F
P pmd skrev:
Har vi inte redan rett ut ordentligt att Binninge inte är advokat samt skillnaden mellan en jurist och en advokat?

Sådan är lagen. Att vara förbryllad är inte en förmildrande omständighet när man bryter mot lagen. Åtminstone inte i det här fallet.
P pmd skrev:
Det må vara anmärkningsvärt, men det gör ju inte att brottet förtal inte existerar.
Tycker absolut det är en förmildrande omständighet, det hade som jag ser det varit mycket värre om det handlat om det som skrevs i sociala media baserats på ett rykte eller om juristen inte hade varit dömd ännu.

Då kan vi ju jämföra med Metoo drevet där en hel del män pekades ut. Med stor sannolikhet skyldiga men inte dömda. Det finns väl de där som fått nån form av upprättelse men bara sådana som SENARE har friats i förhandling. Det finns vad jag vet ingen där som tex dömts för våldtäkt för att senare med framgång ha processat om förtal av det som visade sig vara.

• Gilla
1
  • Laddar…
Snailman
Hade detta skett i Tyskland idag, så hade omständigheten att det var sanningen hon skrev gjort att det inte var förtal.
I Tyskland måste det vara antingen inte uppenbart sanna uppgifter, eller uppgifter man vet inte är sanna för att fällas för förtal.

Personligen tycker jag att det verkar vara en vettigare formulerad lag än den vi har.

• Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Snailman
P pmd skrev:
SD rensar ut folk med nazistsympatier på löpande band så de är uppenbarligen besvärade av nazistkopplingen i sin tidiga historia.

Å andra sidan blev kanske balansen i riksdagen bättre när det nu förutom ett f.d. kommunistparti även finns ett f.d. nazistparti. ;)

Jag kommer aldrig att rösta på något av dem.
En tidigare ordförande för Handels tillfrågades varför han inte var med i vpk utan i S i stället, då svarade han att han hade större möjlighet att påverka genom att vara med i S. Så en del kommunister har ju varit med i S, så lär väl vara så också idag.

(De frågade väl det, för att hans åsikter passade in mer på vpk än på S.)

T
elpaco elpaco skrev:
Du menar att brottet ”förtal” inte existerar? Vad är det för alternativ verklighet du lever i?
Brottet finns men det är inte förtal det Ebba gjorde..

• Gilla
1
  • Laddar…
T
elpaco elpaco skrev:
Det finns inga som helst tveksamheter eller tvivel över att SD skapades av kärnan ur den starkt rasistiska organisationen BSS, bevara Sverige svenskt. Om den bruna färgen med tiden har spätts ut tillräckligt kan du avgöra själv, men uppenbart är att nya skitkorvar flyter upp till ytan av och till.
Detta borde nog SD kika på, tycker det luktar lite förtal faktiskt..

• Haha
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
F
T TH885 skrev:
ja, solklart förtal. Sant som helvete men likväl, enligt svensk lag där det uppenbarligen är förtal att offentligt återge sånt som är bevisat sant men som ställer andra i dålig dager.

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
F fsn skrev:
ja, solklart förtal. Sant som helvete men likväl, enligt svensk lag där det uppenbarligen är förtal att offentligt återge sånt som är bevisat sant men som ställer andra i dålig dager.
SD är en organisation, vilket under svensk lagstiftning inte kan förtalas. Endast riktiga personer.

• Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Man kan inte förtala en organisation. Sedan kan man nog ganska lugnt påstå att de bruna rasistiska rötterna till ett nationellt politiskt parti är i allmänhetens intresse.

• Gilla
Liljencrantz och 2 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Jo.

F fsn skrev:
Nej. Inte förtal.
Sedan detta om ”uppenbarligen förtal om ..” är inte heller riktigt sant. En uppgift kan anses försvarlig att lämna, om den har högt allmänintresse.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P
F fsn skrev:
Tycker absolut det är en förmildrande omständighet, det hade som jag ser det varit mycket värre om det handlat om det som skrevs i sociala media baserats på ett rykte eller om juristen inte hade varit dömd ännu.
Vad du eller jag tycker är en förmildrande omständighet är något annat än vad som faktiskt är en förmildrande omständighet. Jag tycker också att sanningshalten i ett uttalande ska spela större roll än den gör i förtalsmål.
Då kan vi ju jämföra med Metoo drevet där en hel del män pekades ut. Med stor sannolikhet skyldiga men inte dömda. Det finns väl de där som fått nån form av upprättelse men bara sådana som SENARE har friats i förhandling. Det finns vad jag vet ingen där som tex dömts för våldtäkt för att senare med framgång ha processat om förtal av det som visade sig vara.
Jag förstår inte riktigt jämförelsen. Menar du att i meetoo-förtalsfallen så har sanningen spelar större roll än i Buschfallet? Mindre roll? Något annat?

P
E EtherMan skrev:
SD är en organisation, vilket under svensk lagstiftning inte kan förtalas. Endast riktiga personer.
Det gäller dock att avhålla sig från att nämna någon person som är medlem i organisationen vid namn.

P
T TH885 skrev:
Jo, det är det. Som bevis för det anför jag Buschs accepterande av ett strafföreläggande i och med det erkännande av brott.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Vad du eller jag tycker är en förmildrande omständighet är något annat än vad som faktiskt är en förmildrande omständighet. Jag tycker också att sanningshalten i ett uttalande ska spela större roll än den gör i förtalsmål.

Jag förstår inte riktigt jämförelsen. Menar du att i meetoo-förtalsfallen så har sanningen spelar större roll än i Buschfallet? Mindre roll? Något annat?
Blev inte frågan mer vad vederbörande kunde bevisa i det fallen...?

Här kunde man ju faktiskt bevisa att det Ebba skrev var sanning och detta borde ha varit helt friande.. Men i metoo fallen hade man inget annat än en anklagelse och hörsägen att gå på... Vilket blir mer åt just förtal..

Fairlane
Lagen om förtal är vad den är. Den kan anses bra eller dålig, men den är vad den är. Det är dock lite intressant att inte Enba Busch vill ändra den lagen, så hon verkar vara nöjd med den, och då är det väl ok att hon dömdes efter den också?!

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.