P pmd skrev:
Det gäller dock att avhålla sig från att nämna någon person som är medlem i organisationen vid namn.
F fsn skrev:
ja, solklart förtal. Sant som helvete men likväl, enligt svensk lag där det uppenbarligen är förtal att offentligt återge sånt som är bevisat sant men som ställer andra i dålig dager.
Bara om du pratar om dem på ett sätt som är ärekränkande samt bedöms vara utanför allmänhetens intresse. Tex är nog väldigt få sanningar förtal när det handlar om en partiledare eller ett partis inre krets.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Lagen om förtal är vad den är. Den kan anses bra eller dålig, men den är vad den är. Det är dock lite intressant att inte Enba Busch vill ändra den lagen, så hon verkar vara nöjd med den, och då är det väl ok att hon dömdes efter den också?!
klart det är okej.
Men jag måste ju inte hålla med om att det var det enda rätta.. acceptera betyder inte underkastelse..

Snailman
Fairlane Fairlane skrev:
Lagen om förtal är vad den är. Den kan anses bra eller dålig, men den är vad den är. Det är dock lite intressant att inte Enba Busch vill ändra den lagen, så hon verkar vara nöjd med den, och då är det väl ok att hon dömdes efter den också?!
Ska jag tolka det som att du inte hade haft några som helst invändningar om hon hade låtit KD ta upp frågan om en ändring av lagen just nu? (Typ använder partiet för att driva privata frågor)

Jag är väldigt säker på att de som inte gillar KD/Ebba hade gjort ganska mycket väsen om det i press och på forum;)

Jag tror att hon gjorde rätt bedömning när hon valde mellan att låta det påstådda förtalet gå till rättegång eller skriva på ett strafföreläggande.

Mona valde väl också att skriva på ett strafföreläggande, så Ebba är ju inte enda politikern som gjort det. Jag tror inte heller Mona ansåg sig vara skyldig trots att hon skrev på, men jag kan ju missminna mig?:rofl:
(Kollat upp det nu, hon tyckte inte att hon gjort något brottsligt)

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
P
Snailman Snailman skrev:
Ska jag tolka det som att du inte hade haft några som helst invändningar om hon hade låtit KD ta upp frågan om en ändring av lagen just nu? (Typ använder partiet för att driva privata frågor)

Jag är väldigt säker på att de som inte gillar KD/Ebba hade gjort ganska mycket väsen om det i press och på forum;)

Jag tror att hon gjorde rätt bedömning när hon valde mellan att låta det påstådda förtalet gå till rättegång eller skriva på ett strafföreläggande.

Mona valde väl också att skriva på ett strafföreläggande, så Ebba är ju inte enda politikern som gjort det. Jag tror inte heller Mona ansåg sig vara skyldig trots att hon skrev på, men jag kan ju missminna mig?:rofl:
i vilket av fallen?
Bara nyfiken.. Då hon haft lite för sig..
Toblerone och blöjor eller skattebrottet?

• Gilla
  • Haha
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
i vilket av fallen?
var det inte hon som hade svart städhjälp?

glöm inte falskt intyg heller

• Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
var det inte hon som hade svart städhjälp?

glöm inte falskt intyg heller
svart städhjälp.. ingen arbetsgivaravgift för sin livvakt..
skattebrott..
stöld..
Ja det var säker mer...

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
Snailman
Maskintok skrev:
i vilket av fallen?
Det verkar ha handlat om det osanna löneintyget.

• Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
P
Snailman Snailman skrev:
Det verkar ha handlat om det osanna löneintyget.
Ah ja det var inget fel begånget där..
möjligen ett misstag, men det gör ju alla;)
Eller något i den stilen.. lät det...

• Haha
Bror9
  • Laddar…
Snailman
Maskintok skrev:
Ja, finns ju några olika versioner av det, en var väl att hon räknat med ett FN jobb och då tänkt ta livvakten med sig det (med typ dubblad lön), andra versionen var ju att hon själv lagt till ur egen ficka lika mycket som han hade i lön = dubbla lönen så intyget var okej. Tyvärr var artikeln på DN bakom betalvägg, så kunde inte läsa mer än några rader.

P
Snailman Snailman skrev:
Ja, finns ju några olika versioner av det, en var väl att hon räknat med ett FN jobb och då tänkt ta livvakten med sig det (med typ dubblad lön), andra versionen var ju att hon själv lagt till ur egen ficka lika mycket som han hade i lön = dubbla lönen så intyget var okej. Tyvärr var artikeln på DN bakom betalvägg, så kunde inte läsa mer än några rader.
Ja man blev ganska full i skratt.. :crysmile:

• Haha
Snailman
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Jag förstår inte riktigt jämförelsen. Menar du att i meetoo-förtalsfallen så har sanningen spelar större roll än i Buschfallet? Mindre roll? Något annat?
vad jag menar är att de män som pekats ut som har fällts eller bevisats skyldiga borde ha samma rätt som juristen när det gäller förtal då, trots att dom är skyldiga. Men vad jag vet så är det endast utpekade män som senare har frikänts som har drivit nån form förtalsmål.

• Gilla
1
  • Laddar…
F
elpaco elpaco skrev:
Bara om du pratar om dem på ett sätt som är ärekränkande samt bedöms vara utanför allmänhetens intresse. Tex är nog väldigt få sanningar förtal när det handlar om en partiledare eller ett partis inre krets.
Det samma borde gälla en jurist som tar på sig landets hetaste civila mål. Jag tycker verkligen att det ligger i allmänhetens intresse att få veta vilken brännvins-advokat (eller jurist då) som processar mot en partiledare.

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
det gäller att ha rätt partibok när man handlar på statens kreditkort...

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
det gäller att ha rätt partibok när man handlar på statens kreditkort...
Jo det ska vara en grön plånbok..
Den röda lyser upp lika bra som den blåa :crysmile:

Sedan smäller en röd partibok mindre..
skönare smäll.. nästan så man förväntar sig att de ska ha fingrarna i kakburken.. :crysmile:

• Wow
Bror9
  • Laddar…
Fairlane
Snailman Snailman skrev:

Jag tycker det hade varit ärligare att antingen säga "jag erkänner, jag klantade mig" eller "jag erkänner, men tycker lagen är fel och anser mig därför moraliskt oskyldig".
Det hon gör nu är en märklig blandning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.