258 982 läst ·
3 081 svar
259k läst
3,1k svar
Ebba Busch snart juridisk ägare till omstridda fastigheten
Det jag visat har stöd i lagen att få ett köpekontrakt ogiltigförklarat.SarB skrev:
Här är en som förstår att det finns fler saker som påverkar tvisten o dess utgång.L larka742 skrev:
Här gäller det att få avtalen mellan Matz o Esbjörn att gälla , avtalen är signerade o daterade , så självklart har dom en stor betydelse i hela tvisten , var det första dom gjorde vara att bevisa att dom existerade , tack vara press så fick dom det även bekräftat o Ebbas advokat måste hitta en väg runt dessa.L larka742 skrev:
Om jag förstod det rätt, fick Esbjörn Matzs del av fastigheten som gåva. Och även lagfarten gick igenom så att Esbjörn har lagfart för 100% av fastigheten (och Matz därmed inte längre).T Takläggare skrev:Här gäller det att få avtalen mellan Matz o Esbjörn att gälla , avtalen är signerade o daterade , så självklart har dom en stor betydelse i hela tvisten , var det första dom gjorde vara att bevisa att dom existerade , tack vara press så fick dom det även bekräftat o Ebbas advokat måste hitta en väg runt dessa.
På något sätt borde Matz och Esbjörn då lämnat in någon dokumentation för gåvan till Lantmäteriet, som ligger till grund för överlåtelsen.
Vid gåva av fastighet får man ha överlåtelsevillkor, t ex att Matz har förköpsrätt vid försäljning eller att fastigheten inte får säljas vidare, utmätas, pantsättas, mm.
När det händer, ska dessa villkor skrivas in i gåvobrevet och skickas in till Lantmäteriet.
Lantmäteriet bedömer då om de villkor uppfyller alla formkrav som lagen ställer och man skriver in gåvobrevet i fastighetsregistret.
Skulle man vilja ändra på innehållet i gåvobrevet, då kan man göra det om givaren och mottagaren är överens om det (och om de nya villkor uppfyller lagens formkrav). Man skriver då ett nytt gåvobrev med de nya villkor, där man även förklarar att det gamla gåvobrevet inte längre gäller. Sedan kontrollerar Lantmäteriet att formkrav uppfylls och skriver man in brevet i fastighetsregistret.
Om nu gåvobrevet i detta fall finns registrerat i fastighetsregistret, kan EB inte få lagfart pga villkoret att Matz får fastigheten. Om brevet inte finns i fastighetsregistret, är det inte giltigt oavsett om Matz och Esbjörn är överens om villkoren i brevet.
Jag tror att brevet inte finns registrerat och att det därmed inte spelar någon roll i affären mellan Esbjörn och Ebba. Men det spelar såklart ingen roll vad jag tror, för Lantmäteriet och tingsrätten kommer att klara detta galant.
https://lawline.se/answers/kan-gavo...dan-innehall-andras-samt-ska-detta-registeras
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Kvällspressen (och kanske någon mer i offentligheten, oklart vem) kanske säger att det är en komplicerad tvist, men visa gärna på en framstående jurist eller liknande trovärdig person som gjort det på juridiska, inte politiska, grunder.T Takläggare skrev:
Frågan är trivial. Kvällspressens eventuella å-ena-sidan-å-andra-sidan-argumentation är ungefär lika relevant som deras gottande i Trumps valförlust. Vissa saker är bevisligen journalistiskt intressanta långt efter att det juridiska utfallet är uppenbart.
Som sagt detta är en del i det hela, där Ebba svarar på den frågan att hon handlat i god tro . men sedan finns överlåtelsen från tidigare ägare till Esbjörn , den kan ha villkor i sig, arvet som gjorde att Esbjörn fick huset.harry73 skrev:
Om jag förstod det rätt, fick Esbjörn Matzs del av fastigheten som gåva. Och även lagfarten gick igenom så att Esbjörn har lagfart för 100% av fastigheten (och Matz därmed inte längre).
På något sätt borde Matz och Esbjörn då lämnat in någon dokumentation för gåvan till Lantmäteriet, som ligger till grund för överlåtelsen.
Vid gåva av fastighet får man ha överlåtelsevillkor, t ex att Matz har förköpsrätt vid försäljning eller att fastigheten inte får säljas vidare, utmätas, pantsättas, mm.
När det händer, ska dessa villkor skrivas in i gåvobrevet och skickas in till Lantmäteriet.
Lantmäteriet bedömer då om de villkor uppfyller alla formkrav som lagen ställer och man skriver in gåvobrevet i fastighetsregistret.
Skulle man vilja ändra på innehållet i gåvobrevet, då kan man göra det om givaren och mottagaren är överens om det (och om de nya villkor uppfyller lagens formkrav). Man skriver då ett nytt gåvobrev med de nya villkor, där man även förklarar att det gamla gåvobrevet inte längre gäller. Sedan kontrollerar Lantmäteriet att formkrav uppfylls och skriver man in brevet i fastighetsregistret.
Om nu gåvobrevet i detta fall finns registrerat i fastighetsregistret, kan EB inte få lagfart pga villkoret att Matz får fastigheten. Om brevet inte finns i fastighetsregistret, är det inte giltigt oavsett om Matz och Esbjörn är överens om villkoren i brevet.
Jag tror att brevet inte finns registrerat och att det därmed inte spelar någon roll i affären mellan Esbjörn och Ebba. Men det spelar såklart ingen roll vad jag tror, för Lantmäteriet och tingsrätten kommer att klara detta galant.
[länk]
Ja detta ok -harry73 skrev:
Om jag förstod det rätt, fick Esbjörn Matzs del av fastigheten som gåva. Och även lagfarten gick igenom så att Esbjörn har lagfart för 100% av fastigheten (och Matz därmed inte längre).
[länk]
"Jag tror att brevet inte finns registrerat och att det därmed inte spelar någon roll i affären mellan Esbjörn och Ebba. "
Men kan Matz hävda sin rätt för 4/27 av fastigheten? Det finns säkert skriftligt i något dödsbo att han har en del i fastigheten.
Hade allt detta skett i förra månaden, hade det ju "bara" varit för Matz (med signering av Esbjörn) att registrera sig som ägare, hänvisa till dödsboet.
Eller finns det nån tidsaspekt eller att Ebba gjorde det först?
Finns många delar i denna tvist , som sagt påverkan Ebba gjorde, där hon bevisligen vid upprepade tillfällen pressat o ev tjatat på gubben o sälja, mycket återstår ännu att se, kanske dom löser tvisten, kanske Esbjörn vinner ,eller Ebba.Nötegårdsgubben skrev:
Kvällspressen (och kanske någon mer i offentligheten, oklart vem) kanske säger att det är en komplicerad tvist, men visa gärna på en framstående jurist eller liknande trovärdig person som gjort det på juridiska, inte politiska, grunder.
Frågan är trivial. Kvällspressens eventuella å-ena-sidan-å-andra-sidan-argumentation är ungefär lika relevant som deras gottande i Trumps valförlust. Vissa saker är bevisligen journalistiskt intressanta långt efter att det juridiska utfallet är uppenbart.
För mig är juridiken kring detta viktigt , hur rätten ser på bevisningen , hur dom grundar sina beslut .
Men pressen säger dom har haft en advokat som fått titta på avtalen, om dom ljuger eller inte vet inte jag.
Blir här dom startade tvisten, med att Matz lyfte fram detta, Esbjörns advokat skicka dessa avtal till Ebbas advokat , på något sätt ser han betydelsen i dessa avtal, Esbjörns advokat ger inget till pressen än så länge.L larka742 skrev:Ja detta ok -
"Jag tror att brevet inte finns registrerat och att det därmed inte spelar någon roll i affären mellan Esbjörn och Ebba. "
Men kan Matz hävda sin rätt för 4/27 av fastigheten? Det finns säkert skriftligt i något dödsbo att han har en del i fastigheten.
Hade allt detta skett i förra månaden, hade det ju "bara" varit för Matz (med signering av Esbjörn) att registrera sig som ägare, hänvisa till dödsboet.
Eller finns det nån tidsaspekt eller att Ebba gjorde det först?
Om det finns någon styrka bakom dessa påståenden ,vid avtalen , tidigare arvsrätter osv,, och Ebba förlorar tvisten på grund av detta , så skadar det Ebba , då hon fått vetskapen om allt detta via själva tvisten, där hon fått ett val att kunna backa, men valt att ändå driva den.
E var snabb i svängen.Det var Inte svårt att bearbeta gubben på sitt sätt.Det är rena rama underpriset för denna fastighet idag .Esbjörn var inte med på löpbandet (av ngn anledning på träffdagen).Korona tiden samt ålder ,hjärtat spricker när man tänker på detta alltsammans !
Nyfiken vad som säger Domstolen!
Den som var snabbast i svängen var väl du som registrerade dig endast för att skriva i denna tråden. Är det du som var ökänd i fastighetsaffärer?jade_wys38 skrev:
E var snabb i svängen.Det var Inte svårt att bearbeta gubben på sitt sätt.Det är rena rama underpriset för denna fastighet idag .Esbjörn var inte med på löpbandet (av ngn anledning på träffdagen).Korona tiden samt ålder ,hjärtat spricker när man tänker på detta alltsammans !
Domstolen kan se på många sätt , här har vi även religion inblandat i Ebbas lära från livet ord,,, "sänd ut dem i segerrik strid för Herren", avstånd från Marielund till Knutby bara 3 mil , så området kan gå under en annan kultur.jade_wys38 skrev:
Skulle vara kul o se den andra lagfartsansökan, hur det går för den? har en känsla den är redan gett sitt utlåtande.
Tänkte även på Ebbas hot förra veckan , Esbjörn ger mig inget val, vi måste till rätten, men han har denna vecka på sig.
Jag kunde inte se din profilsida, intressant!J Jocke Best skrev:
Min enda önskan hittills är att hitta en seriös (med fötterna på jorden )snickare ,som kan hjälpa mig byta tak på ett litet förråd.( 20 kvm)
Inga fastighetsaffärer hittills, men kanske?
Empatin finns kvar, håller tummarna för Esbjörn!!
snickare
Du känner uppenbarligen Esbjörn irl.jade_wys38 skrev:
Berätta mer om det