H hempularen skrev:Om man skall vara lite petig i offertbegäran, så bör man dels fråga vilken våtrumsstandard firman följer (BKR, GVK) och är certifierad mot, dels vilket tätskiktssystem de följer (fabrikat, och typ, vissa tillverkare har flera godkända typer).
Sedan bör du kontrollera att firman verkligen är certifierad, och att de som jobbar med ditt badrum är personligen certifierade. BKR (och GVK??) har ett system där både firman och den som praktiskt utför arbetet skall ha certifiering, utföraren har certifiering för ett (eller flera) specifikt tätskiktssystem, sista delen av certifieringen utfärdas av tillverkaren av tätskiktet.
Så är plattsättaren certifierad för LIP system, så blir det inte godkänt om han monterar Kiilto osv.
Finns inget lagkrav på att man ska vara certifierad!
Endast att man utför arbetet fackmannamässigt, och det är även vad försäkringsbolagen kräver!
dold rördragning är de. å inte en aning hur dom gör. som sagt aldrig bott i hus innan så noll koll på hur dom gör. jag aldrig varit intresserad av bygga å renovera så hus är egentligen fel för mig å bo i kanske. därför anlita en välkänd firma som vet va dom gör.mnils skrev:
Tycker jag la inte. Alla kan inte ha intresse för det, så är det bara! Det är ju därför det finns folk som arbetar med det?P patriq83 skrev:
Men det är ju aldrig fel att göra som du gör nu. Alltid bra att höra sig för, varesig man är intresserad eller ej
skönt å höra att nån tycker så iafJ Jarlsgård skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 686 inlägg
Nej, men skall man betala för jobbet, så finns ingen anledning att anlita en firma som inte vill eller klarar att bli certifierad. En annan femma om man väljer att göra själv. Sedan finns det firmor med extremt bra rykte som inte bryr sig om att certifiera sig, de får in uppdrag i överflöd iallafall. Men en sådan firma hittar man bara via kontakter.J Jörgen Ö skrev:
Du motsäger dig själv där.H hempularen skrev:Nej, men skall man betala för jobbet, så finns ingen anledning att anlita en firma som inte vill eller klarar att bli certifierad. En annan femma om man väljer att göra själv. Sedan finns det firmor med extremt bra rykte som inte bryr sig om att certifiera sig, de får in uppdrag i överflöd iallafall. Men en sådan firma hittar man bara via kontakter.
Vilken klåpare som helst klarar att bli "certifierad", och det säkerhetsställer inte ett smack att den "certifierade" bygger ditt badrum enl reglerna.
Finns tyvär allt för många exempel på detta!
Stämmer bra, dessutom krävs BKR-behörighet endast vid nybyggen samt vissa bostadrättsföreningar.J Jörgen Ö skrev:
Som sagt, vilka "lallare" som helst kan gå en BKR-kurs och bli certifierade men det betyder inte att ditt badrum kommer bli tiptop.
Håller själv på att ta in offert på badrum med 4.6m2 golvyta samt 18m2 väggyta som ska rivas ytskikt och reglas osv. inklusive nytt tak med spotlights. Jag gör inget själv.P patriq83 skrev:
Priset landar runt 230 000kr totalt utan ROT om inredning står för ca. 50 000kr
Blev först förvånad att det är så dyrt men dom flesta ligger runt den summan i Stockholmsområdet och då har jag fått offert både från små firmor och stora.
haft en firma hos oss nu igen så ska se vad den offerten hamna på nästa vecka.B Badrumsrenovering18 skrev:Håller själv på att ta in offert på badrum med 4.6m2 golvyta samt 18m2 väggyta som ska rivas ytskikt och reglas osv. inklusive nytt tak med spotlights. Jag gör inget själv.
Priset landar runt 230 000kr totalt utan ROT om inredning står för ca. 50 000kr
Blev först förvånad att det är så dyrt men dom flesta ligger runt den summan i Stockholmsområdet och då har jag fått offert både från små firmor och stora.
Känner att jag måste komma med lite info gällande detta, okunskapen gällande våtrum är allt för stor. Men de värsta är att folk på detta forumet svarar som att dom vet och lurar folk.T tank77 skrev:
1. Nej, BKR, MVK, Säker Vatten eller GVK är aldrig ett krav varken i nybyggnad eller i vissa bostadsrättsföreningar. Det är upp till byggherren att ställa detta kravet.
2. Att man ska kolla så de är ansluta till något av förbundet är med fel utan de ska vara anslutna till korrekt förbund vid korrekt arbete
BKR = Plattsättning
GVK = Plastmatta (lite förenklat)
MVK = Målning
Säker Vatten = VVS
3. Våtrumsgips behöver aldrig användas i våtrum och ska heller aldrig användas är helt onödigt och fyller ingen funktion, finns anledning till att man tog bort kraven.
4. Plyfa i hela våtrummet är med onödigt mycket billigare att bara kortla om manvill spara pengar
Någon som har någon statistik på kostnad för badrumsrenovering förut innan man fick göra ROT avdrag jämfört nu? Har priserna skenat? Är det bara jag som har en känsla av att ROT avdraget är något firmorna kan salta offerten med för det drabbar inte den som får offerten?P patriq83 skrev:
Eller så är jag paranoid.
Vissa offerter är ROT avdraget maxat, alltså 50 000kr medans andra ligger på 30-40K.
Visst kan skilja i arbetstid givetvis vad dom uppskattar.
Klicka här för att svara