85 395 läst ·
787 svar
85k läst
787 svar
Ebba Busch köper hus
Läser du vad din lag innebär ? den hänvisar till det jag berättat till dig.N Nils ST skrev:
I denna paragraf finns inget krav på att köpehandlingarna ska bevittnas, men för att få lagfart måste säljarens underteckning bevittnas enligt 20 kap. 7 § (enligt 20 kap. 8 § måste säljaren dock väcka talan vid domstol inom viss tid om han anser att köpet är ogiltigt, annars kan lagfart ändå meddelas).
Att en make eller sambo i vissa fall måste lämna skriftligt samtycke framgår av 7 kap. 5 § äktenskapsbalken och 23 § sambolagen.
Av tredje stycket framgår att en konsekvens av att inte leva upp till formkraven är att parterna inte är bundna av avtalet. Det krävs dock att någon av parterna åberopar felet för att köpet ska bli ogiltigt. Om parterna är överrens kan de reparera felet genom att upprätta en ny, korrekt utformad, köpehandling.
Förvirrande som vanligt. Vad vill du säga med det här? Jag har inte sagt något om detta?T Takläggare skrev:Läser du vad din lag innebär ? den hänvisar till det jag berättat till dig.
I denna paragraf finns inget krav på att köpehandlingarna ska bevittnas, men för att få lagfart måste säljarens underteckning bevittnas enligt 20 kap. 7 § (enligt 20 kap. 8 § måste säljaren dock väcka talan vid domstol inom viss tid om han anser att köpet är ogiltigt, annars kan lagfart ändå meddelas).
Att en make eller sambo i vissa fall måste lämna skriftligt samtycke framgår av 7 kap. 5 § äktenskapsbalken och 23 § sambolagen.
Av tredje stycket framgår att en konsekvens av att inte leva upp till formkraven är att parterna inte är bundna av avtalet. Det krävs dock att någon av parterna åberopar felet för att köpet ska bli ogiltigt. Om parterna är överrens kan de reparera felet genom att upprätta en ny, korrekt utformad, köpehandling.
Köpehandlingarna är inte kompletta och kräver komplettering som Esbjörn inte går med på och därmed försöker Ebba fullfölja i tingsrätten vilket inte går mot Esbjörns vilja och när Ebba offentligt lovat att häva köpetN Nils ST skrev:
Ingen domstol kan göra annat än att be parterna att göra om köpet under sådana omständigheter
Men VAD i köpehandlingarna är inte kompletta?B byggarätt skrev:Köpehandlingarna är inte kompletta och kräver komplettering som Esbjörn inte går med på och därmed försöker Ebba fullfölja i tingsrätten vilket inte går mot Esbjörns vilja och när Ebba offentligt lovat att häva köpet
Ingen domstol kan göra annat än att be parterna att göra om köpet under sådana omständigheter
Jag har inte sett köpebrevet men jag kan tänka mig att det inte uppfyller ens baskrav då Ebba nu försöker få ut lagfarten via tingsrätt normalt är ju att säljaren sköter detta med lagfartenN Nils ST skrev:
Hela hanteringen är osmakligt utförd av Ebba och jurister och strider mot allt förnuft och kommer ge återverkningar på Ebbas politiska ambitioner
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 138 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 138 inlägg
Fy f-n
EB försöker tvinga till sig huset, med hot om stämning, har försökt med alla medel att föra över lagfart
Hemsk människa som är van att få som hon vill och nu vill hon tvinga bort ägaren till sin fördel
Hoppas hennes parti dyker under fyraprocentsspärren till nästa val
EB försöker tvinga till sig huset, med hot om stämning, har försökt med alla medel att föra över lagfart
Hemsk människa som är van att få som hon vill och nu vill hon tvinga bort ägaren till sin fördel
Hoppas hennes parti dyker under fyraprocentsspärren till nästa val
Som jag fråga , håller du på med en utbildning , vill bli jurist?N Nils ST skrev:
Nu vill du jag ska förklara hur lag texten fungerar.
Finns även inom samma, något som går emot Ebbas god tro!
Innehavaren har inte längre rätt till avkastning som egendomen ger efter att han blivit försatt i ond tro, d.v.s. då han fått veta att annan hade bättre rätt till egendomen eller då stämning delgavs honom.
Jag förstår nog bara inte vad problemet är här, vad det är du försöker säga.T Takläggare skrev:Som jag fråga , håller du på med en utbildning , vill bli jurist?
Innehavaren har inte längre rätt till avkastning som egendomen ger efter att han blivit försatt i ond tro, d.v.s. då han fått veta att annan hade bättre rätt till egendomen eller då stämning delgavs honom.
Det är bra mycket svåra att försöka tolka dina svar än att försöka tolka jordabalken.
Kan förklara så här , så kan du använda det senare i din uppsats eller vad du håller på med.N Nils ST skrev:
PETER WESTERLIND. Kommentar till Jordabalken. 1—5 kap. Sthlm 1971. Norstedts. 489 s. Inb. kr. 92,00.
Att kommentera den nya jordabalken torde höra till de mest kvalificerade sysslor som en svensk juridisk författare kan ta på sig. Frågornas svårighetsgrad, förarbetenas omfattning och svåröverskådlighet, det invecklade förhållandet till äldre regler och samspelet med andra lagkomplex, bl. a. den nya fastighetsbildningslagstiftningen — allt detta gör uppgiften vansklig och samtidigt ytterligt angelägen. Det fordras en stor kommentar av traditionell typ, inte de i och för sig förträffliga små handböcker som utkommit på ämnesområdet, för att ge praktikern den ledning han behöver. Det är lyckligt att justitierådet Peter Westerlind funnit tid att åta sig arbetet. Hans insatser i lagstiftningsarbetet först som sekreterare och senare ledamot i lagberedningen, sedan som ensam utredningsman i den s. k. jordabalksutredningen har gett honom den bästa inblick i de centrala frågor som lagen behandlar.
Vad är det du svamlar om?T Takläggare skrev:Kan förklara så här , så kan du använda det senare i din uppsats eller vad du håller på med.
PETER WESTERLIND. Kommentar till Jordabalken. 1—5 kap. Sthlm 1971. Norstedts. 489 s. Inb. kr. 92,00.
Att kommentera den nya jordabalken torde höra till de mest kvalificerade sysslor som en svensk juridisk författare kan ta på sig. Frågornas svårighetsgrad, förarbetenas omfattning och svåröverskådlighet, det invecklade förhållandet till äldre regler och samspelet med andra lagkomplex, bl. a. den nya fastighetsbildningslagstiftningen — allt detta gör uppgiften vansklig och samtidigt ytterligt angelägen. Det fordras en stor kommentar av traditionell typ, inte de i och för sig förträffliga små handböcker som utkommit på ämnesområdet, för att ge praktikern den ledning han behöver. Det är lyckligt att justitierådet Peter Westerlind funnit tid att åta sig arbetet. Hans insatser i lagstiftningsarbetet först som sekreterare och senare ledamot i lagberedningen, sedan som ensam utredningsman i den s. k. jordabalksutredningen har gett honom den bästa inblick i de centrala frågor som lagen behandlar.
Jurister förstår inte att lag kommer ifrån vad som är allmänt brukligt och att tolkning inte är bokstavlig utan tillämplig praxis och ändras med tiden och allmänhetens uppfattningT Takläggare skrev:Som jag fråga , håller du på med en utbildning , vill bli jurist?
Ebba måste anpassa sig till vad lagens tolkning i tingsrätten säger och med hennes vandel i och med löftet så finns det bara att göra om köpet om Esbjörn vill för Esbjörn kan Stämma Ebba för löftesbrott
Du påpekar att du inte förstår vad "Kommentar" innebär , den som står till höger om den lag du just lagt fram , vad den förklarar. då har Peter som har en enorm kunskap tagit på sig uppgiften att förklara lagen, vad den kan hänvisa till, vad den omfattar , på så sätt även en hjälp till advokater o jurister , att den omfattas av fler lagar, som ex äktenskap balken osv.N Nils ST skrev: