Hej!

Från huvudcentralen matas källarcentralen med en EKKJ 1 kV 3x6/6 kabel som är slangförlagd i krypgrunden. Källarcentralens största förbrukare är två 9 kW elpatroner och denna central byts nu ut mot en större med fler säkringsplatser. I samband med bytet ska en kapslad JFB kopplas in som vid behov bryter bort hela centralen. Min fråga är om man kan koppla in EKKJ-kabeln, dess skärm är idag ansluten till jord, mot en JFB och vilken kapslade JFB är då lämpligast.

Frågar
Tom

• Gilla
Richard Fristedt
  • Laddar…
Mikael_L
Hej, välkommen till forumet.
(fast du har varit med ett tag, bara väntat med att skriva 👍 :) )

Har du en befintlig 3x6/6 kabel så måste det bli TN-C i denna (4-ledarsystem).
Och då måste denna kopplas i matande central från PEN-skena (inte N-skena, inte PE-skena).
Och det betyder alltså att även denna central måste vara matad med TN-C.

Det är villkoret för att det ska funka.

I matad central så delas TN-C upp med PE och N till vardera skena, och du inte har JFB i själva centralen, utan i en egen kapsling innan så behövs det TN-S efter den, dvs t.ex. 5g6 -kabel.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Är en befintlig anläggning och omfattas inte av nya regler. Det är en s.k PEN-kabel in och det går bra att ha den kvar. Den koncentriska ledaren ( skärmen runt ) kopplas till jordplinten och noll tas ut till JFB där och till nollplinten via JFB.. Det med JFB är 40 amp och 30 mA till centralen. Går med vilken JFB som helst och en kapsling till den. Gärna då en lite större så det går att snäppa in en blå och gulgrön lösplint.på vardera sida om JFB.

Mikael_L
Eller så tar man en liten Hager minigamma-kapsling, så får man två plintar på köpet.

Det är massor av förutsättningar vi inte har koll på här, så vi kan ju inte ha synpunkter på IP-klass, möjligheten att använda TN-C från matande central. den befintliga kabelns skick.
Byts användningsområde så kraftigt att dagens regler kommer att gälla, och sånt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Tom49 skrev:
Min fråga är om man kan koppla in EKKJ-kabeln, dess skärm är idag ansluten till jord, mot en JFB
Absolut, det fungerar. Du har idag en "neutralledare" troligen i form av en bygel mellan PE- och N-skenan. Där sker uppdelningen till TN-S. Man kan stoppa in en JFB däremellan.
T Tom49 skrev:
vilken kapslade JFB är då lämpligast
Sådana finns inte, utan du väljer en standard norm-JFB typ A som stoppas i en "kapslad" kapsling, t.ex IP44 eller vad som nu krävs där i källaren. Är det blött där eller?
T Tom49 skrev:
denna central byts nu ut mot en större med fler säkringsplatser
I vilket syfte? Idag krävs minsta area 10 mm² för en PEN-ledare. Att du får behålla din 6 mm² PEN beror endast på att nya regler inte är retroaktiva. Om du avser att koppla in mer belastning i form av enfasförbrukare som belastar PEN mer än förut så kan man behöva tänka efter. Man kan alltså inte hävda detta undantag om man ändrar på användningen kraftigt.

Men det ska mycket till för att din befintliga kabel inte skulle räcka till eller inte vara säker nog. Det som gäller är att den är frisk och oskadad och att anslutningarna av PEN-ledaren är tillförlitlig i båda ändar.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Och då måste denna kopplas i matande central från PEN-skena (inte N-skena, inte PE-skena).

I matad central så delas TN-C upp med PE och N till vardera skena, och du inte har JFB i själva centralen, utan i en egen kapsling innan så behövs det TN-S efter den, dvs t.ex. 5g6 -kabel.
Tack, ja, det är rätt, nu har har jag ställt min första fråga! Men aktiv har jag varit genom att under flera år läsa alla intressanta frågeställningar och inte minst alla kloka svar!

Mikael_L Mikael_L skrev:

Jag vet inte om jag är nojjig, men, bara för att vara tydlig, uppdelningen TN-C -> TN-S måste ske före jordfelsbrytaren, jord måste gå hel och obruten förbi jfb, bara nollan på jordfelsbrytaren. Du får inte lägga PEN på jfb! 🙂

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för Era svar.

Här kommer lite kompletterande information.

• Utrymmet är torrt.
  • Kabelvägen är torr.
  • Befintlig installation är som nyast ca 27 år.
  • EKKJ-kabeln har alltid legat i sin slang eller i övrigt varit skyddad från mekanisk påverkan, solljus eller annat som kan menligt påverka livslängden.
  • Alla tillkommande förbrukare är lågförbrukare av temporär art, såsom belysning, eluttag och liknande.
Syftet med utbytet, som sker till äldre varianten av central med porslinssäkringar, är att behov uppstått med fler 10A säkringsplatser. Tre av de tillkommande 10A förbrukarna kräver JFB, därav frågan om JFB. I stället för att bara skydda dessa tre förbrukare väljer jag att skydda alla förbrukare som centralen betjänar.

Någon har kanske synpunkt på val av central men anledningen till att en äldre central installeras är att den redan finns i min ägo och är i perfekt skick och ersätter en av samma typ.

Tom

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Fotografen Fotografen skrev:
Jag vet inte om jag är nojjig, men, bara för att vara tydlig, uppdelningen TN-C -> TN-S måste ske före jordfelsbrytaren, jord måste gå hel och obruten förbi jfb, bara nollan på jordfelsbrytaren. Du får inte lägga PEN på jfb! 🙂
Ja det mest vanliga är att man ansluter inkommande PEN till PE-skenan, som då i praktiken blir en kombinerad PE och PEN-skena.
(Vill man göra det riktigt stiligt så har man en PEN-skena, som sen är kopplad till en PE-skena, men detta är ganska onödigt, man ser dock en åtskillnad av skenorna, framförallt om man har har flera JFB och/eller PSA så kan det öka tydligheten i centralen, även om det finns en utgående TN-C så blir det hela tydligare).

Men kan man låta PEN landa på N-anslutningen på JFB, och sen därifrån med en gulgrön upp till jordskena?
Elektriskt sett är det ingen skillnad.
Och jag vet inte om något skrivet förbud mot detta.
Jag har inte haft någon anledning till att fundera över denna fråga, då jag alltid har landat med PEN-ledaren på jordskenan, eller ibland på en PEN-skena.
Men det är kanske inte förbjudet, men det känns som en sämre lösning dock.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men kan man låta PEN landa på N-anslutningen på JFB, och sen därifrån med en gulgrön upp till jordskena?
Jag har inte haft någon anledning till att fundera över denna fråga, då jag alltid har landat med PEN-ledaren på jordskenan, eller ibland på en PEN-skena.
Jag har väl ungefär samma åsikt.
Elektronerna ser ingen skillnad, men med en jordfelsbrytare ensam i en låda matad med 3*6/6 hade jag för ordningens skull satt en bra jord/PEN-plint och delat där.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tänk på konsekvenserna om elpatronerna blir utan el pga något har fått jordfelsbrytaren att lösa ut när du inte är hemma.
Elpatronerna behöver inte skyddas av jordfelsbrytare. Du kanske har någon cirkulationspump också...

Jordfelsbrytare är bra men att lägga "allt" på en jordfelsbrytare är inte alltid bästa lösningen. Flera jordfelsbrytare är bättre så man delar upp och kanske kör elpatronerna på en egen om man vill ha elpatronerna skyddade av en jfb.

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det blir en extra onödig skarv av PEN-ledaren.
Jag vill nog säga att PEN-ledaren ska landa på PE(N)-plinten först.

• Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är väl bättre ansluta PEN till skena och inte låta den dela plint eller ingång med någon annan ledare. Man vill inte riskera få dålig kontakt på PEN ledaren

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
Man tillåter ju enligt elsäk fs 2022:1 utvidgning i torra rum med isolerande golv utan krav på jordfelsbrytare/skyddsjord om anläggningen är gjord före 1994.

Kan ju vara värt att veta om det nu rör sig om sådana rum i denna anläggning.

Byte av elcentral räknas som vanligt underhåll.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det blir en extra onödig skarv av PEN-ledaren.
Jag vill nog säga att PEN-ledaren ska landa på PE(N)-plinten först.
Jag har som sagt inte gjort annat någon gång.

Men just nu kom ju en tanke upp. Om JFB i en egen liten kapsling matas med 4-ledare, och går sen vidare som TN-S i en 5-ledare, så blir det ju minst antal skarvar, kopplingar ifall man lägger PEN och PE tillsammans på JFB. Och tar ut N på andra sidan JFB.
Att ta in PEN först på en PE-skena skapar ju två till skarvar för N mellan skenan och JFB.

Men det går ju inte att endast räkna kopplingsställen.
En PE-skena ger ju möjligheten att man lägger varje ledare under en egen plint, dvs en väldigt högre kvalitet på kopplingarna än om man mörsar in två ledare i samma hissklämma på en JFB,
Särskilt illa är det ju om det är blandning av olika ledare, TS hade väl en EKKJ 3x6/6, vilket gör att den koncentriska ledaren ska samsas med en ledare av annat slag, brukar inte bli så bra.

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.