Hej!
Går starkt i tankarna att bygga en mindre timmerstuga (30 - 40kvm + sovloft) som fritidshus. Tanken är att göra det allra mesta av arbetet själv för att hålla nere kostnaderna. Detta inkluderar att röja egen skog och såga till timmerstockarna. Processen behöver inte vara avklarad över en natt utan kan gärna ta några år.
Jag vill även rita stugan själv, men vet inte riktigt hur jag går tillväga där för att jag ska bygga något som är tekniskt korrekt. Finns det regler eller guider för detta?
Som grund hade jag tänkt plintar då det är mest kostnadseffektivt. Däremot så är jorden rätt fuktig och blir vattensjuk på våren när smältvatten rinner ner från berget bakom och ner mot sjön.
Tak hade jag initialt tänkt papp men funderar även på att lägga jord över och så gräs.
Ingen isolering i väggarna utan kanske 5tum stockar så det ändå blir någorlunda energihushållning. Isolering i golv och taket.
Just nu står det en gammal nedgången timmerstuga på 25kvm på platsen där jag vill bygga det nya fritidshuset. Grunden har skiftat så hela stugan står sned. Vatten har läckt in och jag tror att det över lag är enklast att riva den och återanvända stockar som går att rädda.
Då det hela ligger inom strandskydd så måste jag ha bygglov och dispens för nytt innan jag kan riva den gamla stugan. Så nu står jag vid punkten att börja skissa på nya stugan. Har i stort sett en idé i huvudet men behöver tips och råd kring hur jag ritar ett solitt bygge.
Tänker mig att detta blir en sån tråd där ni kan få följa mitt bygge sen när det väl kommer igång.
Går starkt i tankarna att bygga en mindre timmerstuga (30 - 40kvm + sovloft) som fritidshus. Tanken är att göra det allra mesta av arbetet själv för att hålla nere kostnaderna. Detta inkluderar att röja egen skog och såga till timmerstockarna. Processen behöver inte vara avklarad över en natt utan kan gärna ta några år.
Jag vill även rita stugan själv, men vet inte riktigt hur jag går tillväga där för att jag ska bygga något som är tekniskt korrekt. Finns det regler eller guider för detta?
Som grund hade jag tänkt plintar då det är mest kostnadseffektivt. Däremot så är jorden rätt fuktig och blir vattensjuk på våren när smältvatten rinner ner från berget bakom och ner mot sjön.
Tak hade jag initialt tänkt papp men funderar även på att lägga jord över och så gräs.
Ingen isolering i väggarna utan kanske 5tum stockar så det ändå blir någorlunda energihushållning. Isolering i golv och taket.
Just nu står det en gammal nedgången timmerstuga på 25kvm på platsen där jag vill bygga det nya fritidshuset. Grunden har skiftat så hela stugan står sned. Vatten har läckt in och jag tror att det över lag är enklast att riva den och återanvända stockar som går att rädda.
Då det hela ligger inom strandskydd så måste jag ha bygglov och dispens för nytt innan jag kan riva den gamla stugan. Så nu står jag vid punkten att börja skissa på nya stugan. Har i stort sett en idé i huvudet men behöver tips och råd kring hur jag ritar ett solitt bygge.
Tänker mig att detta blir en sån tråd där ni kan få följa mitt bygge sen när det väl kommer igång.
Du skall tänka på att inte ha för höga fönster och inte för nära knutarna. Högst 7 meter rak vägg mellan knutarna. Inga utstickande bjälkändor vid mellantaket. Det finns en orsak till att gamla timmerhus ser ut som de gör,
För 5 tums timmer skall stockarna vara minst 17 cm i diameter i toppen. Såga timret på två sidor. Strölägg med 2x2 som strö. Kapa dem litet överlånga. Så utknutarna håller att arbeta med. Man rensågar då timran är färdig.
För 5 tums timmer skall stockarna vara minst 17 cm i diameter i toppen. Såga timret på två sidor. Strölägg med 2x2 som strö. Kapa dem litet överlånga. Så utknutarna håller att arbeta med. Man rensågar då timran är färdig.
Så man sågar timret innan man lägger det på tork? Hade tänkt att barka av och sen torka stockarna ifall de skulle få för sig att vrida sig lite när de torkar men det är kanske överdrift.H heimlaga skrev:Du skall tänka på att inte ha för höga fönster och inte för nära knutarna. Högst 7 meter rak vägg mellan knutarna. Inga utstickande bjälkändor vid mellantaket. Det finns en orsak till att gamla timmerhus ser ut som de gör,
För 5 tums timmer skall stockarna vara minst 17 cm i diameter i toppen. Såga timret på två sidor. Strölägg med 2x2 som strö. Kapa dem litet överlånga. Så utknutarna håller att arbeta med. Man rensågar då timran är färdig.
Vad räknas som för höga fönster? Hade tänkt någon typ av skjutdörr i glas till altanen men får kanske tänka om där.
Hugg dem vintertid före saven stiger. Såga i mars-april-maj beroende på hur långt söderut du bor. Barka och stabba så fort som möjligt efter sågningen. Inom 5 dygn är vanliga gränsen. låt torka.
Högervridna stockar vrider sig mer i torkningen än vänstervridna. Dem kapar man till korta stockor och dymlar mycket.
Högervridna stockar vrider sig mer i torkningen än vänstervridna. Dem kapar man till korta stockor och dymlar mycket.
Det går att timra av helt färskt och nysågat virke men du sparar ryggen om du låter det torka i vårsolen några veckor så stockarna blir lättare och mindre hala.
Då ser man också vilka som vill vrida sig.
Att såga torrt timmer på blocksåg är ett syndastraff som borde finnas på straffskalan för kriminella. Dels arbetar sågen tungt och dels blir klingan snabbt ovass så man måste vässa ofta och dels går klingan varm emellanåt och tappar spänningen så man måste klappa om den. Dels blir det ingenting vettigt av sidbräderna som man sågar bort för de är ju fulla med sprickor.
En annan orsak till att såga timret före man torkar det är att då kommer sprickorna att gå vågrätt från kärnan ut till sidan på stocken. Fördelen med det är att det inte samlas vatten i sprickorna. Sprickor som lutar inåt är huvudorsaken till att rundtimror ofta ruttnar i förtid här vid kusten.
Det går bra att såga timmer på en blocksåg med yttre tryckrulle. Vissa stora moderna sågar med kraftig yttre tryckrulle klarar att hålla stocken upprätt mot tumställaren helt av egen kraft. Äldre sågar med svagare rulltruck fordrar att man sågar en liten flata under stocken som den får stå på. Med 5 tums timmer räcker det om den flatan är 3 tum bred som bredast och då försvinner den när man gröper ur draget.
Att såga timmer på en riktigt gammal blocksåg utan yttre tryckrulle går också men det förutsätter att man är 7 man som är väl samtränade och håller stocken upprätt med handkraft. Det har jag aldrig varit med om själv men en gammal sågare som hade sågat mycket timmer strax efter kriget förklarade för mig hur man gör.
Annars går det bra att såga på bandsåg. Där är det ju enkelt att såga en sida och vända stocken ett halvt varv och såga andra sidan.
Om timret har långkrok skall man vända det så man får kantkrok på det sågade blocket. Då kan man samla det krokiga timret i en vägg och vända det med ryggen uppåt.
Stora glasdörrar är besvärliga för de brukar vara känsliga för rörelser i stommen. Det kan gå men det är en risktagning. Har man grova karmar är chansen bättre att det lyckas. En timmerstomme rör sig alltid mer eller mindre. Därför skall man aldrig kila ovanpå karmarna och aldrig spruta poluretan kring karmarna.
In timro sätnar så läng hon staar
Först tårkar hon ihåop å sedan råtnar hon ihåop.
En timmerstomme sättnar så länge hon står
Först orkar hon ihop och sedan ruttnar hon ihop.
Då man knutar timmer som har vridit sig i torkningen så hugger man halsningarna så att tvärsnittet blir rakt vid knuten. Har man vanliga raka knutar så hugger man en rak halsning tvärs över stockbredden.Man bestämmer ett tjockelsmått och håller det genom hela timran. Här har jag tagit ut mycket djupare än man behöver men huset står på ett museum och reparationen skall bli som det var förr. Timret är ganska vridet men i knuten är allting rakt.
Då ser man också vilka som vill vrida sig.
Att såga torrt timmer på blocksåg är ett syndastraff som borde finnas på straffskalan för kriminella. Dels arbetar sågen tungt och dels blir klingan snabbt ovass så man måste vässa ofta och dels går klingan varm emellanåt och tappar spänningen så man måste klappa om den. Dels blir det ingenting vettigt av sidbräderna som man sågar bort för de är ju fulla med sprickor.
En annan orsak till att såga timret före man torkar det är att då kommer sprickorna att gå vågrätt från kärnan ut till sidan på stocken. Fördelen med det är att det inte samlas vatten i sprickorna. Sprickor som lutar inåt är huvudorsaken till att rundtimror ofta ruttnar i förtid här vid kusten.
Det går bra att såga timmer på en blocksåg med yttre tryckrulle. Vissa stora moderna sågar med kraftig yttre tryckrulle klarar att hålla stocken upprätt mot tumställaren helt av egen kraft. Äldre sågar med svagare rulltruck fordrar att man sågar en liten flata under stocken som den får stå på. Med 5 tums timmer räcker det om den flatan är 3 tum bred som bredast och då försvinner den när man gröper ur draget.
Att såga timmer på en riktigt gammal blocksåg utan yttre tryckrulle går också men det förutsätter att man är 7 man som är väl samtränade och håller stocken upprätt med handkraft. Det har jag aldrig varit med om själv men en gammal sågare som hade sågat mycket timmer strax efter kriget förklarade för mig hur man gör.
Annars går det bra att såga på bandsåg. Där är det ju enkelt att såga en sida och vända stocken ett halvt varv och såga andra sidan.
Om timret har långkrok skall man vända det så man får kantkrok på det sågade blocket. Då kan man samla det krokiga timret i en vägg och vända det med ryggen uppåt.
Stora glasdörrar är besvärliga för de brukar vara känsliga för rörelser i stommen. Det kan gå men det är en risktagning. Har man grova karmar är chansen bättre att det lyckas. En timmerstomme rör sig alltid mer eller mindre. Därför skall man aldrig kila ovanpå karmarna och aldrig spruta poluretan kring karmarna.
In timro sätnar så läng hon staar
Först tårkar hon ihåop å sedan råtnar hon ihåop.
En timmerstomme sättnar så länge hon står
Först orkar hon ihop och sedan ruttnar hon ihop.
Då man knutar timmer som har vridit sig i torkningen så hugger man halsningarna så att tvärsnittet blir rakt vid knuten. Har man vanliga raka knutar så hugger man en rak halsning tvärs över stockbredden.Man bestämmer ett tjockelsmått och håller det genom hela timran. Här har jag tagit ut mycket djupare än man behöver men huset står på ett museum och reparationen skall bli som det var förr. Timret är ganska vridet men i knuten är allting rakt.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!H heimlaga skrev:Det går att timra av helt färskt och nysågat virke men du sparar ryggen om du låter det torka i vårsolen några veckor så stockarna blir lättare och mindre hala.
Då ser man också vilka som vill vrida sig.
Att såga torrt timmer på blocksåg är ett syndastraff som borde finnas på straffskalan för kriminella. Dels arbetar sågen tungt och dels blir klingan snabbt ovass så man måste vässa ofta och dels går klingan varm emellanåt och tappar spänningen så man måste klappa om den. Dels blir det ingenting vettigt av sidbräderna som man sågar bort för de är ju fulla med sprickor.
En annan orsak till att såga timret före man torkar det är att då kommer sprickorna att gå vågrätt från kärnan ut till sidan på stocken. Fördelen med det är att det inte samlas vatten i sprickorna. Sprickor som lutar inåt är huvudorsaken till att rundtimror ofta ruttnar i förtid här vid kusten.
Det går bra att såga timmer på en blocksåg med yttre tryckrulle. Vissa stora moderna sågar med kraftig yttre tryckrulle klarar att hålla stocken upprätt mot tumställaren helt av egen kraft. Äldre sågar med svagare rulltruck fordrar att man sågar en liten flata under stocken som den får stå på. Med 5 tums timmer räcker det om den flatan är 3 tum bred som bredast och då försvinner den när man gröper ur draget.
Att såga timmer på en riktigt gammal blocksåg utan yttre tryckrulle går också men det förutsätter att man är 7 man som är väl samtränade och håller stocken upprätt med handkraft. Det har jag aldrig varit med om själv men en gammal sågare som hade sågat mycket timmer strax efter kriget förklarade för mig hur man gör.
Annars går det bra att såga på bandsåg. Där är det ju enkelt att såga en sida och vända stocken ett halvt varv och såga andra sidan.
Om timret har långkrok skall man vända det så man får kantkrok på det sågade blocket. Då kan man samla det krokiga timret i en vägg och vända det med ryggen uppåt.
Stora glasdörrar är besvärliga för de brukar vara känsliga för rörelser i stommen. Det kan gå men det är en risktagning. Har man grova karmar är chansen bättre att det lyckas. En timmerstomme rör sig alltid mer eller mindre. Därför skall man aldrig kila ovanpå karmarna och aldrig spruta poluretan kring karmarna.
In timro sätnar så läng hon staar
Först tårkar hon ihåop å sedan råtnar hon ihåop.
En timmerstomme sättnar så länge hon står
Först orkar hon ihop och sedan ruttnar hon ihop.
Då man knutar timmer som har vridit sig i torkningen så hugger man halsningarna så att tvärsnittet blir rakt vid knuten. Har man vanliga raka knutar så hugger man en rak halsning tvärs över stockbredden.Man bestämmer ett tjockelsmått och håller det genom hela timran. Här har jag tagit ut mycket djupare än man behöver men huset står på ett museum och reparationen skall bli som det var förr. Timret är ganska vridet men i knuten är allting rakt.
[bild]
Gud vilket bra inlägg! Det verkar som att du har koll och har hållit på med detta ett tag.
Jag funderar dock över ett par saker. Hade tänkt såga till stockarna med ett timberjig för att använda motorsågen till att såga till stockarna. Eventuellt ett helt kedjesågverk, men det kostar lite det också. Jag hade förberett mig på att låta stockarna torka åtminstone ett år, men det är alltså onödigt?
Funderar även på vad för typ av knutar du kör?
Har du någonsin ritat upp ett timmerhus från grunden?
Återigen tack för ett väldigt bra inlägg!
Att såga med timberjig är tidsödande som bara den. De flesta kedjesågverken är bara en aning bättre och dessutom klarar de oftast bara korta stockar. Det skall vara långt timmer då man timrar. Förståss beror det på storleken på stugan men 8 meters stockar är helt normalt.
Finns det ingen i trakten som har en blocksåg eller kraftigare bandsåg och kan såga mot betalt?
Timran sjunker ju mindre efter upptimringen om man torkar virket ett år men egentligen är det helt onödigt. Om du sågar senast i början på maj kan du börja timra efter midsommar.
Det där med årstiderna är viktigt. Sommarhugget virke är fullt med vatten och svårt att få torrt.
Jag har faktiskt aldrig timrat någonting nytt. Bara reparerat. Fastän flera av reparationerna har varit omfattande. En gång blev det bara 5 stockar kvar av hela orginalbyggnaden. En annan gång blev mer än halva timran ny.
Därför har jag timrat med åtminstone 6 olika knuttyper på olika projekt.
Vad har ni traditionellt haft för knutar i trakten där huset skall stå?
Jag kan bara terminologin på min egen dialekt så bäst är det ju om du kan fotografera och posta någon bild så skall vi se om det är en knut som jag kan.
Finns det ingen i trakten som har en blocksåg eller kraftigare bandsåg och kan såga mot betalt?
Timran sjunker ju mindre efter upptimringen om man torkar virket ett år men egentligen är det helt onödigt. Om du sågar senast i början på maj kan du börja timra efter midsommar.
Det där med årstiderna är viktigt. Sommarhugget virke är fullt med vatten och svårt att få torrt.
Jag har faktiskt aldrig timrat någonting nytt. Bara reparerat. Fastän flera av reparationerna har varit omfattande. En gång blev det bara 5 stockar kvar av hela orginalbyggnaden. En annan gång blev mer än halva timran ny.
Därför har jag timrat med åtminstone 6 olika knuttyper på olika projekt.
Vad har ni traditionellt haft för knutar i trakten där huset skall stå?
Jag kan bara terminologin på min egen dialekt så bäst är det ju om du kan fotografera och posta någon bild så skall vi se om det är en knut som jag kan.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ansökan till länsstyrelsen om att bygga garage närmre än 12 m från väg
Bygglov -
ROT Begäran avslogs. Krav från byggare 1år 9månader senare
Juridik -
"bygga ut" kök från vägg för att liva med vitvaror
Kök -
Bygga ett hobbysnickeri från scratch – tips och råd?
Möbelsnickeri -
Bygga nytt timmerhus (från Estland?)
Hustillverkare