4 578 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Bygga egen "dagvattenbrunn"
Hej,
Vi har fått problem med erosion av vår infart sedan komunen asfalterade vägen. Nu får en massa vatten god fart nerför backen och svänger in på vår grusade skaftväg som eroderar kraftigt.
Vi hade tänkt att sätta dit som en dagvattenbrunn precis innan vår infart för att bryta vattenflöded och leda ner det i en slänt där det inte gör skada. Vi ska alltså inte koppla på det på någon riktig dagvattenledning.
Någon som har erfarenhet av sådant här? Vart får man tag på ett sådant där galler att sätta över t.ex?
Eller för den delen, har komunen något ansvar att göra detta för att så att säga återställa förhållandena för vår infart?
/Ola
Vi har fått problem med erosion av vår infart sedan komunen asfalterade vägen. Nu får en massa vatten god fart nerför backen och svänger in på vår grusade skaftväg som eroderar kraftigt.
Vi hade tänkt att sätta dit som en dagvattenbrunn precis innan vår infart för att bryta vattenflöded och leda ner det i en slänt där det inte gör skada. Vi ska alltså inte koppla på det på någon riktig dagvattenledning.
Någon som har erfarenhet av sådant här? Vart får man tag på ett sådant där galler att sätta över t.ex?
Eller för den delen, har komunen något ansvar att göra detta för att så att säga återställa förhållandena för vår infart?
/Ola
Låter som du ska ta kontakt med tekniska kontoret på din kommun.
Jag hade försökt få dem att åtgärda. Deras asfaltering har (om jag förstår dig rätt)
gjort att det leds in vatten på din tomt. Hade du gjort samma sak mot en granne
så hade du varit tvungen att åtgärda. Är de inte medvetna om det så kan
de inte fixa till det. Troligen så fixar de till det efter lite påtryckning.
Ska du ha riktig dagvatten brunn och hyfsade dimensioner på avledningen
så är det lite dyrare. Får du inte hjälp så fundera i banor om ni kan gjuta en klack
eller liten ränna mot slänten (beror helt på hur det ser ut)
Lycka till,
Mats
Jag hade försökt få dem att åtgärda. Deras asfaltering har (om jag förstår dig rätt)
gjort att det leds in vatten på din tomt. Hade du gjort samma sak mot en granne
så hade du varit tvungen att åtgärda. Är de inte medvetna om det så kan
de inte fixa till det. Troligen så fixar de till det efter lite påtryckning.
Ska du ha riktig dagvatten brunn och hyfsade dimensioner på avledningen
så är det lite dyrare. Får du inte hjälp så fundera i banor om ni kan gjuta en klack
eller liten ränna mot slänten (beror helt på hur det ser ut)
Lycka till,
Mats
Klicka här för att svara