8 506 läst ·
56 svar
9k läst
56 svar
EKLK/EEK? till utebelysning kopplat på lamputtag inne?!
Planera temporär installation av utebelysning..som jag vill koppla på med eklk eller ekk? Vill ha styv kabel? Hur funkar denna lösningen någon som vet..allt e jordat inne..vet ej vart jag ska dra den sista jord kabeln som finns i eklk kabeln? Har för mig det är brun.blå.o görn/gul plus nån till..hjälp mig!
Mvh
Mvh
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Du borde nog precisera frågan lite bättre. Vad menar du med "den sista jord kabeln"? Menar du biledaren som går som lösa kardeler i kabelns hölje?
Hur tänker du koppla till lamputtaget, direkt in i uttaget, eller med en kontakt (inte lämpligt)?
Hur tänker du koppla till lamputtaget, direkt in i uttaget, eller med en kontakt (inte lämpligt)?
Koppla med vanlig kontakt..läs mitt svar upptillhempularen skrev:
"EKLK/EEK? till utebelysning kopplat på lamputtag inne?!"
Du menar en temporär koppling av en utebelysning till taklampsuttag inne, där du tänkt koppla ledningen (EKLK) från utebelysningen till en jordad lampkontakt (hane) att sätta i ett jordat takuttag inne?
Du menar en temporär koppling av en utebelysning till taklampsuttag inne, där du tänkt koppla ledningen (EKLK) från utebelysningen till en jordad lampkontakt (hane) att sätta i ett jordat takuttag inne?
Du har förstått det hela..funkar detta..? Men vart kopplar jag biledaren från eklk kabeln på denna temporära lösning?Oldboy skrev:
EKK eller EKLK är inte tillåtet att ha till en vanlig stickpropp.
Du får tillverka en skarvsladd med t.ex. RKK 3g1,5.
Men du måste hitta en lampstickpropp som tar denna lite grövre kabel än normalt och vars dragavlastning fungerar bra för denna kabel.
Och glöm inte att absolut max belastning med denna skarvsladd är 6A
(det är specat max 6A för lamputtag och dess stickproppar, kör du 10A blir det varmt, sen bränt)
Och det är endast tillåtet för temporärt bruk, skarvsladden får inte förläggas så att den kan betraktas som en fast installation och sen glömmas.
Men du måste hitta en lampstickpropp som tar denna lite grövre kabel än normalt och vars dragavlastning fungerar bra för denna kabel.
(det är specat max 6A för lamputtag och dess stickproppar, kör du 10A blir det varmt, sen bränt)
Och det är endast tillåtet för temporärt bruk, skarvsladden får inte förläggas så att den kan betraktas som en fast installation och sen glömmas.
Redigerat:
Ok. Förstår inte riktigt..kan jag ta en valid rkk kabel då för temporärt bruk då ist kanske? Men hur klarar rkk uteklimatet om jag skyddar den lite?!Mikael_L skrev:EKK eller EKLK är inte tillåtet att ha till en vanlig stickpropp.
Jag är inte elektriker, så du bör invänta svar från något av elproffsen här på forumet, men såvitt jag förstått så samkopplar man biledaren med jorden (gul/grön).
Har du jordfelsbrytare (JFB)?
Edit: Mikael_L hann före.
Har du jordfelsbrytare (JFB)?
Edit: Mikael_L hann före.
Redigerat:
En skarvsladd ska ju vara temporär.kristofer12345 skrev:
Du tar ut sladden när du vill tända, en timme senare när du inte längre behöver ljus tar du in sladden igen.
Så enkelt är det.
Du får inte koppla in någon längre sladd med stickpropp för annat än temporärt bruk.
Är det så att du måste ha lite mer vädertålig kabel väljer du t.ex. en REVE, den är (ofta) svart och av lite mer gummiliknande plast. RDOE, gummikabel är ännu tåligare, men den har du nog ingen chans att ansluta i en lamppropp.
Du kan nog läsa mellan raderna att jag tycker det du är påväg att göra är en väldigt dålig idé.
(jag vet ju faktiskt inte exakt vad du tänker göra, så jag gissar naturligtvis
Men det är inte fel eller olagligt, om man följer det jag skriver, dvs tillåten sladdtyp och tillfälligt bruk.
Och, jag höll på att glömma.
Det måste sitta ett lamputtag i andra änden av skarvsladden, det får inte sitta en schuko-sladduttag.
Det måste sitta ett lamputtag i andra änden av skarvsladden, det får inte sitta en schuko-sladduttag.
Förklara lite mer vad du menar med temporär.
Är det belysning du tar fram någon gång ibland, eller är det en fast installation, men under lite kortare tid (inte flera år, typ)?
Du måste först välja; antingen att det ska bli en fast installation, eller så ska det vara något temporärt med skarvsladdar, ungefär som när man tar fram den elektriska grilltändaren eller en skarvsladd till bilen när det ska dammsugas.
Är det belysning du tar fram någon gång ibland, eller är det en fast installation, men under lite kortare tid (inte flera år, typ)?
Du måste först välja; antingen att det ska bli en fast installation, eller så ska det vara något temporärt med skarvsladdar, ungefär som när man tar fram den elektriska grilltändaren eller en skarvsladd till bilen när det ska dammsugas.
Jag tror det behövs en bättre förklaring av bakgrunden här. Sen kan vi föreslå en tillåten och bra lösning. Vad menas med temporär? Något som ska fungera några veckor/månader i väntan på renovering/ombyggnad? Vad är det för lampa som ska kopplas in? Hur går du genom väggen?