Hej.
Jag har fått offert på två 15kwh batterisystem för typ samma pris.

Ett Dyness stack 100, modulärt system, och et SAJ HS3. Jag är införstådd med skillnaderna och nackdelar/fördelar. Båda systemen funkar fint för oss. Dock har jag en gnagande känsla av att Dyness systemet är klart mycket mer krångligt att få att fungera med stödfunktioner, planeringar mm. Ena säljaren som brukade sälja Dyness säger att dom har en massa problem i den tekniska supporten, samt att det är svårt att få hjälp och kontakt med dyness. SAJ å andra sidan är snabba och enkla att ha att göra med..

SAJ styrs via tibber, eller svea solars nya app. Tycks vara ganska plug and play. Ligger efter den befintliga omvandlaren i installationen och har en egen 12.5 kw konverter för batteriet enbart.

Dyness å andra sidan har en större Solis S6 konverter (20kw), vilket ger snabbare urladdningar och laddningar (vi har typ 20 kw solceller på taket). Skall funka med Tibber eller deras eget system Solis system.

Finns det nån som kan ge lite faktiskt erfarenhet av hur bra dom olika systemen funkar i en normal villa. är styrningen bra, klarar apparna av att planera ok för att mindska egenförbrukningen och sänka toppar samt köpa billigt?
 
Redigerat:
S
Dyness med Solis växelriktare och Tibber bridge ska tydligen funkar bra. Då får man tillgång till Tibbers Grid rewards.

46 kWh för ca 80000kr tror jag det ligger på installerat.

15 kWh är väl alldeles för lite för 20 kW solpaneler.
 
S sinuslinus skrev:
Dyness med Solis växelriktare och Tibber bridge ska tydligen funkar bra. Då får man tillgång till Tibbers Grid rewards.

46 kWh för ca 80000kr tror jag det ligger på installerat.

15 kWh är väl alldeles för lite för 20 kW solpaneler.
Vart har du fått den siffran ifrån? Min offert är på typ 100 för 15 kwh med en solis s6. -grönt avdrag.

15 är lite, absolut. Men mer än så tillåter inte det gröna avdraget för oss.. Sen kan man bygga ut med tiden om man vill det.
 
S
Biggle Biggle skrev:
Vart har du fått den siffran ifrån? Min offert är på typ 100 för 15 kwh med en solis s6. -grönt avdrag.

15 är lite, absolut. Men mer än så tillåter inte det gröna avdraget för oss.. Sen kan man bygga ut med tiden om man vill det.
Det är ju helt galet för mycket.
Ett Homevolt på 13,3 kWh kostar efter avdrag 61000kr från Tibber och det är ett av de dyrare batterierna.

Du får nog ta in fler offerter.
 
S sinuslinus skrev:
Det är ju helt galet för mycket.
Ett Homevolt på 13,3 kWh kostar efter avdrag 61000kr från Tibber och det är ett av de dyrare batterierna.

Du får nog ta in fler offerter.
Ahh, skrev lite oklart. Menade 100 - grönt avdrag, så typ 55-60 tusen för 15 kwh.
 
S sinuslinus skrev:
46 kWh för ca 80000kr tror jag det ligger på installerat.
46 kWh för ca 80000k hade vart fint. Vart hittar man det?
 
S
Biggle Biggle skrev:
46 kWh för ca 80000k hade vart fint. Vart hittar man det?
Vet faktisk inte. Tror du får ta in offerter från flera olika och ställa dem mot varandra.
 
K
Vad har du för växelriktare till solcellerna idag? Är tanken att skrota den och koppla solcellerna till den som kommer med batterierna? Eller köra båda parallellt?
 
  • Gilla
Luntan70
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Vad har du för växelriktare till solcellerna idag? Är tanken att skrota den och koppla solcellerna till den som kommer med batterierna? Eller köra båda parallellt?
Med SAJ så kopplar man det efter den befintliga (icke hybrid) växlare. Med Dynstack så tar man bort den befintliga och ersätter med en Solis s6.

Sjukt svårt att veta vad som är bäst alternativ. Dom olika företagen säger lite olika saker så klart. Därför undrar jag lite om nån kör med nått av systemen.
 
Biggle Biggle skrev:
Med SAJ så kopplar man det efter den befintliga (icke hybrid) växlare. Med Dynstack så tar man bort den befintliga och ersätter med en Solis s6.

Sjukt svårt att veta vad som är bäst alternativ. Dom olika företagen säger lite olika saker så klart. Därför undrar jag lite om nån kör med nått av systemen.
Jag hittar ingenstans att Tibber kan styra SAJ.
Fyra växelriktare monterade på en vägg, numrerade från 1 till 4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle kört på Solis, har förutom Tibber även egen samt andra tredjepart. Kör själv Homevolt men skulle välja solis idag….
 
B buffyin skrev:
Jag hittar ingenstans att Tibber kan styra SAJ.
[bild]

Jag skulle kört på Solis, har förutom Tibber även egen samt andra tredjepart. Kör själv Homevolt men skulle välja solis idag….
Det var en säljare som hävdade detta, men jag har inte sett några bevis på det i appen.

Säljaren av SAJ ojade sig över att integrationen och styrningen med Dyness batterierna fungerade dåligt. Men styrningen via t.ex tibber är väl styrning av främst växelriktaren? Batteriet tar väl bara emot ström? Kan det verkligen vara så att en batterilösning som Stack 100 har så mycket problem?
 
Biggle Biggle skrev:
Det var en säljare som hävdade detta, men jag har inte sett några bevis på det i appen.

Säljaren av SAJ ojade sig över att integrationen och styrningen med Dyness batterierna fungerade dåligt. Men styrningen via t.ex tibber är väl styrning av främst växelriktaren? Batteriet tar väl bara emot ström? Kan det verkligen vara så att en batterilösning som Stack 100 har så mycket problem?
Vad jag förstår så har Tibber bridge precis släppts och de har testat med solis/huwsei. Så säker många buggar fixade. Var likande med min Homevolt i början. Ja är växelriktaren som integreras till Tibber.

Men skulle verkligen be de specificera då ser ej ut att kunna styra eller t.o.m läsa ut data med SAJ. (Skulle aldrig tro en säljare utan kolla upp det).

Sen Svea solar skulle jag aldrig röra, de sålde också Homevolt och många som bytte efter massa bråk till Tibber…
 
B buffyin skrev:
Vad jag förstår så har Tibber bridge precis släppts och de har testat med solis/huwsei. Så säker många buggar fixade. Var likande med min Homevolt i början. Ja är växelriktaren som integreras till Tibber.

Men skulle verkligen be de specificera då ser ej ut att kunna styra eller t.o.m läsa ut data med SAJ. (Skulle aldrig tro en säljare utan kolla upp det).

Sen Svea solar skulle jag aldrig röra, de sålde också Homevolt och många som bytte efter massa bråk till Tibber…
Det är otroligt vilken djungel det är. Har ni haft 4 olika firmor på telefon i en timme styck. Samtliga säger att deras system är överlägset. Dom är alla ganska övertygande.

Har nu fått offerter av

Svea Solar
1komma5
Evify
ECOkraft

Priserna är på det ungefär lika / kwh. +-1 nån tusenlapp. Dock är ju lösningarna lite olika. Vissa har stödtjänster, vissa mer köp/sälj, vissa bara lagring mm.

Har haft minst två säljare som sagt att batterierna från konkurrenten är ren skit.

Ligger mellan 55 och 75 tusen för 15 kwh och konverter, ibland inbyggd, ibland extern.
 
K
Biggle Biggle skrev:
Med SAJ så kopplar man det efter den befintliga (icke hybrid) växlare. Med Dynstack så tar man bort den befintliga och ersätter med en Solis s6.

Sjukt svårt att veta vad som är bäst alternativ. Dom olika företagen säger lite olika saker så klart. Därför undrar jag lite om nån kör med nått av systemen.
Efter? Misstänker att du menar bredvid. Då blir det ju en onödig konvertering till AC. Det gillar inte jag. Plus att kan man bli av med befintliga växelriktaren så förenklar det anläggningen och man kanske kan få någon krona för den.

Sigenergy tycker jag ser ok ut med deras styrning. Men är rätt grön i alla nya fabrikat som poppat upp. Är rädd att man blir lovad funktioner som aldrig kommer.
 
K knightjocke skrev:
Efter? Misstänker att du menar bredvid. Då blir det ju en onödig konvertering till AC. Det gillar inte jag. Plus att kan man bli av med befintliga växelriktaren så förenklar det anläggningen och man kanske kan få någon krona för den.

Sigenergy tycker jag ser ok ut med deras styrning. Men är rätt grön i alla nya fabrikat som poppat upp. Är rädd att man blir lovad funktioner som aldrig kommer.
Nej. Dom vill koppla bakom, så det blir dubbel konvertering. Men enligt säljan är typ det 0 i förlust... vilket låter osannolikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.