Hej!

Vi har köpt fastighet med bland annat en vattenbrunn, då det även finns borrat vatten har inte den gamla brunnen använts på flera år.

Vi vill ha möjlighet att använda den gamla brunnen, hur lyder råden inför användning mer än vattenprov?

Ska vi pumpa ur den helt och låta den fyllas på och sen ta prov?

Eller ska vi ta prov på vattnet som stått i brunnen i flera år?

Tacksam för råd då jag inte har erfarenhet av detta😅
 
Hej

Vad är tanken att vattnet från den grävda brunnen, vilket jag gissar att det rör sig om, ska användas till?

Är det bevattning av trädgården och odlingar så skulle jag använda vattnet utan några som helst tankar på vattenprov. Åtminstone så länge fastigheten är långt ifrån BT Kemi i Teckomatorp eller flygvapnets övningsplatser för brandsläckning.

Jag skulle tömma brunnen genom att vattna gräsmattan, buskar och blommor och sedan vänta på att vattennivån stiger och sedan lukta och smaka på det. Är det fräscht så duger det säkert för bevattning.
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Tanken är att ta vatten som dricksvatten under vintertiden då ledningarna till huset från det borrade hålet ligger för grunt och riskerar frysning på vintern.
 
Ok, då behöver vattenkvaliteten så klart vara tjänlig.

Men är du säker på att det går att använda vattnet från den grävda brunnen i samma anläggning som från den borrade?
Tänker att en tidigare ägare har haft skäl att bekosta en borrad brunn och då kopplad bort den grävda från hydrofonen.
 
Ta prov, töm den, skura insidan med en klor lösning, byt och fyll på gruset och låt det fyllas på. Sen ta prov igen.

Gällande att den borrade brunnens vatten fryser får du ordna genom att gräva upp ledningen och lägga på isolerskivor som ett tak. Som alternativ finns det värmeslang men den kostar lite i drift.

Lycka till!
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Ok, då behöver vattenkvaliteten så klart vara tjänlig.

Men är du säker på att det går att använda vattnet från den grävda brunnen i samma anläggning som från den borrade?
Tänker att en tidigare ägare har haft skäl att bekosta en borrad brunn och då kopplad bort den grävda från hydrofonen.
Nej, det är jag som är otydlig. den gamla brunnen är manuell, alltså sänker ner en hink och tar upp vatten med endast.
 
FreQa FreQa skrev:
Ta prov, töm den, skura insidan med en klor lösning, byt och fyll på gruset och låt det fyllas på. Sen ta prov igen.

Gällande att den borrade brunnens vatten fryser får du ordna genom att gräva upp ledningen och lägga på isolerskivor som ett tak. Som alternativ finns det värmeslang men den kostar lite i drift.

Lycka till!
Okej. Det är så man får göra, tack för tips!

Ja extra isolering får det blir så småningom, värmeslang känns inte som ett alternativ.
 
K krös skrev:
Nej, det är jag som är otydlig. den gamla brunnen är manuell, alltså sänker ner en hink och tar upp vatten med endast.
Ok, kommer då kommer kanske vattnet från den borrade brunnen att stängas av och tömmas inför vintern?

Töm brunnen, till exempel med en sänkbar vattenpump, och skicka iväg ett vattenprov när nivån har fyllts på igen.
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Ok, kommer då kommer kanske vattnet från den borrade brunnen att stängas av och tömmas inför vintern?

Töm brunnen, till exempel med en sänkbar vattenpump, och skicka iväg ett vattenprov när nivån har fyllts på igen.
Exakt, tidigare har stugan ”vinterstälts”, hela systemet har tömts på vatten för att förhindra frysskador då tidigare ägare inte varit där vintertid.

Tack för råd👍
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.