Hej alla glada och god fortsättning
. På mitt vanliga vis så har jag gjort helt färdigt, och sen frågar jag om råd!
Som ni ser på bilden så har jag kaklat den gammla sockeln som oljepannan stog på för många år sedan, hackat upp gammla hålet och murat i en stos. Röret är så att säga Custom Made! Och kaminen är en Ulefos från nordnorge, troligtvis sent 30-tal, alltså inte miljömärkt!
Nu till frågorna.
Går det överhuvudtaget att få en icke miljömärkt kamin godkänd?
Är röret godkänt eller måste man ha sotluckor på röret? Min tanke är att plocka ner röret när sotaren kommer, är det Okej?
Anledningen till att jag monterat från första början är att bergvärmepumpen inte riktigt orkar när det blir "idiot" kallt. Fint att stötta med en brasa när jag hade en sån bra möjlighet!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni ser på bilden så har jag kaklat den gammla sockeln som oljepannan stog på för många år sedan, hackat upp gammla hålet och murat i en stos. Röret är så att säga Custom Made! Och kaminen är en Ulefos från nordnorge, troligtvis sent 30-tal, alltså inte miljömärkt!
Nu till frågorna.
Går det överhuvudtaget att få en icke miljömärkt kamin godkänd?
Är röret godkänt eller måste man ha sotluckor på röret? Min tanke är att plocka ner röret när sotaren kommer, är det Okej?
Anledningen till att jag monterat från första början är att bergvärmepumpen inte riktigt orkar när det blir "idiot" kallt. Fint att stötta med en brasa när jag hade en sån bra möjlighet!
Det kan finnas lokala föreskrifter beträffande miljögodkännande. Om kaminen inte är typgodkänd krävs minst en halv meter till brännbart material. För typgodkända kaminer kan det vara ok med mindre. Kaminen ser finare ut än rummet. Det skall nog till en grinig sotare för att klaga på den installationen om bara skorstenspipan går igenom provtryckningen.
Erik
Erik
Klicka här för att svara