8 507 läst ·
56 svar
9k läst
56 svar
EKLK/EEK? till utebelysning kopplat på lamputtag inne?!
Med att sy menar jag att gå in i första lampan, sen vidare ut med ny kabel från lampan till nästa lampa.
Men då måste armaturerna vara konstruerade så detta går. Inte helt ovanligt att det är rent omöjligt att få in två kablar.
Återigen, jag vet inte hur de ser ut.
Men då måste armaturerna vara konstruerade så detta går. Inte helt ovanligt att det är rent omöjligt att få in två kablar.
Återigen, jag vet inte hur de ser ut.
Mkt bra svar..alltså kan jag välja vilka plintar inne i dosan som helst egentligen bara rätt färg går in i samma plint så att säga. Frågan återstår dock hur dem är inne i plint? Är dem tvinnade ihop eller ligger dem brevid varandra?! Hur tvinnar du dem kan du illustrera även detta hur dem ligger inne i plint. Mkt tacksam!Mikael_L skrev:Om du redan har kabel av typen EKK, eller EKLK så råder jag dig att istället använda denna mellan lampor och dosa, och klamra denna. Klamra 5 cm ifrån lampa och dosa, sen med något snyggt jämt klammeravstånd mellan på ca 18-22 cm.
Hur man klamrar kabel finns i Patriks klammerskola.
Sen är du framförallt noga med att få koll att skyddsjorden bli ansluten på korrekt plint.
Fel här = livsfara.
Sen den blå ledaren till N-plint och den bruna till L-plint.
I dosan väljer du en en plint som du tänker dig som jordplint, där du sätter alla gul/gröna skyddsjord + ev biledare.
Sen en annan plint för alla blåa (nollplinten) och en tredje plint för alla bruna (L-plint eg tändtråd på sätt och vis).
Själv brukar jag ta den mittersta plinten, den som sticker ut lite som jord, men du kan välja vilken du vill. Eller egentligen brukar jag alltid köpa denna dosa utan plint och koppla med toppklämmor eller annat som är trevligare än den där gröna grejen.
Som dragavlastning kan man fuska till det lite om det kniper. Någon gång har jag bara slagit en liten loop på kabeln inne i dosan och dragit ihop med buntband.
Jag vet faktiskt inte om jag gjort det i starkströmssammanhang, men definitivt ibland i svagstömsinstallationer, kanske när ett 24V ventilspjäll ska kopplas in i U56-dosa och man inte råkar ha en sån där köpt dragavlastning till hands.
Jag fixade lite snabbt en illustrativ bild.
[bild]
Jag tvinnar nästan aldrig kardeler. Det är rent generellt en ökad risk för framtida glappkontakt med tvinnade kardeler.
Men om jag någon gång gör det så blir det bara en mycket lätt tvinning, endast för att underlätta att få in allt i någon plint eller så.
Skala 10-12mm, lägg ihop ledarna med samma färg. För in de i plinten och dra åt lagom försiktigt. Den där plinten saknar skydd av kardelerna, så man får absolut inte skruva åt för "kung och fosterland", då skär man av halva ledararean.
Känner man sig osäker på ifall man har känsla så kan man provdra med någon överbliven kabelstump lite olika hårt, sen öppna och kolla hur illa skadat det blev.
Efter du skruvat fast dina ledare slutligt så ska du dra lite i var och en och kolla så alla sitter fast bra.
Men om jag någon gång gör det så blir det bara en mycket lätt tvinning, endast för att underlätta att få in allt i någon plint eller så.
Skala 10-12mm, lägg ihop ledarna med samma färg. För in de i plinten och dra åt lagom försiktigt. Den där plinten saknar skydd av kardelerna, så man får absolut inte skruva åt för "kung och fosterland", då skär man av halva ledararean.
Känner man sig osäker på ifall man har känsla så kan man provdra med någon överbliven kabelstump lite olika hårt, sen öppna och kolla hur illa skadat det blev.
Efter du skruvat fast dina ledare slutligt så ska du dra lite i var och en och kolla så alla sitter fast bra.
Ja märkte det när jag provade senast..btw hur menar du med *lägg ihop* ? Vill bara va säker på hur det görs exakt för har aldrig sett det sj. Du får gärna visa..hur du lägger ihop dem..tackMikael_L skrev:Jag tvinnar nästan aldrig kardeler. Det är rent generellt en ökad risk för framtida glappkontakt med tvinnade kardeler.
Tja MikaelMikael_L skrev:Jag tvinnar nästan aldrig kardeler. Det är rent generellt en ökad risk för framtida glappkontakt med tvinnade kardeler.
såg du mitt svar ovan ☝
ha ha ..uppland var det ja`!?! 
ta gärna en bild till som du visa senast. Sånt gillar vi!
Sedan tror jag ändå det blir 3 kablar som jag sedan kopplar på schuko nere i källaren ändå..blir bättre så..i think
ta gärna en bild till som du visa senast. Sånt gillar vi!
Sedan tror jag ändå det blir 3 kablar som jag sedan kopplar på schuko nere i källaren ändå..blir bättre så..i think
Tänkte ej dra mellan kablarna..drar 3 reve hela vägen ist o kopplar inne med schucko tills fast installation kan göras..vad gäller för tillfällig installation?! Vad säger regelvärket?!Mikael_L skrev:
Klicka här för att svara