13 336 läst ·
20 svar
13k läst
20 svar
Effektvakt & lastbalansering - tårta på tårta?
Hm, det låter ju inte så uppmuntrande!GK100 skrev:
Det finns tyvärr alla möjligheter till att du får en lösning tårta på tårta i de här fallen. Som nämndes tidigare finns normalt inget som samordnar på ett vettigt sätt och då lätt att hamna i ett läge med många lådor monterade utan större värde.
Se särskilt upp med de sk laddboxarna de är i princip väldigt dyr mycket lite funktion, samma med ev installatörers påhitt kring lösningar för helheten, JFB antal-typ osv. Lätt att bli skinnad här kanske mer än vanligt skulle jag tro.
Har du, @GK100 , några tips på hur vi kan undvika de värsta fallgroparna?
Det är kanske främst att du får tag på en bra installatör som du kan diskutera lösningar med och som inte bara skyfflar in allt som kommer via tex laddboxar, VP, dina befintliga delar osv. Du verkar ju ha en lite större omläggning på gång då kan det passa att se till helheten och inte bit för bit suboptimalt. Att du själv sätter dig in lite också är bra så du kan vara en aktiv part om du har möjlighet till det.B BORNER skrev:
Normalt borde du kunna klara dig på 25 A men kommer du fram till att det är gränsfall givetvis försök välja mätarplats med möjlighet för större nu när det görs om. Om du lägger in lite förslag, frågor osv här innan det går för långt brukar det finnas en hel del som kommer med olika uppslag det är inte så dumt heller.
Tack @GK100 Och det var precis så jag tänkte, dvs först försöka sätta mig in lite i ärendet och höra på lite olika aspekter av detta innan jag sedan tar det vidare och kontaktar någon installatör.GK100 skrev:
Det är kanske främst att du får tag på en bra installatör som du kan diskutera lösningar med och som inte bara skyfflar in allt som kommer via tex laddboxar, VP, dina befintliga delar osv. Du verkar ju ha en lite större omläggning på gång då kan det passa att se till helheten och inte bit för bit suboptimalt. Att du själv sätter dig in lite också är bra så du kan vara en aktiv part om du har möjlighet till det.
Normalt borde du kunna klara dig på 25 A men kommer du fram till att det är gränsfall givetvis försök välja mätarplats med möjlighet för större nu när det görs om. Om du lägger in lite förslag, frågor osv här innan det går för långt brukar det finnas en hel del som kommer med olika uppslag det är inte så dumt heller.
En idé, om något dyrare, är kanske att vi säkrar upp till 35A. Då kan jag tänka att vi slipper effektvakten mot värmepumpen, och enbart behöver fokusera på en lastbalanserare för laddstolpen.
Hej!
Kanske sent ute, men snubblade över tråden. Har samma problem i min bostadsrättsförening och har tittat på lösningar. Nu blir det nog ett regelrätt styrsystem i vårt fall, som knappast är lämplig för villa. Men hittade i alla fall plattformar som Tibber (svenskt företag) som kan integrera mjukvara med strömmätning och elbilsladdare, och Smappee som är mer kompetent men är ett belgisk företag och man saknar i mycket en säljorganisation. Var på väg att slå till på det senare då vi ville integrera flera elbilsladdare med solceller och styrning av värmepump, och det var det enklaste/bästa/billigaste systemet jag kunde hitta. Sen flyttade en energiingenjör in i föreningen och då kändes det enklare att välja nåt som hen var van vid, även om det blev dyrare..
Skulle nog välja något annat än Garos elbilsladdare om möjligt, deras programvara är inte så bra tycker jag. Tibber har integration mot Easee och Smappee mot bl. Evbox.
Kanske sent ute, men snubblade över tråden. Har samma problem i min bostadsrättsförening och har tittat på lösningar. Nu blir det nog ett regelrätt styrsystem i vårt fall, som knappast är lämplig för villa. Men hittade i alla fall plattformar som Tibber (svenskt företag) som kan integrera mjukvara med strömmätning och elbilsladdare, och Smappee som är mer kompetent men är ett belgisk företag och man saknar i mycket en säljorganisation. Var på väg att slå till på det senare då vi ville integrera flera elbilsladdare med solceller och styrning av värmepump, och det var det enklaste/bästa/billigaste systemet jag kunde hitta. Sen flyttade en energiingenjör in i föreningen och då kändes det enklare att välja nåt som hen var van vid, även om det blev dyrare..
Skulle nog välja något annat än Garos elbilsladdare om möjligt, deras programvara är inte så bra tycker jag. Tibber har integration mot Easee och Smappee mot bl. Evbox.
Tack, @Snidarn för info!
Jag skall kolla på Tibber och Smappee och se om det kan vara något. Jag har pratat med några som kommer från värmepumpsvärlden, och de tycker krasst att den enklaste lösningen är att säkra upp villan till 35A och enbart ha lastbalansering på billaddaren och på så sätt slippa ha effektvakt på värmepumpen. Men elegantast vore ju faktiskt att ha någon form av central, övergripande intelligens där man kunde sätta prioriteringsordningar generellt på ingående enheter, etc.
Jag skall kolla på Tibber och Smappee och se om det kan vara något. Jag har pratat med några som kommer från värmepumpsvärlden, och de tycker krasst att den enklaste lösningen är att säkra upp villan till 35A och enbart ha lastbalansering på billaddaren och på så sätt slippa ha effektvakt på värmepumpen. Men elegantast vore ju faktiskt att ha någon form av central, övergripande intelligens där man kunde sätta prioriteringsordningar generellt på ingående enheter, etc.
Slutligen landade vi att sätta in en trefas laddbox från Garo tillsammans med en mätare http://www.garo.se/installation/normkomponenter/energimatare/energimatare-3f-modb-lp-rs485 som pratar med laddboxen och berättar när laddaren skall tagga ned om det pågår matlagning med alla plattorna på spisen på fullt blås tillsammans med tvättmaskin och torktumlare, etc.
Eftersom vi har solceller på taket var det tydligen väldigt viktigt vilken typ av elmätare vi satte ute i fasadskåpet! @Bo.Siltberg
Eftersom vi har solceller på taket var det tydligen väldigt viktigt vilken typ av elmätare vi satte ute i fasadskåpet! @Bo.Siltberg
Klicka här för att svara