Hej,
Inget märkvärdigt, men borde inte huset visa att det drar 3,29 kW istället för 12,34 kW enligt min bild?
Jag har kollat lastbalanseringen (Perific) och strömklämmorna verkar sitta åt rätt håll.
Jag har en Zaptecladdare.
Jag har Goodwe solcellsomriktare.
Själva lastbalanseringen fungerar bra nu när både bergvärme och pool drar massa el.
Vad tror ni, är det ens något fel?
Inget märkvärdigt, men borde inte huset visa att det drar 3,29 kW istället för 12,34 kW enligt min bild?
Jag har kollat lastbalanseringen (Perific) och strömklämmorna verkar sitta åt rätt håll.
Jag har en Zaptecladdare.
Jag har Goodwe solcellsomriktare.
Själva lastbalanseringen fungerar bra nu när både bergvärme och pool drar massa el.
Vad tror ni, är det ens något fel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 450 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 450 inlägg
Huset visar väl hur mycket "husets elcentral" drar inklusive billaddaren.
Billaddaren visar väl bara hur mycket bilen laddas med.
Om du inte vill ha det så måste ju billaddaren sitta innan husets elmätare som jag gissar inte är elleverantörens då den visar 11.89
Billaddaren visar väl bara hur mycket bilen laddas med.
Om du inte vill ha det så måste ju billaddaren sitta innan husets elmätare som jag gissar inte är elleverantörens då den visar 11.89
Okej, då är det inget fel på varken hur det är kopplat eller appen.P PappasHammare skrev:
Jag trodde husets kW + bilens kW skulle visa den totala kW:en.
Tack för svar Pappa.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 450 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 450 inlägg
Det krävs väl bara en ändring i appen? Den har ju alla värden som behövs för att kunna räkna ut hushållets elförbrukning exklusive laddarens (12,34kW - 9,05kW = 3,29kW)P PappasHammare skrev:
@MickePettersson du borde nog ställa frågan till dom som tillhandahåller appen. Perific?
Hej,S snikanor skrev:
Bra idé, jag frågar och återkommer.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 450 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 450 inlägg
Varför skulle de vara skiftande?
Cellerna producerar 4.38 kw
Av dessa så förbrukar huset 2.67kw
Resten 1.71kw matas ut på nätet. Dvs du säljer.
Köper du el så är det positiva siffror och säljer så blir det negativa.
Och.
Skulle huset dra 5.0 kw skulle du behöva köpa 0.62kw
Matematiken bli
Nätet = huset + cellerna.
Edit;
Ändrade matematiken.
Bilen var ju inkluderad i huset
Och.
Skulle huset dra 5.0 kw skulle du behöva köpa 0.62kw
Matematiken bli
Nätet = huset + cellerna.
Edit;
Ändrade matematiken.
Bilen var ju inkluderad i huset
Redigerat:
Min Home Wizard-app visar att jag säljer exakt det huset drar, och när jag kollar live på elmätaren misstänker jag att felet ligger i Perificappen och inte i Home Wizard.P PappasHammare skrev:Varför skulle de vara skiftande?
Och.
Skulle huset dra 5.0 kw skulle du behöva köpa 0.62kwh
Hej,P PappasHammare skrev:
Kolla dessa ögonblicksbilderna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 450 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 450 inlägg
Det säger inte så mycket då i alla fall jag vet inte vad som är HomeWizare och vad som är Perificapp
Men tar vi bilden från inlägg #1 och övre delen i bilden från #10 så passar dom ihop,
Den nedre delen (dvs Förbr) av bilden i #10 passar ju ihop med huset (inklusive bilens) förbrukning
Även delarna i bild #2 från inlägg #12 passar ihop.
Bild 1 i inlägg #12 passar ingenstans. Inga siffror från bild #2 kan bli 150W hur man än vänder och vrider. Inte jag i alla fall. Eller så är det avrunding i "bild #2" som gör att man inte ser dessa 150W.
Men det är lite lustigt/fel när det står "Strömtotal" och sen är enheten Watt. Ström anges i Ampere och Watt är enheten på effekt. Men 150 Ampere är osannolikt i detta fall.
Sen verkar det som dessa 150W är negativa (pga kurvan) så det är nog en export/sälj och det stämmer ju med bild #2.
Ska jag gissa så mäter den "appen" fel eller kanske bara på en fas eller gör galen matematik.
Just det. 150W är klart lite för ett hus att dra så här på vintern. Men visst. Vedeldat och bara enstaka lampor tända så ...
Men tar vi bilden från inlägg #1 och övre delen i bilden från #10 så passar dom ihop,
Den nedre delen (dvs Förbr) av bilden i #10 passar ju ihop med huset (inklusive bilens) förbrukning
Bild 1 i inlägg #12 passar ingenstans. Inga siffror från bild #2 kan bli 150W hur man än vänder och vrider. Inte jag i alla fall. Eller så är det avrunding i "bild #2" som gör att man inte ser dessa 150W.
Men det är lite lustigt/fel när det står "Strömtotal" och sen är enheten Watt. Ström anges i Ampere och Watt är enheten på effekt. Men 150 Ampere är osannolikt i detta fall.
Sen verkar det som dessa 150W är negativa (pga kurvan) så det är nog en export/sälj och det stämmer ju med bild #2.
Ska jag gissa så mäter den "appen" fel eller kanske bara på en fas eller gör galen matematik.
Just det. 150W är klart lite för ett hus att dra så här på vintern. Men visst. Vedeldat och bara enstaka lampor tända så ...
Hej,P PappasHammare skrev:Det säger inte så mycket då i alla fall jag vet inte vad som är HomeWizare och vad som är Perificapp
Njae, 150W visade den när solcellerna levererade, jag ligger snarare på 5kW jämt 🤣
Okej, någon som vill ta sig an denna bild, det är fan ingen ordning alls i värdena i Perific-appen, den som installerades i samband med att billaddaren installerades.
När jag laddar bilen och inte levererar solel då stämmer värde som ni ser på bilden.
Värdena som är inom rektangel är korrekta värden.
Värden som är inom parantes är vad det borde vara.
Ja något är fel, hjälp tack.
Hoppas ni kan se vad jag skrivit.
När jag laddar bilen och inte levererar solel då stämmer värde som ni ser på bilden.
Värdena som är inom rektangel är korrekta värden.
Värden som är inom parantes är vad det borde vara.
Ja något är fel, hjälp tack.
Hoppas ni kan se vad jag skrivit.
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara