111 586 läst ·
57 svar
112k läst
57 svar
EK eller FK kabel?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Ja, använder man fel verktyg att skala med så är det lite svårt att inte få ett minsta lilla märke i kopparn.Mikael_L skrev:
Edit: Ändrade ett ord.
//Patrik
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "sidavbitaren"
Sidavbitare
Sidavbitare, även kända som diagonalavbitare, är ett typ av handverktyg som främst används för att klippa tråd och små stångmaterial. Dessa verktyg har två motsatt sittande blad som skär mot varandra på en diagonal, vilket gör dem
Läs mer
Nu vet inte jag hur ironisk du var, men ska vi tippa på att färre än 1 av 100 använder dylika verktyg? Förmodligen ännu färre, en på ett par hundra.Patrik_Hed skrev:
Var lite försiktig med hur du använder SKA
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Man bör använda ett skalverktyg. Men okej, om man sedan gör det är en annan sak. Går man hela dagen och kopplar dosor och dyl. så använder jag skaltången, men skalar man bara någon kabel så blir det kabelsaxen.Danne031 skrev:
Men vad jag har hört så ska det vara ett måste med sådan där speciell skaltång på t.ex. industrier.
//Patrik
Du har rätt Patrikk, vissa godkänner inget annat verktyg. Tycker själv den kan vara bra tex om man jobbar med signalkablar med en massa ledare, då blir alla samma längd. Sen finns deluxemodellen med magasinmatade hylsor och press men den har jag inte testat, är den bra eller?
Håller med föregående talare. Den skalar bra för det mesta men ibland får man försöka flera ggr för att den ska skala. Och magasinet hänger sig i bland, men jag har konstaterat att det beror lite på hur man håller/använder den. Ps. Jag har haft min sedan den var ny...
Vi har en gammal liknande i metall, tror det är abiko som har gjort den, och det fiffiga med den är ju att man kan skala alla 3/5 ledarna på en gång.
Anyhow, jag har aldrig sett nåt problem med FK som skulle kräva entrådiga ledare (iofs är jag inte elektriker heller, så jag kanske ska vara tyst.. >_> ), så kör på det, du, TS.
Anyhow, jag har aldrig sett nåt problem med FK som skulle kräva entrådiga ledare (iofs är jag inte elektriker heller, så jag kanske ska vara tyst.. >_> ), så kör på det, du, TS.
EK är ju lite lättare att pilla in i en snabbanslutninge t.ex, och så går det ju att forma EK snyggare i t.ex. centraler..
Säkert rätt många som har kabelskotänger från t ex Jula. 29 spänn är ju billigt och bra, eller..??Danne031 skrev:
Produkter som diskuteras: "kabelskotänger"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Infällt = FK.
//Patrik
//Patrik
Vem är VI!?elmont skrev:
EK finns att köpa i många olika varianter idag, och dom är godkända av Semko givetvis. Finns i många varianter.
Ibland kan jag föredra att välja EK när jag använder t.ex EKK i del av installation då sammankopplingar blir ibland bättre när dom är av samma kvalitet. "ONÖDIGT DYRT MED FKK ÄVEN OM DEN ÄR BÄTTRE" Det sista är ett skämt d^_^b
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg