L LabanW skrev:
När elpriset ligger kring 0 kr ( + skatt och avgifter) får min värmepump jobba lite, veden spara jag på.
Beror på abonnemang du har, rörligt pris var för juli 57 öre/kWh i vårt område. Det är i vårt fall inte kronorna utan brasan som ger skön värme när det är så hög luftfuktighet.

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
M
H heimlaga skrev:
Vi skulle med rådande oljepriser betala cirka 3000-4000 euro i året för att värma huset med olja. Det innebär 2-3 månaders nettolön för en av oss.
Penningkostnaderna för veden blir några hundra euro i året. Inte sätter vi arbetstid för 3000 på veden. Alltså är den lönsam.

Svårare kalkyl än så blir det inte.
1m3 brännolja kostar 1600 euro. En oljepanna kanske ligger på 95% verkningsgrad, diesel innehåller 10000kWh/m3. Det ger 0,168 euro/kWh. Euron står i 11,86, det ger 199 öre/kWh. Jag håller med om att det är dyrt! Så visst, att jämföra med ett av dom idag dyraste energislagen, självklart blir ved lönsammare. Får du ut 1000kWh/m3 i din eldstad så har du sparat in olja för 2000kr. Och med nettolöner på under 16000kr/mån så kan det kanske löna sig att arbeta med veden.

I början av året hade vi ett elpris på runt 80 euro/MWh (Jan 79, Feb 80, Mar 74, Apr 61), det ger 95 öre/kWh. Nu är det 10% moms på elen i Finland så det blir 105 öre/kWh. Hur fasta avgifter och sånt ser ut i Finland vet jag inte men jag gissar att elen kostar som brännoljan, runt 200 öre/kWh. Använder man sig av en värmepump så innebär det att kostnaden för din energi minskar med 2/3-delar. Då skulle du betala 12000-16000 kr för uppvärmning, Då är du nere på 1 månadslön för årskostnaden för uppvärmningen.

Nu vet jag inte exakt hur dina kostnader fördelar sig för din ved. Traktor? Bränsle? Motorsåg? Men det hade varit intressant att ta siffrorna 12000-16000kr, dra bort samtliga utgifter för veden och se vad som blir kvar. Sedan ta den summan och fördela den på timmarna du lägger på fällning, kvistning, lastning, lossning, klyvning, travning, inbärning osv. så har du den faktiska timpengen mot en modern värmepump.

Som sagt, jag hade själv tillgång till gratis ved på rot 2 mil hemifrån. Men när jag räknade in att köra bil med släpkärra, klyva (jag har en maskin som gör 2m3/tim), lasta, lossa, bensin till sågen, elda i pannan osv. så var jag nere på en timpeng på 10-12kr. Detta är för mig en alldeles för dålig timpeng med tanke på slitet det är med veden.

M Markarbetaren skrev:
1m3 brännolja kostar 1600 euro. En oljepanna kanske ligger på 95% verkningsgrad, diesel innehåller 10000kWh/m3. Det ger 0,168 euro/kWh. Euron står i 11,86, det ger 199 öre/kWh. Jag håller med om att det är dyrt! Så visst, att jämföra med ett av dom idag dyraste energislagen, självklart blir ved lönsammare. Får du ut 1000kWh/m3 i din eldstad så har du sparat in olja för 2000kr. Och med nettolöner på under 16000kr/mån så kan det kanske löna sig att arbeta med veden.

I början av året hade vi ett elpris på runt 80 euro/MWh (Jan 79, Feb 80, Mar 74, Apr 61), det ger 95 öre/kWh. Nu är det 10% moms på elen i Finland så det blir 105 öre/kWh. Hur fasta avgifter och sånt ser ut i Finland vet jag inte men jag gissar att elen kostar som brännoljan, runt 200 öre/kWh. Använder man sig av en värmepump så innebär det att kostnaden för din energi minskar med 2/3-delar. Då skulle du betala 12000-16000 kr för uppvärmning, Då är du nere på 1 månadslön för årskostnaden för uppvärmningen.

Nu vet jag inte exakt hur dina kostnader fördelar sig för din ved. Traktor? Bränsle? Motorsåg? Men det hade varit intressant att ta siffrorna 12000-16000kr, dra bort samtliga utgifter för veden och se vad som blir kvar. Sedan ta den summan och fördela den på timmarna du lägger på fällning, kvistning, lastning, lossning, klyvning, travning, inbärning osv. så har du den faktiska timpengen mot en modern värmepump.

Som sagt, jag hade själv tillgång till gratis ved på rot 2 mil hemifrån. Men när jag räknade in att köra bil med släpkärra, klyva (jag har en maskin som gör 2m3/tim), lasta, lossa, bensin till sågen, elda i pannan osv. så var jag nere på en timpeng på 10-12kr. Detta är för mig en alldeles för dålig timpeng med tanke på slitet det är med veden.
Din kalkyl gällande brännoljan stämmer i stort sett med min.
Huset drar väl mellan 2000 och 3000 liter olja i året om man värmer enbart med olja.
När vi körde med olja plus värmepump drog det omkring 1500 liter olja i året.

När vi då räknade på vad värmepumpen kostade att köra så blev det vansinnigt dyrt. Jag tror inte den gav någon 2-3 gångers energivinst när det var minusgrader. Jag kan ha räknat fel förståss.
I alla fall var det helt uppenbart att vi inte hade råd att betala sådana elräkningar.

Traktor och skogskärra och vajerkran finns endå och behövs till annat. Likaså motorsågen. Därför räcker det om veden bär det slitage (avskrivningar om man så vill) och de bränslekostnader som den förorsakar.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Din kalkyl gällande brännoljan stämmer i stort sett med min.
Huset drar väl mellan 2000 och 3000 liter olja i året om man värmer enbart med olja.
När vi körde med olja plus värmepump drog det omkring 1500 liter olja i året.

När vi då räknade på vad värmepumpen kostade att köra så blev det vansinnigt dyrt. Jag tror inte den gav någon 2-3 gångers energivinst när det var minusgrader. Jag kan ha räknat fel förståss.
I alla fall var det helt uppenbart att vi inte hade råd att betala sådana elräkningar.

Traktor och skogskärra och vajerkran finns endå och behövs till annat. Likaså motorsågen. Därför räcker det om veden bär det slitage (avskrivningar om man så vill) och de bränslekostnader som den förorsakar.
Beror på vad du har för värmepump, låter som en llvp, vad har du för värmepump?
Jämför du sedan med bergvärmepump får du helt andra värden, men också beroende på var man finns geografisk och temperatur "vinterhalvåret". Började husägandet med vedpanna, men det blev ganska snabbt en oljebrännare för att senare, år 2000, bli bergvärme, idag med enbart kamin som vedeldas. Fritidshuset rullar med llvp och elvärme (nödlösning vintertid om llvp stannar) även där kamin för stödvärme.

A AndersS skrev:
Beror på vad du har för värmepump, låter som en llvp, vad har du för värmepump?
Jämför du sedan med bergvärmepump får du helt andra värden, men också beroende på var man finns geografisk och temperatur "vinterhalvåret". Började husägandet med vedpanna, men det blev ganska snabbt en oljebrännare för att senare, år 2000, bli bergvärme, idag med enbart kamin som vedeldas. Fritidshuset rullar med llvp och elvärme (nödlösning vintertid om llvp stannar) även där kamin för stödvärme.
Luftvärmepump Panasonic CU-LZ25TKE

Troligtvis är då inte llvp det optimala för klimatet där du bor och fastighetens värmebehov, samt hur luften kan spridas och cirkulera. Så för dig passar veden bättre och ev. mera ekonomiskt.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
G Gjutjärn skrev:
Ja men man väljer ju själv om man vill sälja eller inte så klart.. Och på något sätt följer ju vedpriset elpriset tänker jag?
Nu har inte jag bott i hus alla år, men när vi flyttade till huset för 4 år sedan kostar 1 kubik stjälpt björkved 5-600 kr. Och om ni som skriver här i tråden inte ens säljer för 1000 kr kubiken antar jag då med andra ord att ni aldrig sålt ved till privatpersoner? Det är ju så klart ett val man gör själv :)

Men med det elpriset vi hade vintern 2022/2023 så tror jag nog inte många kommer betala över 1000 kr kubiken för stjälpt björkved. Går sen elpriset yttergliare upp.. ja då kan man ju betala mer för veden kanske.

Men just nu betalar man redan otroligt mycket för veden (med all rätt med tanke på elpriset).. så mycket att jag ändå känner att jag har guld där ute i vedboa.. man borde ju se över att låsa där tänker jag.

Och när vi är uppe och nosar i dessa prisklasser så börjar det ju bli värt att kanske köpa björkved från storjättarna i fina nät..
Bauhaus säljer 40 liter björkved 30cm för 109 kr. Va kan en sån påsa vara i kubik? 30x30x90 ? Det blir alltså 0.081 kubik för då 109 kr.
Då blir 12 sådana säckar 1 kubikmeter. Och det hade kostat mig 1308 kr, för TRAVAD ved.

Nu när jag skriver detta så inser jag ju att jag hade sparat 300 kr per kubik mot vad jag precis köpte... haha!
Min ved jag köpte blev ju ca 1633 kr / kubiken travad.

Jaja.. nästa år svänger jag nog förbi bauhaus med ett släp och lastar på ett gäng sådana säckar om min uträkning stämmer och priset är detsamma :)
Du kan ju köpa långved av skogsägaren och betala samma pris som skogsbolagen. Sen har du hemkörning av långveden kapning och klyvning kvar.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
G Gjutjärn skrev:
Hejsan! Jag tänkte kolla med er om min uträkning kring vedeldning ser rätt ut. Veden är ju minst sagt väldigt dyr idag, jag pratar då alltså björkved.
Jag har inför denna vintern gått över till timdebitering då jag räknade ut att jag med mitt fasta pris förra vintern gick back ca 5000 kr mot om jag skulle haft timdebitering istället. Detta då under Oktober-Mars då jag hade fast "vinter"-pris.

Jag köpte precis björkved för 980 kronor kubiken. Ved kluven i år.
På nätet hittade jag att 1 kubik "fast" ved innehåller 2550 kWh. Detta är uträknat utifrån 20% fukthalt.
Och att 1 kubik travad ved ungefär motsvarar 0.58 kubik "fast ved".
Så då får jag det till alltså att 1 kubik travad ved innehåller 1479 kWh.

Jag köpte nu 3 kubik fast då travad blev det totalt ca 2.4 kubik.
Och med utkörning på 980 betalade jag alltså totalt 3920 kr.
Det blir 1633 kr per kubik travad ved.

HUTLÖST mycket jämfört med några år sedan. Jag kan ju få det billigare så klart om man hyr släp och får bort transportkostnaden.

Men hur som helst..

Tar jag då dessa 1633 kr per kubik travad ved och delar på 1470 kWh (det 1 kubik travad ved innehöll) så får jag det till 1.11 kronor per kWh för denna ved jag köpt.

Då tänker jag att jag vartfall i december går en del plus om jag eldar denna veden med tanke på att snittpriset i december 2022 låg på 2.46 kr där det så klart peakade många kronor vissa dagar.. dom dagar får man helt enkelt se till att dra ner så mycket man kan på EL-värmen och köra på min ved för 1.1 kWh. Man tänder en eld över natten och drar ner lite på el-radiatorerna. Men i övrigt vet jag inte.. jag kommer ju ändå troligen få köra en del el-värmen ändå.. så frågan är hur mycket jag tjänar på att elda med detta ved-pris som råder. Jag har en fin Keddy-kamin med fläkt som sprider värmen bra så sätt.

Har jag tänkt och räknat rätt här?
Man "vi alla" ska inte betala såna pengar till bedragare.
Det är de dyraste som säljer sämst veden. Det vet man sedan gammal.
500kr kubik staplat björk kan man få leva med.
Men det finns billigt att köpa om man kollar runt. Bäst är att köpa på stock.
Kostar knappt något alls.

• Haha
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Beror på abonnemang du har, rörligt pris var för juli 57 öre/kWh i vårt område. Det är i vårt fall inte kronorna utan brasan som ger skön värme när det är så hög luftfuktighet.
skön värme när det är så hög luftfuktighet.

BRA FÖR MILJÖN ?
/a

axelman axelman skrev:
skön värme när det är så hög luftfuktighet.

BRA FÖR MILJÖN ?
/a
Elpriser ?
Vindkraftsel ?
Kolla https://svef.nu/
/a

M
M Matslax skrev:
Man "vi alla" ska inte betala såna pengar till bedragare.
Det är de dyraste som säljer sämst veden. Det vet man sedan gammal.
500kr kubik staplat björk kan man få leva med.
Men det finns billigt att köpa om man kollar runt. Bäst är att köpa på stock.
Kostar knappt något alls.
Är man bedragare för att man tar mer än 500kr/m3 för björkved? Jag som trodde att det marknadsmässiga priset styrdes av tillgång/efterfrågan och vad kunderna är beredda att betala😏

• Gilla
Jenpet och 7 till
  • Laddar…
Tror nog att förbränningen är god i min täljstenskamin, och därmed låga utsläpp.
Sotaren rakar ur ca 2 liter sot ur kaminens kanaler och skorsten en gång om året.

Tömmer askbyttan under rostret 1 gång i veckan under eldningssäsongen.
128 kvm boyta, enda uppvärmningen.
Bor i norra Värmland.

Så länge jag kan köpa ved (torr, kluven, kapad, avlastad hemma) som kostar mindre än överföringsavgiften för elen så är jag helt nöjd. Iofs är säkringsavgiften då medräknad.

Även om priset i år var högre så hamnade jag på drygt 80 öre per kWh omräknat med hänsyn taget till pannans verkningsgrad etc etc.

Vädret är ju fortfarande gött, så än så länge eldas det enbart för vv var tredje dag. Knappt ett ilägg.

galento
M Markarbetaren skrev:
Är man bedragare för att man tar mer än 500kr/m3 för björkved? Jag som trodde att det marknadsmässiga priset styrdes av tillgång/efterfrågan och vad kunderna är beredda att betala😏
Ja det borde det väl vara , det finns nog nån annan att sälja veden till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.