Diskuterade med en kompis häromdan jättejobbet (och kostnaden) med att återfylla runt en källare, beräknad volym minst 150 m3. Det är inte en stor grop utan mer sutterängtyp med berg på tre sidor

Jag fick motfrågan Varför återfylla?
Kompisen menade att det egentligen inte finns något som talar för en åtefyllning utom möjligen om man vill ha rabatter runt huset.

Hans förslag var att fylla upp till plattans nivå för att ge stöd till kantbalken och sedan helt enkelt låta resten vara. Bygg trädäck i marknivå så är det klart.

Fördelar skulle bl.a vara att man kan skippa platonmatta, det lär aldrig finnas en chans för några fuktskador o.s.v.
Det tillkommer givetvis en kostnad för mer isolering på källarvägg, men det är ingen stor peng i sammanhanget.

Har någon här bra argument för/emot? Måste säga att jag inte är helt mot idén, men finns det nån hake?

Om inte annat så får ungarna en ganska lattjo lekstuga där de kan köra Indiana Jones och de fördömdas tempel ;D

Det borde inte vara någon större skillnad mot vanlig platta på mark, och som sagt, i mitt fall är det ingen riktig grop med höga sidor runt om utan fritt utlopp i ena kortsidan. Finns inte en chans att något vatten kommer upp över dräneringen.

Huset kommer att stå på berggrund+sprängsten+makadam, så det borde inte bli så utsatt för tjäle.

Men som sagt , än så länge är det mest en öppen fundering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.