SarB
Tråden börjar bli pinsam.
Ha en fortsatt trevlig vecka alla, vi får helt enkelt se vad domstolen gör för bedömning eller om regeringen ändrar lagen lite snabbt sådär den närmsta tiden.

• Gilla
Gavialen och 1 till
  • Laddar…
T
N Nils ST skrev:
Obotligt dum kommentar.
Du kan få ett till utvecklat ord inom successivt , sekundosuccession så kan du googla betydelsen, även den är med i lagen.

T
SarB SarB skrev:
Tråden börjar bli pinsam.
Ha en fortsatt trevlig vecka alla, vi får helt enkelt se vad domstolen gör för bedömning eller om regeringen ändrar lagen lite snabbt sådär den närmsta tiden.
Jag skriver bara att detta är en släktgård , även pressen som har mer insyn än mig säger att detta är en komplicerad tvist .
Där alla utgår att detta är ett köp som vilket som helst .
Vi har en politiker som självvalt valt att ta jobbet som offentlig person , där hennes sätt att leva inte alltid inte levs efter sin egna politiken hon förespråkar .Hon har kolleger inom egna partiet som tycker att hon gör fel.
Visst kan hon vinna , men det kan även vara hennes sista seger.

Så är det pinsamt att vara en offentlig person genom ett eget val, att ha lön som gör att hon kan köpa något annat boende istället, försöka framstå som att hon och barnen inte har den möjligheten, hon går ut att vi svikt våra äldre ? ändå kontaktar hon själv Esbjörn som bor på ett äldreboende till er som inte visste om detta.

harry73
T Takläggare skrev:
detta är en släktgård
Nu gick jag igenom hela jordabalken och hittade inte en definition av släktgård, låt bli en beskrivning över hur det försvårar fastighetsaffärer.
Du kanske kan upplysa oss?

• Gilla
ylven och 5 till
  • Laddar…
Då kan jag fylla på med att inte heller ordet successiv finns med i JB. :geek:

Men det är förstås lite taskigt sökt, för en skrivning av motsvarande betydelse kan förstås finnas.

• Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
T
harry73 harry73 skrev:
Nu gick jag igenom hela jordabalken och hittade inte en definition av släktgård, låt bli en beskrivning över hur det försvårar fastighetsaffärer.
Du kanske kan upplysa oss?
Släktgård är ett modernt påfund , roligare o använda nya ord än riktigt gamla som bördsrätt eller arvejord, lättar o förstå, som du nu sett kommer ord som sekundosuccession upp visste inte många vad det betydde även om ordet används.

Ska man trassla till det ännu mer juridiskt så kan man även ogiltigförklaring av köpekontrakt som gift , då även Nils stora lagar får problem igen om äganderätten . men lag är lag , på så sätt finns även bra och dåliga advokater. varav jag inte har tagit upp detta här. men ger Nils möjligheten att utvidga sin syn o kunskaper .att lagen är bred och tung , den kan användas från flera vinklar, varav alla mål är unika.

Om man som här upptäcker att sin maka skrivit kontrakt på bostaden så kan man i direkt samband till detta begära ogiltigförklaring . men inget vi behöver gå in på , då det inte berör ämnet här.
Om ni använt huset som gemensam bostad kan din make inte sälja den utan ditt skriftliga samtycke enligt 7 kap 5 § ÄktB. Du kan väcka talan om ogiltigförklaring inom tre månader från att du fick kännedom om försäljningen enligt 7 kap 9 § ÄktB.

harry73
Tja, om det nu inte handlar om en fideikommiss, borde det inte finnas några hinder för Esbjörn att själv bestämma om han vill sälja gården (eller egentligen fritidshuset) och till vilket pris.
Han är ogift och bor ensam och är dessutom ensam ägare till huset (eller var det tills Ebba blev juridisk ägare)

Även om det skulle vara en fideikommiss skulle Esbjörn få bestämma själv, men skulle han då sälja, skulle man behöva fördela pengarna över alla arvingar tillbaka i tiden som inte fick sin del i arvet. Och då blir det inte så mycket kvar för Esbjörn

T
harry73 harry73 skrev:
Tja, om det nu inte handlar om en fideikommiss, borde det inte finnas några hinder för Esbjörn att själv bestämma om han vill sälja gården (eller egentligen fritidshuset) och till vilket pris.
Han är ogift och bor ensam och är dessutom ensam ägare till huset (eller var det tills Ebba blev juridisk ägare)

Även om det skulle vara en fideikommiss skulle Esbjörn få bestämma själv, men skulle han då sälja, skulle man behöva fördela pengarna över alla arvingar tillbaka i tiden som inte fick sin del i arvet. Och då blir det inte så mycket kvar för Esbjörn
Ni är härliga , på en tråd försvarar ni arvsrätten , nu när ett lysande exempel på Matz arvsrätt här försvinner då tycker ni det är helt ok.

Nästa tråd om corona så förespråka ni avstånd och hålla avstånd till folk på äldreboende, men nu försvarar ni att Ebba o hennes väninna bestämmer träff med en gammal gubbe från ett äldreboende,, först fika några gånger , sedan in i en lite stuga o skriva avtal. (låter nästan som hon försökte ta livet av han)

Sedan märker ni ord, helt ok, men då är det bra att själva ge rätt ord, som nu Juridisk ägare ? när blev hon det.

Sedan Civilrättsligt anses inte äganderätten övergå från säljaren till köparen vid en bestämd tidpunkt utan anses i regel övergå successivt, vilket är särskilt framträdande vid överlåtelse av fastighet och bostadsrätt. Olika moment vid denna stegvisa övergång kan vara köparens skydd mot säljarens fordringsägare,
Här använder skatteverket ordet successivt , de ord som inte existerar i JB. märkligt ;)

harry73
T Takläggare skrev:
Ni är härliga , på en tråd försvarar ni arvsrätten , nu när ett lysande exempel på Matz arvsrätt här försvinner då tycker ni det är helt ok.
Även om Esbjörn hade ett barn som har rätt till sin laglott, får Esbjörn fortfarande bestämma själv att sälja fastigheten om han vill. Och det eventuellt barnet skulle därefter fortfarande kunna ärva Esbjörn.
Nu är Mats inte barn till Esbjörn och Esbjörn får själv välja vem ska ärva honom. Han kan skriva testamente och göra Ebba till arvinge om han vill.

• Gilla
ylven och 5 till
  • Laddar…
T
harry73 harry73 skrev:
Även om Esbjörn hade ett barn som har rätt till sin laglott, får Esbjörn fortfarande bestämma själv att sälja fastigheten om han vill. Och det eventuellt barnet skulle därefter fortfarande kunna ärva Esbjörn.
Nu är Mats inte barn till Esbjörn och Esbjörn får själv välja vem ska ärva honom. Han kan skriva testamente och göra Ebba till arvinge om han vill.
Nu fick Esbjörn ett delat arv med Matz , där Matz skrev över sin ärvda del i utbyte mot att fastigheten skulle gå i vidare arv.

Men Esbjörn lyckas fixa så han blev arvlös istället , men helt rätt dom verkar inte gilla varandra.

harry73
T Takläggare skrev:
Nu fick Esbjörn ett delat arv med Matz , där Matz skrev över sin ärvda del i utbyte mot att fastigheten skulle gå i vidare arv.

Men Esbjörn lyckas fixa så han blev arvlös istället , men helt rätt dom verkar inte gilla varandra.
Och du som anser att du är så bevandrad i fastighetsrätt, får gärna förklara för oss hur man gör sådana klausuler på ett juridiskt vattentät sätt. Och sedan får du berätta om du tror att det avtalet Matz och Esbjörn har uppfyller de kraven.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
T
harry73 harry73 skrev:
Och du som anser att du är så bevandrad i fastighetsrätt, får gärna förklara för oss hur man gör sådana klausuler på ett juridiskt vattentät sätt. Och sedan får du berätta om du tror att det avtalet Matz och Esbjörn har uppfyller de kraven.
Vi kan börja med en uppdatering av händelserna .. Så förstår du även vad Ebba menar med att Släktingar hotat henne. Samt att du förstår bakgrunden.

Försäljningen upprörde Matz Bolin, som sa att han skulle ärva huset från Esbjörn. Han uppgav också att han hade flera samtal med Ebba Busch om affären.

När Matz Bolins far dog lämnade fadern allt åt sin son och hans bröder. Senare dog en annan farbror i en bilolycka och eftersom han inte hade några barn ärvde Matz Bolin och de andra syskonen honom.

Matz Bolin sa att han senare lämnade sin del av familjegården till Esbjörn, under förutsättning att gården förblev Bolins familjegendom så länge den var intresserad.

– När jag överlämnade mitt lager till Esbjörn skrev vi ett dokument att det inte kan säljas förrän alla är överens och bröderna frågas om de är intresserade av gården. Jag menade inte att vara där Men tydligen är jag intresserad av att ha detta som en plats på sommaren. Jag är fortfarande arvtagaren till Esbjörn Matz Bolin berättade för mig.

Åtgärder som kan vara avgörande
Expressen kunde rapportera skiljedokumenten direkt till den röriga fastighetsaffären till ledare KD Ebba Busch.

Det utformades som ett avtal där Matz Bolin överförde en del av sin egendom till Esbjörn.

“Matz Bolin överför sina ärvda delar (4/27) av Uppsala xxx och yyy egendom till sin farbror Esbjörn i utbyte mot att all egendom ska få Matz Bolin att förgås.”

Avtalet daterat den 1 mars 2007 behöll Matz Bolin ett exemplar och det andra behölls av Esbjörn.

Kopior av dokumenten har överlämnats till Ebba Buschs advokater, oavsett om det är rättsligt möjligt vid rättegången är oklart. Inte registrerad hos Lantmäteriet.
Men moraliskt råder det ingen tvekan om att barnbarnet har rätt att vara på sin sida, en advokat som tittar på tidningarna

Vad som händer härnäst är oklart. Nästa initiativ kan dock komma från Ebba Busch och hennes advokat.

Ebba Busch uppgav att hon kanske hade gått med på att lämna butiken.

-Nej, om så är fallet som Esbjörn definitivt inte vill sälja, om så är fallet är han motsatsen till alla möten med mig när han tydligt talas om att det inte är sant, då tar jag definitivt inte denna fråga. Jag agerar i god tro, sa hon till Expressen förra veckan.

SarB
T Takläggare skrev:
Jag skriver bara att detta är en släktgård , även pressen som har mer insyn än mig säger att detta är en komplicerad tvist .
Där alla utgår att detta är ett köp som vilket som helst .
Vi har en politiker som självvalt valt att ta jobbet som offentlig person , där hennes sätt att leva inte alltid inte levs efter sin egna politiken hon förespråkar .Hon har kolleger inom egna partiet som tycker att hon gör fel.
Visst kan hon vinna , men det kan även vara hennes sista seger.

Så är det pinsamt att vara en offentlig person genom ett eget val, att ha lön som gör att hon kan köpa något annat boende istället, försöka framstå som att hon och barnen inte har den möjligheten, hon går ut att vi svikt våra äldre ? ändå kontaktar hon själv Esbjörn som bor på ett äldreboende till er som inte visste om detta.
Finns otaliga missuppfattningar i denna tråd. Det är inte Ebbas situation jag kallar pinsam.

• Gilla
TreeView och 3 till
  • Laddar…
harry73
SarB SarB skrev:
Finns otaliga missuppfattningar i denna tråd. Det är inte Ebbas situation jag kallar pinsam.
@SarB om jag uppfattar vad du skrev i andra trådar rätt, jobbar du för statliga lantmäterimyndigheten, och då är det helt på sin plats att du berättar lite mer om hur du ser på saken och framförallt vad du tror utfallet blir.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
harry73
T Takläggare skrev:
Kopior av dokumenten har överlämnats till Ebba Buschs advokater, oavsett om det är rättsligt möjligt vid rättegången är oklart. Inte registrerad hos Lantmäteriet.
Men moraliskt råder det ingen tvekan om att barnbarnet har rätt att vara på sin sida, en advokat som tittar på tidningarna
Nu satt du och diskuterade ingående små juridiska detaljer med @Nils ST men nu plötsligt betyder det ingenting längre om ett avtal håller juridiskt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.