13 645 läst · 123 svar
14k läst
123 svar
Effekt-tariff , vilka toppar har du?
Hej RabbitholeRabbithole skrev:
Det beror på (som det heter).
Spänningsregleringen (att hålla spänningen inom toleransen, +/- 10%) brukar vara det som dyker upp som bekymmer om man matar in effekt i elnät bara byggda för en effektriktning.
Om vi antar att det är bara du som tillåts att sätta solceller på ditt hus av alla de villor som är anslutna till samma distributionstransformator. Då kan det möjligen vara så att du (sett över året) tillför eleffekt som är positivt utifrån det krav som ställa på nätägaren angående spänningsnivå.
Men bekymren ökar med ökande antal villor med solceller under samma distributionstransformator.
Alla elkunder inom samma elnätsbolag hanteras likadant även om elnäten ibland skiljer i utförande. Vissa distributionsnät är byggda starkare än andra på grund att det varit baserade på elvärmekunder som nu har fjärrvärme. Vissa distributionsnät är förtätade i stad, medan andra ligger med storutbredning på landsbygden.
De elnät som inte är lämpliga för solcellsinmatning kan kräva kostsamma ombyggnationer, därför har en del villor med solceller fått vänta lång tid på att få mata in solcellseffekt den kostnaden skall enligt Energimarknadsinspektionen debiteras på den som orsakar kostnaden.
Enligt denna artikel” Förvirring bland eljättarna: Smäll hotar villaägarna” så ser det ut som om EON, Vattenfall och Ellevio inte tänker debitera för eventuella nätförstärkningar på de som installerar solceller på villan. Det innebär i så fall att de lägger eventuella kostnader på kollektivet. Det innebär i så fall högre elnätsavgifter.
https://www.di.se/nyheter/forvirring-bland-eljattarna-small-hotar-villaagarna/
Redigerat:
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
Va? Menar du allvar. Jag är en av få som endast köper svensk vattenkraftsel, gjort så i ca 14 år. Jag är en av få vars toppar inte är några toppar, typ 2,3-3,0kwh. Därför plockar elbolaget sonika tre valfria enligt dem toppar. Jag än av gå med låg energiförbrukning.B Boende45 skrev:
Du kanske är en sådan som projicerar på andra?
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
Jo. Men är livet till för att levas eller överlevas? Jag har överlevt allt för länge och behöver också leva nu. Därför bastade vi första gången på typ 6 år.Attitudeswe skrev:

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 210 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 210 inlägg
Vad menar du med det?K Karriärmamman skrev:
Om du har mer än 0 kW hela månaden så har du toppar. De är måhända lägre än andras men toppar har du garanterat. Om du skulle ha exakt jämn förbrukning hela månaden så spelar det ingen roll vilka timmar man väljer, eftersom de är identiska.
Klicka här för att svara