11 643 läst ·
58 svar
12k läst
58 svar
Effekt på vedpanna och storlekar på ack-tanklar?
Hur vet du det. Alla här på forumet säger att värmebaronen inte lämnar ut det!Matss skrev:
Är det bara ett antagande?
Jag vet flera som har Värmebaronen och är helnöjda, men de bryrsig inte om verkningsgrad för den är ju lite difus vad det gäller ved. Beroende om det är ek,underväxt gran ,björk eller något annat trädslag. Om det är torkat eller inte mm.
Eller är det jag som är ute på en segeltur??
Alla pannor testats lika. SP brukar använda björk.Man mäter fukthalt och räknar ut energivärdet i veden,Sen mäter man hur mycket energi pannan kan ta till vara på.bybackarn skrev:Hur vet du det. Alla här på forumet säger att värmebaronen inte lämnar ut det!
Är det bara ett antagande?
Jag vet flera som har Värmebaronen och är helnöjda, men de bryrsig inte om verkningsgrad för den är ju lite difus vad det gäller ved. Beroende om det är ek,underväxt gran ,björk eller något annat trädslag. Om det är torkat eller inte mm.
Eller är det jag som är ute på en segeltur??![]()
SS-EN 303-5 heter standarden
Frågan är ju varför inte VB lämnar ut det.Den är ju miljögodkänd och då är väl verkningsgraden mätt.
Hel mysko agerande av VB tycker jag.
Hej HURTIG du undrar vilken panna jag skulle rekommendera från Värmebaronen, jag själv har en VB40U som ju är en självdragspanna vad jag har förstått så ska du bygga ett nytt pannrum med ny skorsten, jag valde en skorsten som heter SEM vilket består av leca isolering keramikrör längd 8m diam.200mm vilket ger ett mycket bra drag som jag styrar med en dragregulator då slipper man att ha fläkt i pannan en sak mindre som kan gå sönder.Nu eldar jag inte ved i min för tillfället utan kör spannmål i en sidomonterad Eco Tec spannmålsbrännare med askutmatare vilket fungerar alldeles utmärkt rengöring av pannan efter 3-4 veckor-.måste köra på max 23KW på brännaren för att kunna hålla rätt rökgastemp ca. 130 grader nysotad panna och ca. 75-80 grader i skorstentoppen, måste öppna spjället lite för att släppa rökgaserna den korta vägen när pannan är nysotad för att hålla rätt temperatur i skorstenen, pannan är mycket lättsotad i tuberna rakt framifrån bara öppna en lucka och dra med sotviskan tar ca. 1 min.det kan du göra varje dag om du vill,jag anser att pannan är av bra kvalite med bl.a. gjutna lucker vilket är viktigt så man slipper tjuvdrag .Sedan skrev Matssatt den har dålig verknings grad vilket får stå för honom jag vill se de siffrorna han bygger det på,sedan har han eller någon annan påstått att det är små ock korta tuber på VB pannor utan att komma med några siffror imin panna är tuberna .a 5m långa 80mm diameter vilket ger en yta på ca. 1,25 kvadratm. bra eller dåligt vet ej har ej något att jämföra med hoppas andra kan komma med siffror på era pannor för att se om det är så dåligt som vissa gör gällande.
Sp väger veden så och mäter fukthalt så vilken sort av ved man använder spelar väldigt liten roll det är försumbara skillnader i energi innehåll räknat per kg mellan olika trädslag.
Jag tycker också att det är väldigt konstigt att dom inte lämnar ut test rapporten nästan så att man får en känsla av att dom vill dölja något.
Dom jag pratat med som har dessa pannor är nöjda men även dom upplever det som konstigt att dom inte kan få ett test protokoll när tillverkaren ändå skriver i sin reklam att dom har miljögodkända pannor med hög verkningsgrad.
Jag tycker också att det är väldigt konstigt att dom inte lämnar ut test rapporten nästan så att man får en känsla av att dom vill dölja något.
Dom jag pratat med som har dessa pannor är nöjda men även dom upplever det som konstigt att dom inte kan få ett test protokoll när tillverkaren ändå skriver i sin reklam att dom har miljögodkända pannor med hög verkningsgrad.
Hej Alla
Vi håller på att bygga nytt hus på 152 m2 och ett garage på 88 m2 som ska värmas med hjälp av sol och ved. Någon som har försla på vilken vedpanna man ska välja. Har förslag på Baxi 30kW, Vedolux 37, Extuna V202 UB 55 kW och Gaselle Quick Up 45 kW. Acctankarna är tänkta till 2000l i pannrummet (i garage) och en 750l (i hus) som slavtank som jobbar mot solvärmen.
Vi håller på att bygga nytt hus på 152 m2 och ett garage på 88 m2 som ska värmas med hjälp av sol och ved. Någon som har försla på vilken vedpanna man ska välja. Har förslag på Baxi 30kW, Vedolux 37, Extuna V202 UB 55 kW och Gaselle Quick Up 45 kW. Acctankarna är tänkta till 2000l i pannrummet (i garage) och en 750l (i hus) som slavtank som jobbar mot solvärmen.
Andreas_Hansson skrev:
Priserna är exkl moms så det skiljer 9375:- mellan 3 o 5 m3..
Är igentligen jävligt dyrt med acktank då en 5 m3 med dubbla 15 m slingor kostar 30400:- o väljer man en tva så blir det 35000:- så bara materialet går på över 100000:- om man köper där det är billigast vilket då¨ofta gör att installatörerna saltar priset ordentligt så totalt lär det gå på mellan 130-150000:-
Har börjat kolla på Orlan Super 40kw, vad tror ni om den till en 3 m3 tank. Pannan har 91% verkningsgrad, vedmagasin på 185l och vattenvolym på 93l.
Verkar vara skapliga priser på Orlan super också, 40kw kostar 27200:-
Synpunkter?
Verkar vara skapliga priser på Orlan super också, 40kw kostar 27200:-
Synpunkter?
Ja tror du kommer klara dig bra med en 3a acktank till den bostadsvolymen.Den pannan med den vedvolymen ,räcker ett ilägg för att fylla tanken om du har 30g kvar i toppen.Är ácken tom o huset "kallar" på värme så kan man nog räkna med 2 ilägg,om man nu tycker det är viktigt med antal inlägg.......