Vi har bytt bank och fick 0,8 i påslag på upplåniningsräntan hos SEB vilket jag trodde skulle innebära 2,03% (räknat på 1,23% upplåningsränta + 0,8). Idag när vi fick papprena så står det effektiv ränta 2,16%! Om jag ska jämföra med andra banker som har rabatt på sin rörliga ränta 3-månaderslån är det då 2,03 eller 2,16 jag ska jämföra med?
Jag trodde alltså att vi fick 2,68-2,03= 65 punkters rabatt, men vi kanske bara har 2,68-2,16=52 punkters rabatt? :(

Skit i rabatt, jämför med den faktiska räntan. Det är väl det enda som räknas, eller?

Vadå skita i rabatt?

När vi jämförde med Skandiabanken så kunde vi få -0,51% på deras tre-månaders vilket idag skulle innebära 2,18%. Jag bara undrar om vi kan jämföra detta mot 2,03% på SEB eller den effektiva räntan hos SEB på 2,16?

Googlar man Effektiv Ränta Bolån så får man förklaringen att räntan beräknas årsvis, men betalar man månadsvis så blir den effektiva räntan någon högre än låneräntan.

Skulle gissa på att det är likadant på alla banker, så det är troligtvis 2,03% du bör jämföra med.

Självklart ska du räkna på den ränta du betalar!

Effektiv ränta är räntan + avgifter.
Vilka avgifter är Det som tillkommer på SEB?
Avi avgift? Går den att få bort?

De banker jag har erfarenhet av har inga avgifter på bolån, räntan är det enda du betalar och den effektiva räntan blir därför densamma som räntan.

Jag känner mig lurad om det är så. När vi jämförde räntor mellan bankerna så utgick vi från påslaget på 0,8 vilket alltså innebär 2,03 idag. Det är ju ganska stor skillnad mot 2,16. Tur att vi har allt på rörligt så vi kan byta igen.

Jag ska prata med SEB!

Du har ingen amortering inblandad då? Jag tänkte att lånat belopp minskar ju under de 3mån din ränta är bunden och räknar dom fram beloppet sista dagen måste räntan bli högre än 2.03.

2.16 på ett lägre belopp motsvarar 2.03 på lånad summa vid 3mån periodens ingång.

Jo, vi amorterar precis lika mycket och lika ofta som vi gjorde i vår förra bank (Skandiabanken), men där var det aldrig tal om att vi skulle betala högre ränta än det som stod skrivet (minus rabatten). Vi hade även där rörligt lån.

Jag fick svar från SEB idag och de skriver: "Den effektiva räntan är räntan omräknad till årsränta med hänsyn tagen till eventuella avgifter och liknande. Det finns inga avgifter förknippade med lånet så skillnaden består istället av utebliven ränta på grund av att ni betalar ränta varje månad."

Varför har då inte alla banker effektiv ränta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.