15 149 läst ·
148 svar
15k läst
148 svar
Effektavgifter kommer bli allt vanligare
Skumt men ser att det är en hög stapel 24e klockan 04:00 och en ganska hög samma tid dem 9e. Så måste vara något som är schemalagt den tiden. Ser inget annat än att det är värmepumpen som har koll på tiden på det sättet. Får leta va det kan vara. Tänker mig bakterie programmet den kan köra kanskeL lat skrev:
Den är fortfarande billig att generera.C cpalm skrev:
Problemet är de straffskatter som lagts på kärnkraften.
Mja, skatterna är så klart en stor del i det hela, men det brukar sägas att kärnkraften ändå är hyfsat dyr. Se bara på finnarnas nya kärnkraftverk. Enbart byggkostnaden amorterat över den förväntade livslängden gör att det aldrig kommer att kunna producera billig el.P Peter787 skrev:
Hur som helst så blev den iallafall aldrig i närheten så billig att det inte skulle löna sig att mäta förbrukningen, skatt eller inte.
Har bekanta som hade insyn i kostnaderna inom ett av våra stora elbolag.
Enligt dem så kostade 1 kWh mindre än 7 öre att producera, inklusive den speciella kärnkraftsavgiften som ska räcka för avvecklingen av kraftverket.
Då kostade elen på min räkning ungefär 50 öre per kWh (det är några år sedan...) sen tillkom moms och elnät på min räkning.
Vindkraft och solkraft är ju kraftigt subvetionerad i Europa, så det är inte enkelt att jämföra kraftkällor.
Enligt dem så kostade 1 kWh mindre än 7 öre att producera, inklusive den speciella kärnkraftsavgiften som ska räcka för avvecklingen av kraftverket.
Då kostade elen på min räkning ungefär 50 öre per kWh (det är några år sedan...) sen tillkom moms och elnät på min räkning.
Vindkraft och solkraft är ju kraftigt subvetionerad i Europa, så det är inte enkelt att jämföra kraftkällor.
Bara kärnavfallsavgiften är på ca 5 öre per kWh så det innebär att det finns mindre än 2 öre kvar för alla andra kostnader?P Peter787 skrev:Har bekanta som hade insyn i kostnaderna inom ett av våra stora elbolag.
Ringhals och Forsmark har som mål att få ner sin produktionskostnad till i genomsnitt ca 19 öre per kWh, inkl avfallsavgifter, drift- och underhållskostnader, ombyggnader, adminstration, löner osv.
Som jag skrev var prisuppgiften några år gammal och det gällde inte Forsmark eller Ringhals...zarkov skrev:
Bara kärnavfallsavgiften är på ca 5 öre per kWh så det innebär att det finns mindre än 2 öre kvar för alla andra kostnader?
Ringhals och Forsmark har som mål att få ner sin produktionskostnad till i genomsnitt ca 19 öre per kWh, inkl avfallsavgifter, drift- och underhållskostnader, ombyggnader, adminstration, löner osv.
Och från 19öre till dagens utpris exkl skatter & moms så är det en bra marginal som man kan tacka den heliga marknaden för.zarkov skrev:
Jag tycker varken bu eller bä i mitt inlägg, jag bara konstaterar att det var ett annat ljud i skällan då. Då var det många proffstyckare som ville att vi skulle lägga ner hela den svenska kärnkraften för den skulle aldrig bli lönsam igen.L lat skrev:
Jag gissar att det var marginalkostnaden. Det är långt ifrån hela kostnaden.P Peter787 skrev:Har bekanta som hade insyn i kostnaderna inom ett av våra stora elbolag.
D Daniel 109 skrev:
Mina kontakter hade hela bilden klar för sig, så jag är övertygad.D Daniel 109 skrev:
Om Forsmark och Ringhals har 19 öre idag med alla regleringar och extra åtaganden som kommit de senaste åren är 7 öre inte orimligt.
Jag Googlade lite om kostnader för energiproduktion i Sverige och det är en skrämmande läsning.
Politikerna har lagt en massa extra kostnader på kärnkraft under åren.
Ett kärnkraftverk har haft högre fastighetsskatt än andra kraftkällor.
Det finns (fanns?) en "Effektskatt" som bara var på el från kärnkraftsel.
MP, C och andra ytterlighetspartier har totalt fördärvat Sveriges energiproduktion.
I Europa blev det ju inte bättre av att Merkel beslöt att alla kärnkraftverk skulle stängas i Tyskland pga. tsunamin i JAPAN...
Och hon är doktor i kemi, jag undrar...
Geografi eller oceanografi har hon uppenbarligen inte läst.
Kärnkraften har en fastighetskatt på 0,5%. Vattenkraften har en på 2,8%
Effektskatten var ett sätt att mjölka ur en bransch som man tyckte hade en hög vinst.
Effektskatten var ett sätt att mjölka ur en bransch som man tyckte hade en hög vinst.
Som jag skrev, kärnkraftverk HADE högre fastighetsskatt än andra energiproducenter.D Daniel 109 skrev:
Vattenkraft har 0.5% i fastighetsskatt, inte 2.8%.
Det är gamla uppgifter du hittat.