E Einh skrev:
Jag upplever dock att om man bara eldar gran och tall i en kamin så får man aldrig någon riktig glödbädd. Efter ett tag självdör elden och kvar blir förkolade vedbitar. I min erfarenhet behöver det åtminstone varvas med björk eller annat lövträ för att få en riktig glödbädd i kaminen. Men jag kanske bara eldar fel med gran och tall.
Jag vet ju inte vad din eldstad kräver för bränsle för att brinna bra och bränna upp veden ordentligt, men kanske räcker det med att öka luftmängden. Om eldstaden saknar accumulerande funktion eller katalysator som tillåter att du snåleldar utan att förpesta omgivningen får du ju helt riktigt välja bränsle som ger en glödbädd om du behöver det.
Mitt råd om att sälja den fina björken elda torrgran för en bättre ekonomi var till @Hybro som har en eldstad som knappast behöver ha nån glödbädd för att hålla värmen utan eldstaden i sig håller värmen pga sin stora massa.
 
  • Gilla
Hybro och 2 till
  • Laddar…
Är det bara jag som blandar, gran/björk/tall/sälg/asp/ek/oxel/al/hassel/syren.
Jag eldar det som finns på gården, allt som bedöms som ved går in i spisen. Försöker alltid blanda upp. Upplever att värmen är jämn och glödbädd skapas. Sen vilket träslag som ger mest och bäst glödbädd vågar jag inte säg i mitt fall.
 
  • Gilla
  • Älska
Sommartorparn och 8 till
  • Laddar…
B
@Norrtull jag brukar också göra så, men jag blandar kanske 80-90% av veden, och försöker spara nån m3 med riktigt bra på en speciell plats i vedboden (plats som är tillgänglig hela vintern).

Det är perfekt att ha en del riktigt bra ved för de kalla dagarna, speciellt med tanke på att jag har haft en väldigt stor andel rutten ved, torrgran med mera (låg densitet/få kWh per m3) i min blandade ved.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
galento
Norrtull Norrtull skrev:
Är det bara jag som blandar, gran/björk/tall/sälg/asp/ek/oxel/al/hassel/syren.
Jag eldar det som finns på gården, allt som bedöms som ved går in i spisen. Försöker alltid blanda upp. Upplever att värmen är jämn och glödbädd skapas. Sen vilket träslag som ger mest och bäst glödbädd vågar jag inte säg i mitt fall.
Eldar också en del al , asp , björk , tall och gran lite mindre av de två sistnämnda.
Har ingen vetenskaplig kännedom om de olikas energiinnehåll , är det utbrunnet
så lägger vi bara i mer i spisen oavsett träslag. För våran del fungerar det alldeles
utmärkt att elda andra träslag än bara björk som en del vill ha.
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
Eldar helst björk i kaminen då vi oftast har luckorna öppna, i köket är det mysigast med gran då den knäpper lite så det verkligen låter brasa 🙂
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
B BSOD skrev:
@Norrtull jag brukar också göra så, men jag blandar kanske 80-90% av veden, och försöker spara nån m3 med riktigt bra på en speciell plats i vedboden (plats som är tillgänglig hela vintern).

Det är perfekt att ha en del riktigt bra ved för de kalla dagarna, speciellt med tanke på att jag har haft en väldigt stor andel rutten ved, torrgran med mera (låg densitet/få kWh per m3) i min blandade ved.
Lägger också undan lite av mitt dunderbränsle för dom riktigt kalla dagarna/nätterna.
Försöker dock att blanda så mycket jag kan, det är så jag är upplärd. Är på inget vis något eldarproffs men så lärde min farfar sig och lärde min pappa som lärde mig och jag lär min son.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vad är det för dunderbränsle/riktigt bra ved ni lägger undan för snorkalla vinterdagar? Oklyvda vedklabbar? Kådrik kvistved? Grillkol? Briketter?
 
E Einh skrev:
Vad är det för dunderbränsle/riktigt bra ved ni lägger undan för snorkalla vinterdagar?
Rönn
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Duger gott med björk. Och för att inte få sån våldsam hetta, lägger jag riktigt grova kubbar.
Har två lägen på tilluft kan man säga.
Luft utifrån via en 125 mm tub, rakt in under rostret via asklådan väggar.
Vill jag brassa på mer öppnar jag nedersta luckan där man lyfter ur asklådan.

Spjället mellan kamin och skorsten står endera fullt öppet, eller i princip stängt, när elden falnat.
Spjället har en liten urspårning längst ned, så att det alltid finns ett minsta drag.
 
E Einh skrev:
Vad är det för dunderbränsle/riktigt bra ved ni lägger undan för snorkalla vinterdagar? Oklyvda vedklabbar? Kådrik kvistved? Grillkol? Briketter?
Ek/rön samt viss fin björk. Jag lägger bara undan ved som jag har klyven. Annars tar det så lång tid innan den är torr. En hel del får ligga två säsonger IOM jag glömmer/gömmer den lite 😂
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
E Einh skrev:
Vad är det för dunderbränsle/riktigt bra ved ni lägger undan för snorkalla vinterdagar? Oklyvda vedklabbar? Kådrik kvistved? Grillkol? Briketter?
Det jag har i vedboden, men någon extra brasa/inlägg. Är faktiskt inte krångligare. Men har bvp som huvudvärmning och kamin som komplement.
 
Vad föredrar Ni att hantera vid vedeldning som huvudsaklig värmekälla?

Torr kluven travad björkved ca 15 kbm eller
ca 25 kbm torr lätt gran- eller tallved en hel säsong?

Detta för att få samma värme över tid i kåken. (Skillnaden märks väl på vintern.)

Med det senare alternativet enligt min erfarenhet, blir det typ dubbelt så mycket ved att frakta in.
Dubbelt så mycket att köra hem, såga, klyva och kasta in.
Och dubbelt så många inlägg i kaminen.
M a o mycket mer arbete.

Min far skogsarbetaren eldade alltid med björk under hela sitt liv.
Jag har bara eldat 50 år, för att värma mina bostäder.

Höstregn o rugg ute nu... Har tänt en go brasa... Så här års räcker det med en rejäl brasa om dagen.
 
Redigerat:
M
H Hybro skrev:
Vad föredrar Ni att hantera vid vedeldning som huvudsaklig värmekälla?
Björk är väl den bästa kompromissen i allt. Lätt att såga, kvista, klyva. Torkar fort, smutsar inte ned (många trädslag tappar barken så det blir mycket skräp). Den brinner väldigt bra, okej energiinnehåll och brinner lagom fort.

Själv fick jag tag på 20m2 75x75mm stolpar på jobbet i enmeterslängder. Passar perfekt i kaminen när jag kapade dom i 3 delar. Legat som strö under rörleveranser vi fick. Stenhårt, väger aningen mer än ek och har samma ådror i trät men ljusare, tror det är typ bok eller liknande. Brinner väldigt länge då bitarna väger +700gr/dm3. Efter en stund i kaminen så fördelar dom sig som små kuber, ser ut som stora sockerbitar som ligger och glöder. Bästa jag eldat i värmeutbyte kontra utrymmesbehov. Kommer nog täcka mitt behov i 4-5-6 år beroende på hur bistra vintrarna blir.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Kbm väl?
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
B
@Hybro allt annat lika föredrar man såklart björk eller liknande.

Jag får enkelt tag på torrgran, diverse överstora stockar av diverse trädslag med mera hemkört väldigt billigt. Ställer man inga krav eller klagar på leverantören så blir ju de nöjda också. Där jag bor dominerar gran i skogarna, så det är det som i huvudsak dyker upp när jag beställer ett lass.

Runt 30% mer volym skulle jag säga att det blir med sämre ved. Men sämre ved är ofta lätt att kapa o klyva. Så mindre än 30% extra arbete med den sämre veden skulle jag estimera.

Det är väl redan konstaterat att även om veden är billig så är det ingen direkt timlön att prata om oavsett trädslag som man eldar, jämfört med värmepump (om det inte är putinpriser...).
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.