G Ganescha skrev:
Spelar ingen roll. Havererar En motor innan 15 000mil eller tidigare för att du inte har bytt olja tidigare än 3000 mil så är det som sagt Inte oljans fel utan ett tillverkningsfel av just den motorn. En undermålig produkt.
Givetvis är det inte oljans fel. Oljan är bara en olja. Det är fantastiskt fina oljor dessa långlife oljor, jag använder också långlife men inte med långt intervall.

Problemet uppstår 1. vid korta körcykler och gammal olja samt 2. pga att folk missförstår serviceintervallen och glömmer bort att det står 3000mil ELLER 12 månader och sedan kör man i fyra år på samma olja.

Nu tillkommer också dynamiska serviceintervall, det har mina nuvarande bilar tills jag ställer om det och det är lika illa som #2 ovan. Samma olja bor i motorn under en för lång tidsperiod.

Jag skulle vilja påstå att dynamiska intervall är vettigt. Jag kör nästan alla mina mil snällt. 70-90km/h minst 1mil i stöten ofta 5. Då håller oljan fler mil än om det är körningar på 5km i stadstrafik med många stopp, accelerationer, kallstarter mm. Men det beror ju på hur parametrarna för det dynamiska bytet är satt.

Fick upp "Byt olja snarast" på min firmabil, en Ford Transit. Det var exakt på dagen ett år sen bilen började rulla, och den har gått 3.800 mil.
Ringde till verkstaden "Du har nog bara fel programvara i den, det ska vara 6000 mil/2år"

6000 mil har svårt att tro att det är sådana intervaller.

G Ganescha skrev:
Nu snackar du dynga. Om en motor har havererat på max 15 000 mil ( inte ens många som har garanti så länge) för att man ej har bytt olja innan 3000 mil service så är det knappast oljans fel!
Har aldrig bytt tidigare än 3000mil på en modernare bil, ALDRIG. Jag kör 4-5000 mil om året och mina bilar brukar jag byta vid 40 000 mil. Kör på Biltemas produkter nu utan konstigheter. Ibland en lite ”finare” olja om mekonomen har kampanj och det hamnar på samma eller lägre pris än biltema. Ibland köper jag från eBay.
Har nog haft bilar av de flesta tillverkare. Byt kamrem, multirem el. kolla kedja o spännande om sådan finns och byt vid 3000 mil så spar du många kronor. Finns ingen anledning att byta tidigare. Ingen.
Nu vill jag inte vara näsvis men jag får inte ihop detta. Du kör ca 40000 mil med varje bil. Du kör mellan 4000 och 5000 mil om året och har haft bilar från de flesta tillverkare. Du byter då, om jag räknar rätt, bil var 8-10 år. Jag kan lätt räkna upp ett femtontal bilmärken. Hur gammal är du egentligen? Och när slutar en bil att vara modern? ;-)

Jag byter olja när bilen säger till. Och det brukar bli i samband med service på verkstad ändå. Eller inspektion heter det visst idag. Tiden är förbi då jag tyckte att det var roligt att slabba med olja själv.

Det är 9 liter olja i motorn, en 2 liters diesel, man kanske tycker att man kan köra längre då.
Hade det varit min egen bil hade oljan redan varit bytt.

hsd
Glöm inte att märkesverkstan får fortlöpande servicemeddelanden om vissa komponenter som ska kollas extra eller bytas, den infon finns inte på andra verkstäder
Vet tex. att Volvo böt ut växellådor i samband med service, det var ett fabrikationsfel på vissa lådor , kunderna behövde inget veta inte heller fristående verkstäder

Ja, på sambons bil bytte man värmeslingorna i stolarna på senaste servicen, 7år 12.000 mil.
Detta trots att vi gjort service själva 2 ggr.

A Andy78 skrev:
6000 mil har svårt att tro att det är sådana intervaller.
6000 mil eller två år, det som inträffar först. Galenskaper ändå.

D Daniel 109 skrev:
Jag skulle vilja påstå att dynamiska intervall är vettigt. Jag kör nästan alla mina mil snällt. 70-90km/h minst 1mil i stöten ofta 5. Då håller oljan fler mil än om det är körningar på 5km i stadstrafik med många stopp, accelerationer, kallstarter mm. Men det beror ju på hur parametrarna för det dynamiska bytet är satt.
I mitt fall kostar det mig 500kr i olja och en hundring i nytt filter att köra på 12månaders intervall. Småpengar i sammanhanget.

Störiga på min 9-3ss är att man inte kan nolla servicemätaren om den inte tycker det är dags för service. Så nu går det 3-4servicar på två nollställningar.

-RB- -RB- skrev:
Nu vill jag inte vara näsvis men jag får inte ihop detta. Du kör ca 40000 mil med varje bil. Du kör mellan 4000 och 5000 mil om året och har haft bilar från de flesta tillverkare. Du byter då, om jag räknar rätt, bil var 8-10 år. Jag kan lätt räkna upp ett femtontal bilmärken. Hur gammal är du egentligen? Och när slutar en bil att vara modern? ;-)

Jag byter olja när bilen säger till. Och det brukar bli i samband med service på verkstad ändå. Eller inspektion heter det visst idag. Tiden är förbi då jag tyckte att det var roligt att slabba med olja själv.
Om jag köper en bil som är ny ja. Men som jag har skrivit tidigare så är det ej ekonomiskt försvarbart. Och sådana dumheter har jag slutat med. Köper en bil som gått 17-20 000 mil. Kör 20 000 ungefär, det får jävligt fort upp till 40. Sen är ju inte 40 000mil något magisk gräns för mig, kanske byter vid 37 eller 42 osv. Det spelar ju ingen roll om jag inte har bytt oljan själv sen start, oljan är ju oftast bytt vid 3000 mil med original servicen. I alla fall på dieslar, bensin kan jag ej yttra mig om, har aldrig ägt en.

Isakare Isakare skrev:
Fick upp "Byt olja snarast" på min firmabil, en Ford Transit. Det var exakt på dagen ett år sen bilen började rulla, och den har gått 3.800 mil.
Ringde till verkstaden "Du har nog bara fel programvara i den, det ska vara 6000 mil/2år"
Av ren nyfikenhet vad står det för intervall om du anger ditt regnummer på oljeguiden på castrol.se ?
https://applications.castrol.com/oi...48.996473110.1539189416-1184197029.1539189416

MathiasS MathiasS skrev:
I mitt fall kostar det mig 500kr i olja och en hundring i nytt filter att köra på 12månaders intervall. Småpengar i sammanhanget.
Jag lobbade inte för längre bytesintervall. Men jag menar att det finns fler intressanta aspekter än körsträcka och tid. Vilket motiverar dynamiska intervall.

Vill man inte ha oljan i motorn för länge kan man ju köpa en Subaru Legacy, diesel. Den har 1500 mil som intervall för oljebyte. Jag kommer upp i det tre gånger om året. :cry:

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.