60 313 läst ·
301 svar
60k läst
301 svar
Ekonomi i att elda ved i kamin under vintern
Jag antar att du menar att bedragarna i det här fallet är elbolagen och att "vi alla" borde elda mera ved.M Matslax skrev:
Min ved behåller jag.
Har inget annat ekonomiskt alternativ än att elda i stora täljstenskaminen mitt i kåken,
förutom direktel med radiatorer.
Sista 20 åren har de varit igång typ 20 dagar. Hugga vad dyrt i smällkalla vintern!
Minns att före vi installerade kaminen låg elförbrukningen på dryga 35 000 kWh per år. Och att kaminen färdiginstallerad kostade 0.1 Mkr, vilket sparades in på 4 år.
Nu kostar den sotning och lite putsning i eldstaden varje år.
Har inget annat ekonomiskt alternativ än att elda i stora täljstenskaminen mitt i kåken,
förutom direktel med radiatorer.
Sista 20 åren har de varit igång typ 20 dagar. Hugga vad dyrt i smällkalla vintern!
Minns att före vi installerade kaminen låg elförbrukningen på dryga 35 000 kWh per år. Och att kaminen färdiginstallerad kostade 0.1 Mkr, vilket sparades in på 4 år.
Nu kostar den sotning och lite putsning i eldstaden varje år.
Redigerat:
Nu har ju elpriset varit gynnsamt och likafullt efterfrågas torr ved och den ved som säljs på blocket går nog till begärt pris om det ska bli nån affär.M Matslax skrev:
Att elen tillfälligt är billig hjälper ju varken den som vill lagra energi till eventuell kris eller den som vill njuta vid brasan sken.
Nu vet jag inte hur det funkar hos er..
men här ligger vedköpare tillsammans med hästägare(hö-köpare) i absoluta botten av människor som vill göra rätt för sig och betalar.
Man har ju en prislista till vänner och bekanta, en till seriösa köpare och ännu en prislista till nya eller ökända.
Väldigt många vill ha ved hemkört samma dag nästan, tjafsar över mängden, priset och minsann gör klart att betalning sker när lönen kommer.
Så många som blivit lurade och lastat av och sedan haft ett helvete att få betalt eller att det ska prutas.
Okända ska vara på plats, godkänna och betala innan man rör spakarna. Detta fattar några medan några blir förbannad för det kommer fram att de inte har pengar vid tillfället.
Så vill ni köpa ved av någon ny så klargör att du kan vara hemma och ta emot leveransen och att du vill betala direkt.
annars måste man ta höjd för bomkörning eller helt bli lurad på betalning.
Stammisar vet vad de får och hur man räknar kubik som man kommer överens om och att de betalar alltid.
Priset är därefter
men här ligger vedköpare tillsammans med hästägare(hö-köpare) i absoluta botten av människor som vill göra rätt för sig och betalar.
Man har ju en prislista till vänner och bekanta, en till seriösa köpare och ännu en prislista till nya eller ökända.
Väldigt många vill ha ved hemkört samma dag nästan, tjafsar över mängden, priset och minsann gör klart att betalning sker när lönen kommer.
Så många som blivit lurade och lastat av och sedan haft ett helvete att få betalt eller att det ska prutas.
Okända ska vara på plats, godkänna och betala innan man rör spakarna. Detta fattar några medan några blir förbannad för det kommer fram att de inte har pengar vid tillfället.
Så vill ni köpa ved av någon ny så klargör att du kan vara hemma och ta emot leveransen och att du vill betala direkt.
annars måste man ta höjd för bomkörning eller helt bli lurad på betalning.
Stammisar vet vad de får och hur man räknar kubik som man kommer överens om och att de betalar alltid.
Priset är därefter
Ja det är ett märkligt fenomen det där. Fast att jämföra vedköpare med hököpare är väl ändå litet att ta i. Det är ju som att jämföra de lokala mopedligisterna med Islamiska Staten.P Pligg85 skrev:Nu vet jag inte hur det funkar hos er..
men här ligger vedköpare tillsammans med hästägare(hö-köpare) i absoluta botten av människor som vill göra rätt för sig och betalar.
Man har ju en prislista till vänner och bekanta, en till seriösa köpare och ännu en prislista till nya eller ökända.
Väldigt många vill ha ved hemkört samma dag nästan, tjafsar över mängden, priset och minsann gör klart att betalning sker när lönen kommer.
Så många som blivit lurade och lastat av och sedan haft ett helvete att få betalt eller att det ska prutas.
Okända ska vara på plats, godkänna och betala innan man rör spakarna. Detta fattar några medan några blir förbannad för det kommer fram att de inte har pengar vid tillfället.
Så vill ni köpa ved av någon ny så klargör att du kan vara hemma och ta emot leveransen och att du vill betala direkt.
annars måste man ta höjd för bomkörning eller helt bli lurad på betalning.
Stammisar vet vad de får och hur man räknar kubik som man kommer överens om och att de betalar alltid.
Priset är därefter
