GK100 du har helt rätt ekk är EJ godkänd att förläggas i mark enligt dagens elsäk föreskrifter.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Utan att ha läst datablad för EKK gissar jag att det är där det står hur den får användas, och inte i föreskrifterna.
Och har man apparater där inte biledarna får plats ska man nog köpa annat
Och har man apparater där inte biledarna får plats ska man nog köpa annat
Köp antingen markrör + EKLK då eller EKKJ eller N1XV.
Så får du lösa inkopplingen sen. Dessa kablar ska klamras fram till en kopplingsdosa eller liknande, sen dras in och anslutas där. En småful lösning är en utanpåliggande kopplingsdosa med dragavlastning (anslutningsdosa brukar det heta), där markkabeln går in och byter till en gummikabel som sitter i den dragavlastade anslutningen och sen har en stickpropp i andra änden.
Om det vägguttaget som strömförsörjer allt är godkänt för ett kabelinlopp i sidan kan man bryta ut det och dra in markkabeln direkt där.
Så får du lösa inkopplingen sen. Dessa kablar ska klamras fram till en kopplingsdosa eller liknande, sen dras in och anslutas där. En småful lösning är en utanpåliggande kopplingsdosa med dragavlastning (anslutningsdosa brukar det heta), där markkabeln går in och byter till en gummikabel som sitter i den dragavlastade anslutningen och sen har en stickpropp i andra änden.
Om det vägguttaget som strömförsörjer allt är godkänt för ett kabelinlopp i sidan kan man bryta ut det och dra in markkabeln direkt där.
Uttaget kan man byta ut mot en kopplingsdosa / på den lägga ny uttag och dessutom ansluta kabeln. Och dra den i VP röret som ger inget annat än möjlighet att i framtiden byta ut kabeln.Mikael_L skrev:
Inte vet jag
Har köpt EKKJ 3 2.5mm+2.5mm, har kopplat annan typ av kabel tidigare med 3 ledare, svart, blå och grön/gul men nu upptäckte jag att denna har Svart, brun och blå samt fläta runt.
Hur kopplar jag denna kabel??
Hur kopplar jag denna kabel??
Det är ganska fint om du lindar gul/grön tape eller har gul/grön slang runt flätan (där den lämnat kabeln och du har tvinnat ihop den).
Troligen inget absolut måste, men det är inte fel, det ser lite proffsigt och välgjort ut.
Troligen inget absolut måste, men det är inte fel, det ser lite proffsigt och välgjort ut.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Flätan är en skyddsjord och en skyddsjord ska väl vara gulgrön längs hela dess längd så skulle tro att gulgrön slang eller tejp är ett måste.
Snälla, ingen markkabel med stickpropp i uttag! Gör ordentligt. Att kontakten sällan ska dras ut är ett dåligt argument. Ett annat problem vid stickproppsansluta fasta installationer är att man är tvungen att hålla koll på hur man stoppar i stickkontakten, så att man får rätt på fas och nolla.
En provisorisk lösning blir för det mesta en permanent lösning, för så länge det funkar orkar man inte lägga ner tid på att ändra det till riktigt.
//Patrik
Snälla, ingen markkabel med stickpropp i uttag! Gör ordentligt. Att kontakten sällan ska dras ut är ett dåligt argument. Ett annat problem vid stickproppsansluta fasta installationer är att man är tvungen att hålla koll på hur man stoppar i stickkontakten, så att man får rätt på fas och nolla.
En provisorisk lösning blir för det mesta en permanent lösning, för så länge det funkar orkar man inte lägga ner tid på att ändra det till riktigt.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Elektriker85, välkommen till forumet!
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Hela flätan (alla kardelerna och kopparbandet)