60 317 läst ·
301 svar
60k läst
301 svar
Ekonomi i att elda ved i kamin under vintern
Och man får inte sämre verkningsgrad av att ta in kall eller fuktig utomhusluft rätt in i kaminen då?Cheesen skrev:
Det beror väl på vilken kontrollvolym som du beräknar din verkningsgrad. Förbränningstekniskt så spelar det väl marginellt men ser du till energibalansen över din bostad som du försöker värma upp så blir det väl ändå sämre om du tar inomhusluftE Einh skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Okej, det låter som många om/men/kanske/skulle i den ekvationen 🙂D Deeeee skrev:Jämförde med siffror på genomsnittselräkning under december där det skulle ligga på ca 10-12K. Kunde ha jämfört med kusinens hus istället på 190kvm med frånluftspump han landade på ca 17K i december…..inte alltid ekvationen kan motsvara verkligheten. Men visst kanske hade jag bara fått 8K i elräkning om jag endast kört på värmepumpen. Oavsätt är det en enorm besparing om man kan få tag på ved till humana priser och sedan elda upp den och sprida ut värmen på ett bra sätt i huset.
Jag ifrågasätter när jag finner något orimligt. Till 99,9% så är det någon faktor som inte riktigt lirar med verkligheten när siffror frångår normen med så mycket. Din kusins 17,000kr i elräkning med värmepump kanske innefattar 26gr inomhus, konstant öppet fönster på vädring, spabad som håller 40gr, 4 elbilar på laddning osv. Eller ett fast elpris på 5kr/kWh?
Redan när jag ifrågasatte hur dina 1-1,5m3 ved kunde motsvara 8000kr i besparing så ändrade du ditt antagande från 10-12,000kr till 8000kr i elräkning under värmepumpsdrift. Du måste ju förstå själv att det inte blir verklighetsanknutet med sånt höftande med 50% hit eller dit?
Jag har själv provat många sätt att värma mitt hus på, 230m2, vattenburet system, byggt innan oljekrisen. Oljebrännare, elpatron, ved med acc-tankar, luft/vatten, luft/luft, kamin osv. Jag känner att jag har hyffsad koll. Jag eldade ca. 20m3 ved per säsong i flera år innan jag satte in värmepumpar, och redan för 10-15 år sedan när jag satte in den första så insåg jag att även om jag hade en kompis med skog som sa "ta så mycket du vill" så var det vansinne, i både tid, arbetsinsats och pengar, att hålla på med ved.
Nog för att vi idag har ett elpris som ligger högre än för 10 år sedan så i ärlighetens namn drar en värmepump så lite att det fortfarande inte finns några summor att spara även om veden är gratis. Mina värmepumpar för att värma 230m2 ligger på ca. 6000kWh för en vinter, inkluderat ca. 2m3 ved i en kamin ibland. Det motsvarar strax under 20000kWh uteffekt på pumparna med cop3 i SE3, vilket är högst normalt för att hålla 22-23gr inomhus. Stämmer också mot hur min oljeförbrukning såg ut tidigare och hur vedförbrukningen var med vedpanna.
Jo ved värmer bra, men räknar man på det i detalj. Pannans verkningsgrad, vattenvolym i tankar, lagringsförmågan (1,16W/L/K räknar jag med utan förluster), kontra värmepumparnas cop, så blir nog dom flesta ganska förvånade hur liten förtjänst det ligger i veden.
Stjäl?M mattias1343 skrev:
Det är pengar som vi bidrar med eftersom det är billigast och enklast och mest praktiskt för oss alla att ha vägar, polis, domstolar, skolor, vattenförsörjning och sjukvård och brandkår gemensamt och så bidrar vi alla till dem enligt vad vi har råd.
Fast den diskussionen hör inte hit.
Nu talar vi ved!
Fast med kall luft så kyler du också elden och hela eldstaden, vilket borde ge sämre förbränning och därmed verkningsgrad. Jämför utomhusluft en snorkall vinterdag som är -30 C° med rumsluft runt kaminen som är +30 C°Cheesen skrev:
Jag tror att förbränningsgraden påverkas snarare än verkningsgraden. Dvs det blir nog större på påverkan på utsläppenE Einh skrev:
Vi skulle med rådande oljepriser betala cirka 3000-4000 euro i året för att värma huset med olja. Det innebär 2-3 månaders nettolön för en av oss.M Markarbetaren skrev:Okej, det låter som många om/men/kanske/skulle i den ekvationen 🙂
Jag ifrågasätter när jag finner något orimligt. Till 99,9% så är det någon faktor som inte riktigt lirar med verkligheten när siffror frångår normen med så mycket. Din kusins 17,000kr i elräkning med värmepump kanske innefattar 26gr inomhus, konstant öppet fönster på vädring, spabad som håller 40gr, 4 elbilar på laddning osv. Eller ett fast elpris på 5kr/kWh?
Redan när jag ifrågasatte hur dina 1-1,5m3 ved kunde motsvara 8000kr i besparing så ändrade du ditt antagande från 10-12,000kr till 8000kr i elräkning under värmepumpsdrift. Du måste ju förstå själv att det inte blir verklighetsanknutet med sånt höftande med 50% hit eller dit?
Jag har själv provat många sätt att värma mitt hus på, 230m2, vattenburet system, byggt innan oljekrisen. Oljebrännare, elpatron, ved med acc-tankar, luft/vatten, luft/luft, kamin osv. Jag känner att jag har hyffsad koll. Jag eldade ca. 20m3 ved per säsong i flera år innan jag satte in värmepumpar, och redan för 10-15 år sedan när jag satte in den första så insåg jag att även om jag hade en kompis med skog som sa "ta så mycket du vill" så var det vansinne, i både tid, arbetsinsats och pengar, att hålla på med ved.
Nog för att vi idag har ett elpris som ligger högre än för 10 år sedan så i ärlighetens namn drar en värmepump så lite att det fortfarande inte finns några summor att spara även om veden är gratis. Mina värmepumpar för att värma 230m2 ligger på ca. 6000kWh för en vinter, inkluderat ca. 2m3 ved i en kamin ibland. Det motsvarar strax under 20000kWh uteffekt på pumparna med cop3 i SE3, vilket är högst normalt för att hålla 22-23gr inomhus. Stämmer också mot hur min oljeförbrukning såg ut tidigare och hur vedförbrukningen var med vedpanna.
Jo ved värmer bra, men räknar man på det i detalj. Pannans verkningsgrad, vattenvolym i tankar, lagringsförmågan (1,16W/L/K räknar jag med utan förluster), kontra värmepumparnas cop, så blir nog dom flesta ganska förvånade hur liten förtjänst det ligger i veden.
Penningkostnaderna för veden blir några hundra euro i året. Inte sätter vi arbetstid för 3000 på veden. Alltså är den lönsam.
Svårare kalkyl än så blir det inte.
I december eldade jag då jag kom hem vid !6- tiden tilldet var dax att lägga sig 21-22, 2-3 inlägg i vår insats i denöppna spisen. det skilde ca 10-15 kwh mot de dagar då det inte eldades. Värmde murstocken så att den var jummen på morgonen. Alla rum utom mitt sovrum har kontakt med mustocken så det blir en jam fördelning i bådaplanen. Sänkte luftvatten värmepumpem till 16 graders måltemp 14-21 mot 19 resten av dygnet. Eldade upp ca 4 kubik staplad mestadels granved oktober - aprilG Gjutjärn skrev:Hejsan! Jag tänkte kolla med er om min uträkning kring vedeldning ser rätt ut. Veden är ju minst sagt väldigt dyr idag, jag pratar då alltså björkved.
Jag har inför denna vintern gått över till timdebitering då jag räknade ut att jag med mitt fasta pris förra vintern gick back ca 5000 kr mot om jag skulle haft timdebitering istället. Detta då under Oktober-Mars då jag hade fast "vinter"-pris.
Jag köpte precis björkved för 980 kronor kubiken. Ved kluven i år.
På nätet hittade jag att 1 kubik "fast" ved innehåller 2550 kWh. Detta är uträknat utifrån 20% fukthalt.
Och att 1 kubik travad ved ungefär motsvarar 0.58 kubik "fast ved".
Så då får jag det till alltså att 1 kubik travad ved innehåller 1479 kWh.
Jag köpte nu 3 kubik fast då travad blev det totalt ca 2.4 kubik.
Och med utkörning på 980 betalade jag alltså totalt 3920 kr.
Det blir 1633 kr per kubik travad ved.
HUTLÖST mycket jämfört med några år sedan. Jag kan ju få det billigare så klart om man hyr släp och får bort transportkostnaden.
Men hur som helst..
Tar jag då dessa 1633 kr per kubik travad ved och delar på 1470 kWh (det 1 kubik travad ved innehöll) så får jag det till 1.11 kronor per kWh för denna ved jag köpt.
Då tänker jag att jag vartfall i december går en del plus om jag eldar denna veden med tanke på att snittpriset i december 2022 låg på 2.46 kr där det så klart peakade många kronor vissa dagar.. dom dagar får man helt enkelt se till att dra ner så mycket man kan på EL-värmen och köra på min ved för 1.1 kWh. Man tänder en eld över natten och drar ner lite på el-radiatorerna. Men i övrigt vet jag inte.. jag kommer ju ändå troligen få köra en del el-värmen ändå.. så frågan är hur mycket jag tjänar på att elda med detta ved-pris som råder. Jag har en fin Keddy-kamin med fläkt som sprider värmen bra så sätt.
Har jag tänkt och räknat rätt här?
Självklart är ved ett alternativ om man har tillgång till ved på den prisnivå du indikerar.H heimlaga skrev:Vi skulle med rådande oljepriser betala cirka 3000-4000 euro i året för att värma huset med olja. Det innebär 2-3 månaders nettolön för en av oss.
Penningkostnaderna för veden blir några hundra euro i året. Inte sätter vi arbetstid för 3000 på veden. Alltså är den lönsam.
Svårare kalkyl än så blir det inte.
Årsförbrukning av ved för att värma en villa enbart med ved kan vara ca 20--25 m3 travat mått (eller mer).
I TS fall, 980 kr/m3, blir årskostnad då 20 000-25 000 sek + hantering och lagring.
Tillkommer att värma tappvarmvatten (el?).
Några hundra Euro om året räcker inte långt.
TS fråga gällde om det pris han betalade var rimligt.
I jämförelse med el som levereras direkt in i huset är vedeldning inte konkurenskraftigt som helårsvärme.
Att stödelda de kallaste vinterdagarna vid höga elpriser och timdebitering av el, kan vara ett sätt att minska elkostnaden med tveksam lönsamhet, däremot hög mysfaktor. Precis som TS gör.
Ditt vedpris är unikt, inte många hittar ved till det priset.