1 525 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Dyr offert Nibe S1156 -13 +vvb
Hej
Har fått en offert på en Nibe s1156 -13 +separat vvb Nibe VPB s200 cu.
Gäller byte från en gammal fighter 1125.
Har lågt i takhöjd därav extern acc tank.
206 000 kr för installation.
Låter dyrt och jag skall kolla upp fler aktörer men tänkte kolla med expertisen här först om min känsla är befogad.
Har fått en offert på en Nibe s1156 -13 +separat vvb Nibe VPB s200 cu.
Gäller byte från en gammal fighter 1125.
Har lågt i takhöjd därav extern acc tank.
206 000 kr för installation.
Låter dyrt och jag skall kolla upp fler aktörer men tänkte kolla med expertisen här först om min känsla är befogad.
Ganska centralt i Göteborg så borde inte vara så krångligt. Offerten är från Elfy som tillhandahåller helhetslösning för att styra hembatteri och paneler. Installation sker av bara ny pump. Uppvärmning upp t 22 grader ingår samt en pott hushållsel. Elfy styr systemet och använder batteri i stödtjänst.J Josth skrev:
Visst det ingår service och man behöver inte bry sig om elpris eller förbrukning men för knappa 100 000 får man mkt el….
Ok, känner tyvärr inte till Elfy alls men det är ju ett helt annat koncept med solceller och batteri och optimerad styrning av det hela. Men det finns andra delar i detta forum där det diskuteras (Elavtal etc.). Vill man bara ha NIBE-produkterna kan man hitta återförsäljare och aktuella servicefirmor på NIBE's sajt men det finns många fler som också säljer NIBE.
Ja det var mycket dyrt, är priset efter rot?
Har du jobbig trapp in ut ur pannrummet eller är det långt att gå från servicebilen till pannrummet.
Vad har du för takhöjd i pannrummet.
Går det att behålla den gamla vvb och bara byta bergvärmepumpen!
Har du jobbig trapp in ut ur pannrummet eller är det långt att gå från servicebilen till pannrummet.
Vad har du för takhöjd i pannrummet.
Går det att behålla den gamla vvb och bara byta bergvärmepumpen!
Det är en trapp ner till pannrum men inte många steg. Likaså är parkering inte direkt vid pannrum utan först några trappor upp sedan runt huset och sedan några trappor ned i källaren. Takhöjd ca 180 cm.H H-Thomasson skrev:
Förmodligen går det att docka den till den gamla vvb:n.
Är ju speciellt upplägg med leasing av pumpen i 15 år vilket då innebär att företaget äger pumpen och kan inte göra rot-avdrag på installationen.
Skulle då betala 1000kr/mån i 15 år. Med 2 % kpi årligen skulle jag efter 15 år betalat 242 000kr. I detta ingår all uppvärmning samt hushållsel. Dvs jag behöver inte bry mig om förbrukning eller elpris.
Min tanke var då att istället för att investera pengarna på ett bräde i pump, låta dem stå kvar i en billig europa indexfond. Räkna med 5% avkastning per år och de 180 000 blir 374 000 på 15 år.
Jag har betalat 242 000kr men samtidigt har (kanske) mina 180 000 ökat till 374 000kr. Dvs + 194 000kr. Jag har under 15 å betalat 242 000kr-194000kr=48 000 kr för pumpen.
I tillägg har jag då sluppit att fundera på elförbrukning och elpris under dessa 15 åren.
Värdet på installationen är satt till 206 000kr.
Skall tilläggas att jag ogillar att låsa upp mig i så lång tid som 15 år.
Hur hade ni resonerat?
Vänta nu, kan du ta det strukturerat vad det är du har offert på? Som det är nu blir det mycket svårt att svara.
Ditt senaste inlägg tyder ju på att det inte alls är priset på en installation utan någon form av leasing-lösning?
Dessutom framgår det inte heller tydligt vad det är som lösningen innahåller. Är det bara en pump, är det en styrning, är det ett batteri? Uppvärmningen verkar ingå i priset?
Hursomhelst skulle jag aldrig ta en sådan lösning. De behöver ju också låna pengarna, så det säger sig självt att det nog blir som att köpa en TV på avbetalning. Måhända, om jag nu gissar utifrån det du antyder, att du kanske har ett löfte om värme och inte behöver bry dig alls om vad pumpen gör, för det du köper är en viss inomhustemperatur.
Jag vet inte hur det ser ut med ROT / grönt avdrag för pumpar nu, men när jag bytte min för 3 år sedan var det nåt "schablon-ROT" på hela kostnaden, på nåt vänster (minns inte) så jag konstaterade att om jag hade köpt pumpen löst och installerat den själv hade det inte kostat särskilt mycket mindre än vad pump med installation kostade. Arbetskostnaden för 1:1 byte av en befintlig pump är ju inte mycket, typ 2 dagar eller liknande, beroende på.
Ditt senaste inlägg tyder ju på att det inte alls är priset på en installation utan någon form av leasing-lösning?
Dessutom framgår det inte heller tydligt vad det är som lösningen innahåller. Är det bara en pump, är det en styrning, är det ett batteri? Uppvärmningen verkar ingå i priset?
Hursomhelst skulle jag aldrig ta en sådan lösning. De behöver ju också låna pengarna, så det säger sig självt att det nog blir som att köpa en TV på avbetalning. Måhända, om jag nu gissar utifrån det du antyder, att du kanske har ett löfte om värme och inte behöver bry dig alls om vad pumpen gör, för det du köper är en viss inomhustemperatur.
Jag vet inte hur det ser ut med ROT / grönt avdrag för pumpar nu, men när jag bytte min för 3 år sedan var det nåt "schablon-ROT" på hela kostnaden, på nåt vänster (minns inte) så jag konstaterade att om jag hade köpt pumpen löst och installerat den själv hade det inte kostat särskilt mycket mindre än vad pump med installation kostade. Arbetskostnaden för 1:1 byte av en befintlig pump är ju inte mycket, typ 2 dagar eller liknande, beroende på.
Redigerat:
Medlem
· Västmanland
· 194 inlägg
Borde kunna landa på drygt 160" utan diverse knepiga upplägg.
Klicka här för att svara
