Jag renoverar... och har kommit till tröskeln vid dörren som jag uppfattar är riktigt fint virke från början! Men detta lägenhetshuset, från 1965, är ett fuskbygge "all in", så även med tröskeln till badrummet! Byggbolaget (snickaren / golvläggaren) har spikat fast listen i golvet med obehandlade järnspik som inte helt oväntat, efter 55 år med blöta fötter, givetvis har rostat hela vägen ner till betongen....
Så... vilken olja ska jag köpa på Bauhaus för att renovera så det blir fint igen! Jag tänkte även köpa nio skruvar i mässing för att rosteriet inte ska äta upp mer av hemmet! Se om det finns på Bauhaus.... det vet man inte. Annars får vanlig zinkskruv bli bra det med!
Jag vet att man kan fråga personalen på Bauhaus... men dom är inte alltid där och eller inte alltid pålästa och jag vill komma dit påläst, som omväxling! Biltema och K-bygg är också alternativ att beakta! Jag ska olja flera lister i köket med samma olja.
Så... vilken olja ska jag köpa på Bauhaus för att renovera så det blir fint igen! Jag tänkte även köpa nio skruvar i mässing för att rosteriet inte ska äta upp mer av hemmet! Se om det finns på Bauhaus.... det vet man inte. Annars får vanlig zinkskruv bli bra det med!
Jag vet att man kan fråga personalen på Bauhaus... men dom är inte alltid där och eller inte alltid pålästa och jag vill komma dit påläst, som omväxling! Biltema och K-bygg är också alternativ att beakta! Jag ska olja flera lister i köket med samma olja.
Oj då! Jag menade mässingsskruv! Ha! Vet inte varför jag skrev med zink...! Jaja! Jag är trött, kanske!?
Vilken klarlack har du använt? Där finns väl bättre och sämre, kan tänkas, som med allt annat!
Vilken tätning eller vilket spackel ska jag använda att fylla i mot klinker?
Om jag nu ändå köper spackel, ska jag ta bort , försiktigt knacka loss, det som finns vid alla plattorna och fylla i nytt? så det blir samma färg och att det ser fint ut?
Vilken klarlack har du använt? Där finns väl bättre och sämre, kan tänkas, som med allt annat!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken tätning eller vilket spackel ska jag använda att fylla i mot klinker?
Om jag nu ändå köper spackel, ska jag ta bort , försiktigt knacka loss, det som finns vid alla plattorna och fylla i nytt? så det blir samma färg och att det ser fint ut?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Tack! Fint att du påpekar den detaljen!
Jag får se hur jag löser det... men det vore klädsamt... se om jag har en sån liten såg som kan passa för det.... men bra att du uppmärksammade!
Det kan vara bra att dela bilder! Det gillar jag!
För kännedom: Jag var hos K-bygg och köpte vit silikon som jag ska sätta dit. Jag har tagit bort hela rasket och ska lägga in nytt, så det blir fint! Men bara på den sidan, inte på den andra, för där tyckte jag att det såg lite finare ut och att där kan det räcka med vit lackfärg på listen.
Jag får se hur jag löser det... men det vore klädsamt... se om jag har en sån liten såg som kan passa för det.... men bra att du uppmärksammade!
Det kan vara bra att dela bilder! Det gillar jag!
För kännedom: Jag var hos K-bygg och köpte vit silikon som jag ska sätta dit. Jag har tagit bort hela rasket och ska lägga in nytt, så det blir fint! Men bara på den sidan, inte på den andra, för där tyckte jag att det såg lite finare ut och att där kan det räcka med vit lackfärg på listen.
Medlem
· Blekinge
· 12 210 inlägg
Jag använde mässingsskruv till samma ändamål. Använd försänkt spårskalle eller halvkupig spårskalle, det blir snyggast.C Civilpolisen skrev:Jag renoverar... och har kommit till tröskeln vid dörren som jag uppfattar är riktigt fint virke från början! Men detta lägenhetshuset, från 1965, är ett fuskbygge "all in", så även med tröskeln till badrummet! Byggbolaget (snickaren / golvläggaren) har spikat fast listen i golvet med obehandlade järnspik som inte helt oväntat, efter 55 år med blöta fötter, givetvis har rostat hela vägen ner till betongen....
Mässingsskruv kan ha en tendens att går av. Förborra alltid och smörj skruven med t ex diskmedel innan indragning.
Tack! Ja! Spiken satt som järnet...!! Fick såga av en av spikarna! Jag har snickrat en hel del så huvudet har jag koll på men inte detaljen med diskmedlet! Tack!
Klicka här för att svara