Förstått att gamla vedpannor och anslutningar kan innehålla asbest. Har ni lust att kika på bilderna?

Modellen heter aquator villapanna serie 200.

Tog kort på typ och nr. Går det att tolka vilket år den är från?

Rören från pannan är så gamla och slitna att de är sönder på sina ställen. Det gråa som tittar fram, är det risk för att det är asbest?

Vi flyttade in i somras och det är först nu som tanken slog mig och jag fick ont i magen. Med tanke på att det är ”öppet” på detta sättet - har vi exponerats när vi rört oss nere i källaren?!

I mina ögon ser det ut som gammal, grånad mineralull men jag har väldigt lite kunskap kring vad man isolerade dessa med förr och hur eventuell asbestisolering ser ut.

Ska givetvis ta ett test för säkerhets skull, men vill ändå hemskt gärna ha lite feedback. Svårt att släppa detta nu alltså…

• Etikett på Aquator villapanna serie 200 med teknisk information och serienummer, fotograferat i svagt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsskylt för Aquator Villapanna Serie 200 med diagram och text om funktion, exempel på bränslen och allmänna regler från Aktiebolaget Paco.
    Skapa konto
  • Slitna rör och isolering inuti ett gammalt värmepannsystem. Detaljerade komponenter inklusive grånat material, potentiellt asbest.
    Skapa konto
  • Närbild av kopparrörsanslutningar till en gammal vedpanna med slitna isoleringsmaterial kring rören.
    Skapa konto
F FluxVortex skrev:
Förstått att gamla vedpannor och anslutningar kan innehålla asbest. Har ni lust att kika på bilderna?

Modellen heter aquator villapanna serie 200.

Tog kort på typ och nr. Går det att tolka vilket år den är från?

Rören från pannan är så gamla och slitna att de är sönder på sina ställen. Det gråa som tittar fram, är det risk för att det är asbest?

Vi flyttade in i somras och det är först nu som tanken slog mig och jag fick ont i magen. Med tanke på att det är ”öppet” på detta sättet - har vi exponerats när vi rört oss nere i källaren?!

I mina ögon ser det ut som gammal, grånad mineralull men jag har väldigt lite kunskap kring vad man isolerade dessa med förr och hur eventuell asbestisolering ser ut.

Ska givetvis ta ett test för säkerhets skull, men vill ändå hemskt gärna ha lite feedback. Svårt att släppa detta nu alltså…
Om de nu är asbest, varför hålla på å rota i de då?? Så de får va ifred så är de lugnt. 😉

B Belastar skrev:
Om de nu är asbest, varför hålla på å rota i de då?? Så de får va ifred så är de lugnt. 😉
Jag har inte rotat i det, och kommer inte heller rota i det mer än att ta asbestprov.

För mig känns vetskap alltid bättre, därför slängde jag ut frågan i forumet.

• Gilla
Belastar
  • Laddar…
C
Hos mig såg det också ut ungefär så där, vi tog in en saneringsfirma, men de påstod iallafall att de inte påträffade några asbesthaltiga material. Själva ullen är nog ren mineralull, men sen kan de ju förekomma gurmassa, asbestpapp och sånt.

Lite tidsdokument den där eldningsanvisningen som visar hur man skall elda sopor 🤨

• Haha
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Isoleringen är nog inget problem men det kan finnas asbetsfiber i en vit massa för att forma ytbeklädnaden på isoleringen främst kring böjar och T-rör.

J Jochi skrev:
Isoleringen är nog inget problem men det kan finnas asbetsfiber i en vit massa för att forma ytbeklädnaden på isoleringen främst kring böjar och T-rör.
Okej, då kan jag andas ut något i alla fall för tillfället!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.