
Kapitalkostnad/månad: 15015 kr
Kvar efter kapitalkostnad och skatt: 49793 kr (2 pers antaget)
Sollentuna familjen har således 3628 kr mer kvar. Trots extremt dyrare bostad. Kanske inte väntat.
För kapitalkostnaden har räntan 3% använts. Hela kapitalet antas "kosta" den räntan. Oavsett om man lånar eller förlorar ränteinkomster. Och hela kapitalkostnaden antas belasta lönen i detta exempel.
(Enligt RB's alternativscenario så har dom sänkt till 2.5% i slutet på året. Och då borde låneränta ligga på just 3%).
Data är som sagt från 2022. Numera är nog lönerna aningen högre och huspriserna aningen lägre.
För den som väger in ekonomi så borde följande gälla:
Har man under medel i Sollentuna, och en arbetsmarknad utanför Stockholm, kan det vara en bra ide att lämna Stockholm.
Har man över medel i Piteå, och en arbetsmarknad i Stockholm, kan det vara en bra ide att flytta till Stockholm.
Kan vara sådant som skett också. Därav löneskillnaderna.
En intressant slutkommentar är väl att bostadspriserna antagligen anpassar sig till inkomstnivåerna. (Främst Adressen då). Sedan kan jag nog tänka mig att snittvillan i Sollentuna är större och lyxigare.
En fråga man kan ställa sig är om de som väntar på ett boprisfall i Stockholm gör rätt i att vänta. Givet att medelinkomsttagare som bor där får mer kvar att spendera, än om dom flyttar till en mindre ort och även där för medellön.
Nu hör jag hur det kokar i ådrorna hos de missunnsamma. Som vill att räntan skall höjas så Sollentunafamiljen hamnar på gatan. Vid vilken ränta är det break even? Svar ca 4% Då har dom lika mycket kvar.
Titta gärna på andra kommuner och se om ni hittar något oväntat.