11 141 läst ·
50 svar
11k läst
50 svar
Ekonomibyggnad vid ändring från näringsfastighet till privatbostads
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 090 inlägg
Det finns ingen hemsida (mig veterligen) där det beskrivs skattemässiga för- och nackdelar med privat ägande för bostad på näringsfastighet - det är ju det normala, och inte valbart ens.
Ska en vara detaljfascist så är ägandet av en lantbruksfastighet nästan alltid privat, det är i princip omöjligt för en juridisk person, t ex ett aktiebolag, att köpa en sån fastighet (om den inte varit bolagsägd sedan tidigare). Brukandet av fastigheten (exklusive privatbostaden) kan däremot utgöra näringsverksamhet och ska beskattas som sådan.
Ska en vara detaljfascist så är ägandet av en lantbruksfastighet nästan alltid privat, det är i princip omöjligt för en juridisk person, t ex ett aktiebolag, att köpa en sån fastighet (om den inte varit bolagsägd sedan tidigare). Brukandet av fastigheten (exklusive privatbostaden) kan däremot utgöra näringsverksamhet och ska beskattas som sådan.
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Bostaden är alltid privatägd, även om den står på en jordbruksfastighet. Taxeringen styr inte ägandet.S Tommy66 skrev:Yes!
Då är det i punkten #3 som byggnaden inte bara typas om till småhus från ekonomibyggnad utan också från ”ägd av, inkluderad i, näringsverksamheten” till privatbostad?
Från dagens 122 till, ja någon annan kod som jag ännu inte har koll på.
Det var det som jag nu (efter alla goda inspel från er alla här i tråden) främst kände att jag inte hade/har koll på.
Samt om det finns några nackdelar med en sådan förändring (när det väl är dags för #3), i just det här caset. Att ändra ”ägandet” för byggnaden.
Å då tänker jag att det skulle finnas något avsnitt på någon pedagogisk hemsida som tar upp det, ”äga bostaden på näringsfastighet privat, fördelar/nackdelar”, ”här är fällorna” (?) och kanske ”om du inte gör såhår… så kan Skatteverket stoppa din önskan om att ändra…”. Men hittade alltså ingen sådan.
Vad som inkluderas i en näringsverksamhet beror på verksamheten, inte på vilken fastighet det står på eller hur den taxeras.
När du byggt ett fritidshus ska du ändra taxeringskod för att det har tillkommit en bostadsbyggnad. Men det kan fortfarande vara, eller inte vara en lantbruksenhet.
Så den kan antingen vara 220 eller 120. Gör du anlagd gräsmatta av varje kvadratmeter måste det bli en småhusenhet, men med natur/bete/odlingsmark du en viss valfrihet. (dock går det inte att välja tillbaka då en så liten fastighet inte kan bli lantbruk enligt dagens regler)
Det stämmer. Jag svarade utifrån PBL och vad som gäller. Det diskuteras ju även bygglov i tråden. När det gäller SKVs har jag ingen kunskap om den hanteringen.R Räknenisse skrev:Tänkte inte på tidsfördröjningen. Då bör ROT aldrig bli aktuellt i ett konverteringsprojekt.
Men har du inget bostadshus som uppfyller ROT-kraven så bör väl inte heller de vidhängande komplementbyggnaderna vara berättigade? Det blir ju för att de ingår i "bostadsenheten".
Men att PBL ser det så säger inget om hur skattelagstiftningen ser på det, och det var vad som var aktuellt här.
Orsaken är väl att när förändringar blir omfattande så vill man att det ska göras en mer omfattande prövning, varför de hanteras lika som om de byggts från grunden. De skälen har knappast relevans för SKV.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 916 inlägg
Ni hade väl också lite speciella omständigheter i att kyrkan redan innehöll en bostadslägenhet och (om jag minns rätt) att det på fastigheten även stod ett annat bostadshus.useless skrev:
Vi hade som sagt var tur (eller bara en kunnig handläggare?) och fick våran kyrka omklassad innan den bygglovspliktiga ombyggnaden var klar så att vi bl a kunde nyttja ROT.
Jag gissar att det är den här skrivelsen i Skatteverkets rättsliga vägledning man lutar sig mot då, även om det inte stämmer exakt:
"Rot- och rutavdrag kan i vissa fall medges i en ny bostad
När en person har köpt en ny bostad är det inte ovanligt att man renoverar bostaden helt eller delvis innan man flyttar in. Eftersom köparen inte har flyttat in i bostaden kan köparen inte anses ha sitt hushåll i bostaden under den tid som renoveringen pågår.
Även om köparen inte kan anses ha sitt hushåll i bostaden godkänner Skatteverket att köparen får rotavdrag för det arbete som har utförts innan köparen flyttar in i den nya bostaden förutsatt att köparen har tillträde till bostaden när arbetet utförs och att köparen genast efter renoveringen flyttar in i bostaden. Om det i efterhand visar sig att köparen inte flyttar in direkt, kan köparen inte medges någon slutlig skattereduktion i inkomstdeklarationen eftersom villkoren för skattereduktion inte är uppfyllda.
Vid tidsmässigt långvariga renoveringar bör inflyttning ske senast beskattningsåret efter det att det inledande arbetet utförts. Om så inte sker kan köparen i normalfallet inte medges någon slutlig skattereduktion i inkomstdeklarationen."
[länk]
Det gör det ju lite lättare att få, eller komma undan med, ROT-avdrag.
Aha, så snart en ekonomibyggnad (vid t ex ”ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för”) via bygglovsförfarandet har blivit ett småhus (i det här fallet fritidshus, men småhus är ändå termen vad jag förstår) så - per automatik/definition - ingår den inte längre i näringsverksamheten. Okidoki, copy that!R Räknenisse skrev:Bostaden är alltid privatägd, även om den står på en jordbruksfastighet. Taxeringen styr inte ägandet.
Vad som inkluderas i en näringsverksamhet beror på verksamheten, inte på vilken fastighet det står på eller hur den taxeras.
När du byggt ett fritidshus ska du ändra taxeringskod för att det har tillkommit en bostadsbyggnad. Men det kan fortfarande vara, eller inte vara en lantbruksenhet.
Så den kan antingen vara 220 eller 120.
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Det är snarare vad du gör med huset. Men eftersom du inte får göra ombyggnaden utan bygglov och du inte får ta det i bruk för boende utan slutbesked så kan du nog ungefärligen säga så.S Tommy66 skrev:Aha, så snart en ekonomibyggnad (vid t ex ”ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för”) via bygglovsförfarandet har blivit ett småhus (i det här fallet fritidshus, men småhus är ändå termen vad jag förstår) så - per automatik/definition - ingår den inte längre i näringsverksamheten. Okidoki, copy that!![]()
Men det kan förändras av vad du gör även utan process hos BN. Säg att någon hade en mindre bilverkstad i ett garage (kanske i gamla lokaler på deltid vid sidan av pensionen) Då är det näringsverksamhet som bedrivs. En ny ägare använder samma lokal utan att göra någon ombyggnad till att hobbymeka med sin veteranbil. Inte näringsverksamhet. Noll förändring av byggnad eller fastighet, bara av om det används för näringsverksamhet eller inte.
Bostadsbyggnader på jordbruksfastigheter kan vara näringsverksamhet också. När det finns flera hus och några hyrs ut kommersiellt så blir dessa del i näringsverksamheten.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gjorde ni bygganmälan vid väsentlig ändring av ventilation?
Ventilation -
Får jag göra avdrag för altan samt ändring i planlösning källare vid husförsäljning?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Ojordade/jordade uttag vid ändring till öppen planlösning
El -
Ok fall vid ändring av dagvatten?
Vatten & Avlopp -
Kollar kommunen upp fastigheter vid förändringar i taxeringsvärdet?
Bygglov