J Jalokoski skrev:
Kul att se att du faktiskt valde Solis + Dyness och fick allt på plats.

Nu när systemet hunnit gå ett tag vore det väldigt intressant med lite verkliga siffror, eftersom den här tråden innehåller många säljpåståenden men ganska lite långtidsdata.

Det jag skulle vara mest nyfiken på är:

• faktisk nätimport/export över ett dygn
• hur många kWh som går genom batteriet
• ladd-/urladdningseffekt i praktiken
• hur Tibber Bridge fungerat
• om du haft några problem med styrningen
• hur mycket av 30 kWh som faktiskt används en normal dag

En sak som också är värd att skilja på är arkitekturen.

Om solpanelerna nu går direkt in i Solis-hybridväxelriktaren kan solenergin ladda HV-batteriet via DC-sidan. Det är en annan lösning än ett AC-kopplat batteri bakom den gamla solväxelriktaren, där energin kan behöva gå DC → AC → DC innan den lagras.

Så valet påverkar inte bara app och batteristorlek utan även själva energivägen genom systemet.

Angående elpatronen i extratanken: det kan vara ett bra sätt att ta hand om verkligt överskott, men jag hade först låtit styrningen prioritera batteri, huslast och eventuell värmepump innan ren resistiv värme.

Efter en hel sommar borde du nu ha ganska bra data för att säga om 30 kWh faktiskt var rätt storlek.

Hur har det fungerat i verkligheten?
Hej.
Vi är nöjd med både Solis och dyness. Vi började med att ha tibber som styrande enhet för allt, inklusive billaddningen. Men det funkade inget bra då dom tagit bort möjligheten att prioritera egen användning, så det "smarta" systemet köpte, sålde och höll på. Jag plockade då bort tibber bridge och lät solis egen app, solis cloud sköta det hela. Den har klart fler parametrar, och hela sommaren har vi enbart kört på egenförbrukning, med ett minimum batteri på 20% och ,max 80%. I stort sätt 0kw i inköp sedan innan sommaren.
Sen en månad har jag testat deras AI version, fast i halvautomatiskt läge, där den inte köper och säljer, utan prioriterar vår egen förbrukning framför försäljning. Det funkar ganska bra, dock blir det ibland lite inköp/prioriteringar som jag kanske inte hade gjort.

Började laborera med en Pi och homeassistant som kan kommunicera med både Solis och billaddaren, och jag tror att det är bästa sättet i slutändan.

Eftersom man knappt får något alls betalt för elen så kommer vi antagligen sluta exportera el om inte priset är exceptionellt bra. Slitage på batteriet käkar ju upp det mesta av vinsten i alla fall.

Nu har vi 30kw batteri, jag hade gärna haft mer, så att cyklerna blir längre, och slitaget mindre.

Soliccloud är helt ok, men kan generera rapporter och data ganska enkelt.

Här kommer lite screendumps. Man kan exportera ut mycket mer, men i stort så har vi inte betalt någon elräkning sedan maj ungefär. Men nu börjar det så sakteligen kosta nån hundralapp sådär.

Den inbyggda AI tjänsten gör så gott den kan, men den är ganska dålig på att förutse kommande produktion, samt eventuella billaddningar och andra saker som inte är återkommande.

Hade man velat tjäna pengar hade man ju i dagsläget inte skaffat vare sig batteri eller solceller, men då hade man ju inte haft lika kul :)

Nästa steg som sagt är att styra allt genom homeassistant. Till skillnad från tibber och liknande all in one system så är ju Solis dyness ganska öppna lösningar. Vilket jag föredrar.

• Energiflöde 2026: stapeldiagram med solproduktion, förbrukning, export och import av el, samt batteridata i kWh från Solis rapport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf som visar energidata från solceller och batterilagring i augusti 2026, med värden för import, export, laddning och förbrukning per dag.
    Skapa konto
  • Diagram över energidata med import, export, laddning och förbrukning i kWh för juni 2026. Visar dagliga variationer och totaler.
    Skapa konto
  • Gilla
Jalokoski
  • Laddar…
S
Biggle Biggle skrev:
Hej.
Vi är nöjd med både Solis och dyness. Vi började med att ha tibber som styrande enhet för allt, inklusive billaddningen. Men det funkade inget bra då dom tagit bort möjligheten att prioritera egen användning, så det "smarta" systemet köpte, sålde och höll på. Jag plockade då bort tibber bridge och lät solis egen app, solis cloud sköta det hela. Den har klart fler parametrar, och hela sommaren har vi enbart kört på egenförbrukning, med ett minimum batteri på 20% och ,max 80%. I stort sätt 0kw i inköp sedan innan sommaren.
Sen en månad har jag testat deras AI version, fast i halvautomatiskt läge, där den inte köper och säljer, utan prioriterar vår egen förbrukning framför försäljning. Det funkar ganska bra, dock blir det ibland lite inköp/prioriteringar som jag kanske inte hade gjort.

Började laborera med en Pi och homeassistant som kan kommunicera med både Solis och billaddaren, och jag tror att det är bästa sättet i slutändan.

Eftersom man knappt får något alls betalt för elen så kommer vi antagligen sluta exportera el om inte priset är exceptionellt bra. Slitage på batteriet käkar ju upp det mesta av vinsten i alla fall.

Nu har vi 30kw batteri, jag hade gärna haft mer, så att cyklerna blir längre, och slitaget mindre.

Soliccloud är helt ok, men kan generera rapporter och data ganska enkelt.
Vad menar du med att man inte får betalt för elen? Det har ju varit rätt höga elpriser i sommar. Inte sett över hela dygnet men topparna är höga.

• Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
Biggle Biggle skrev:
Här kommer lite screendumps. Man kan exportera ut mycket mer, men i stort så har vi inte betalt någon elräkning sedan maj ungefär. Men nu börjar det så sakteligen kosta nån hundralapp sådär.

Den inbyggda AI tjänsten gör så gott den kan, men den är ganska dålig på att förutse kommande produktion, samt eventuella billaddningar och andra saker som inte är återkommande.

Hade man velat tjäna pengar hade man ju i dagsläget inte skaffat vare sig batteri eller solceller, men då hade man ju inte haft lika kul :)

Nästa steg som sagt är att styra allt genom homeassistant. Till skillnad från tibber och liknande all in one system så är ju Solis dyness ganska öppna lösningar. Vilket jag föredrar.
Tack, precis den typen av erfarenhet jag var ute efter.

Det intressanta tycker jag nästan är att du efter några månaders användning verkar ha landat i:

egen kontroll > ”smart” molnstyrning.

Att Solis AI har svårt med exempelvis kommande billaddningar är ganska logiskt. Det är information som systemet inte kan gissa särskilt bra om den inte får den från bilen/laddaren.

Där kan Home Assistant bli riktigt intressant, eftersom den kan känna till både:

• prognostiserad solel
• husets last
• batteriets SOC
• elpris
• när bilen faktiskt ska laddas

En liten nyans bara kring större batteri och slitage: större kapacitet kan absolut ge lägre C-rate och grundare cykler för samma energimängd, vilket normalt är snällare mot cellerna. Men kalenderåldrande finns kvar, så jag hade fortfarande dimensionerat efter hur mycket av kapaciteten som faktiskt används över året.

Om du får Home Assistant-styrningen att fungera vore det väldigt intressant om du återkommer med hur mycket bättre den blir jämfört med Solis AI.

Det är nästan mer värdefull information än ännu en batterioffert. 🙂

S sinuslinus skrev:
Vad menar du med att man inte får betalt för elen? Det har ju varit rätt höga elpriser i sommar. Inte sett över hela dygnet men topparna är höga.
Hej.
Det pris vi får för elen är ju inte i proportion med kostnaderna att köpa el. Själva priset är en sak, men med alla skatter, avgifter mm så är det absolut mest lönsamma att inte köpa el alls. Självförbrukning helt enkelt. Som det ju är så när våra solceller funkar som bäst är alltid priserna som lägst. När vi använder elen, kvällar, mornar mm, så är priserna som högst.

Vi sparar säker en del pangar, ingen elräkning mellan april och september ungefär, men den totala investeringen är nog runt 200 000+, och det är många månaders elräkning. Vi har dessutom i alla fall förra året haft minuspriser, där vi får betala för att dela med oss av strömmen vi producerar. Men så har vi ju för stor produktion.

En fördel är att vi kan slösa på strömmen på sommaren, och att vi spara en hel del diesel med elbilen, eftersom vi kan ladda på dagen.

Sen snackar alla försäljare om stödtjänster och sånt. Jag har dock inte sett några exempel på att någon faktiskt tjänar något på det. Min far har tibbers batteri med stödtjänser, och han tjänar kanske en pressbyråkaffe om dagen, när det går bra..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.