1 301 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Ojordade/jordade uttag vid ändring till öppen planlösning
Hej,
Har nyligen rivit en del av vägg mot kök för att få öppen planlösning mot vardagsrum. (Notera att det dock är en större öppning, och väggen inte är helt borta.)
I köket är uttagen jordade som sig bör, men i vardagsrummet är det ojordat.
Nu när det nästan blir som ett stort rum, måste jag byta till jordade uttag i vardagsrummet?
Helst vill jag behålla det ojordat i vardagsrummet av tids- och kostnadseffektiva skäl.
Tacksam för input!
Har nyligen rivit en del av vägg mot kök för att få öppen planlösning mot vardagsrum. (Notera att det dock är en större öppning, och väggen inte är helt borta.)
I köket är uttagen jordade som sig bör, men i vardagsrummet är det ojordat.
Nu när det nästan blir som ett stort rum, måste jag byta till jordade uttag i vardagsrummet?
Helst vill jag behålla det ojordat i vardagsrummet av tids- och kostnadseffektiva skäl.
Tacksam för input!
Du kan behålla dina ojordade uttag då det är en g:a installation OM dom inte sitter i omedelbar närhet till köket så att dom kommer att användas i "köksarbetet". Det finns inget exakt avstånd men man brukar räkna med ca 1-1,5 meter från köksregionens "jordade delar" som OK.
Tack! Nej de kommer inte användas för köksbruk och håller mer än 2m till närmsta uttag i kök.E elmont skrev:
Klicka här för att svara