22 389 läst ·
123 svar
22k läst
123 svar
Effekt-tariff , vilka toppar har du?
Där har du nog förklaringen till den högre effektavgiften.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Göteborg Energi som har fast effektavgift dygnet runt, året om (43,75:-/kW) meddelade precis att det blir ändring på det fr.o.m 2027. Redan nästa månad kan man välja den nya modellen för avgifter, men den slår igenom för alla innan 2027.
https://www.goteborgenergi.se/priva...&link_id=96bdc633-01e0-4bae-9c35-5f4c00268f58
https://www.goteborgenergi.se/priva...&link_id=96bdc633-01e0-4bae-9c35-5f4c00268f58
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 353 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 353 inlägg
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 353 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 353 inlägg
Kan dom inte berätta hur den nya modellen blir (måste man logga in på mina sidor?)Johan Gunverth skrev:
Mätningen skall avse (minst) 15-minuters intervall.D Daniel 109 skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...999716-om-matning-berakning-och_sfs-1999-716/
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Förmodar att inte snabbladdarstationerna kan ducka för effektavgifter 🤔Onsalakorven skrev:
Hos oss (Ellevio) gäller den dygnet runt, men mellan 22-06 räknas bara hälften av peaken. Det gäller även helger vilket är like konstigt.
Avgiften är 81,25 kr/kW så att ladda med 11kW blir en dyr historia, om man inte laddar 22-06. Tyvärr händer det ju att man måste ibland, men då kan det alltså bli billigare att snabbladda.
Någon kilometer från där vi bor finns massvis med 350 kW snabbladdare. Undrar hur de tänker lösa det 🤔
Tilläggskostnad för snabbare laddning 🤔
Du betalar redan ett påslag ovanpå spotavgiften så de får nog in pengarna om tillräckligt med folk laddar. Problemet är mindre orter typ på väg till fjällen. Som kanske bara används någon gång per månad utanför säsong och avgifterna blir för stora för att faktiskt driva laddstationen. Eller där hastigheten ställs ner utanför säsong.M Mr. Gullberg skrev:
På den typen av elanslutning har det varit effektabbonemang länge.M Mr. Gullberg skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Jag ligger på 2,9kW för Januari med Ellevio just nu. Så för min del blir det en hel del billigare.
Tur solcellsproduktion inte räknas in i effektavgiften. Och jag tänker att skulle jag sätta in en elbil drar effekten iväg rejält för mig. Får väl fjuttladda 22-06?
Tur solcellsproduktion inte räknas in i effektavgiften. Och jag tänker att skulle jag sätta in en elbil drar effekten iväg rejält för mig. Får väl fjuttladda 22-06?
Hej RabbitholeRabbithole skrev:
Eftersom tankegången med effektavgifterna, är att man skall betala för sin del av belastningen av elnätet så borde rimligen även solcells inmatning av eleffekt hamna under effekttariffen.
Normalt så betalar de som matar in eleffekt från kärnkraft-, vattenkraft- och vindkraftverk en inmatningsavgift (antalet kWh) till elnätsbolaget, förutom en avgift för själva elanslutningen.
Det är ett sätt så att alla de som använder (nyttjar) det gemensamma elnätet skall dela på kostnaderna för elnätet.
Jag kan inte svara på hur undantaget för solceller på villataken togs fram en gång i tiden.
Någon som vet?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Vet inte heller men Ellevio som i mitt fall har bara effekttariff på last. Som mikroproducent är det ingen effektavgift. Hade det varit effektavgift på solcellerna hade det dödat hela investeringen.M Martin Lundmark skrev:Hej Rabbithole
Eftersom tankegången med effektavgifterna, är att man skall betala för sin del av belastningen av elnätet så borde rimligen även solcells inmatning av eleffekt hamna under effekttariffen.
Normalt så betalar de som matar in eleffekt från kärnkraft-, vattenkraft- och vindkraftverk en inmatningsavgift (antalet kWh) till elnätsbolaget, förutom en avgift för själva elanslutningen.
Det är ett sätt så att alla de som använder (nyttjar) det gemensamma elnätet skall dela på kostnaderna för elnätet.
Jag kan inte svara på hur undantaget för solceller på villataken togs fram en gång i tiden.
Någon som vet?
Sen tror jag faktiskt att min solcellsproduktion minskar belastningen på elnätet då produktionen kan förbrukas lokalt
Denna nya effekt avgift gynnar inte elektrifieringen av fordon direkt, nästan så jag själv funderar på att gå tillbaka till fossil bil innan 2027.
Ser svårt ut att hålla nere effekten vintertid då värmepumpen går för full, bilen laddar och lite annat som sörplar effekt.
Ser svårt ut att hålla nere effekten vintertid då värmepumpen går för full, bilen laddar och lite annat som sörplar effekt.
Eftersom alla kunder med mer än 63 A huvudsäkringar har haft effektabonnemang i flera år så finns det inget att lösa.M Mr. Gullberg skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Samma tanke har slagit mig. Plig-in hybrid som man bara laddar med egenproducerad el?J Jeppson skrev: