Biggle Biggle skrev:
Nej. Dom vill koppla bakom, så det blir dubbel konvertering. Men enligt säljan är typ det 0 i förlust... vilket låter osannolikt.
Det är inte 0% men några procent.

Biggle Biggle skrev:
Det är otroligt vilken djungel det är. Har ni haft 4 olika firmor på telefon i en timme styck. Samtliga säger att deras system är överlägset. Dom är alla ganska övertygande.

Har nu fått offerter av

Svea Solar
1komma5
Evify
ECOkraft

Priserna är på det ungefär lika / kwh. +-1 nån tusenlapp. Dock är ju lösningarna lite olika. Vissa har stödtjänster, vissa mer köp/sälj, vissa bara lagring mm.

Har haft minst två säljare som sagt att batterierna från konkurrenten är ren skit.

Ligger mellan 55 och 75 tusen för 15 kwh och konverter, ibland inbyggd, ibland extern.
Alla säljare lovar guld o gröna skogar!

Svea solar och 1komma5 säljer batteri och elabonomang! Samt inlåsning på deras avtal (1komma5 tar t.o.m några öre avgift för sin styrning…) varför ska du låsa in dig till en installatör?

Tibber Homevolt (som jag har) får du nu 13,3kwh installerat för 60 026kr och skulle inte betala mer än så.

Jag själva skulle gått på märke och flest integrationer. Solis slår just nu min Homevolt i det. Vill vara så lite låst som möjligt.

Skulle kolla i solis Facebook grupper efter lokala installatörer.

B buffyin skrev:
Det är inte 0% men några procent.

Alla säljare lovar guld o gröna skogar!

Svea solar och 1komma5 säljer batteri och elabonomang! Samt inlåsning på deras avtal (1komma5 tar t.o.m några öre avgift för sin styrning…) varför ska du låsa in dig till en installatör?

Tibber Homevolt (som jag har) får du nu 13,3kwh installerat för 60 026kr och skulle inte betala mer än så.

Jag själva skulle gått på märke och flest integrationer. Solis slår just nu min Homevolt i det. Vill vara så lite låst som möjligt.

Skulle kolla i solis Facebook grupper efter lokala installatörer.
Ja. Jag tänker likadant. Lutar åt Solis och Dynstack, även om två av bolagen hävdar att dom har sålt med slutat på grund av alla problem. Hittar dock inte mycket online som stöder den tesen. Känns som det roligaste och flexiblaste system om man vill skala upp, eller hitta ytterligare batterier begagnat osv.

Biggle Biggle skrev:
Ja. Jag tänker likadant. Lutar åt Solis och Dynstack, även om två av bolagen hävdar att dom har sålt med slutat på grund av alla problem. Hittar dock inte mycket online som stöder den tesen. Känns som det roligaste och flexiblaste system om man vill skala upp, eller hitta ytterligare batterier begagnat osv.
Jag håller med, men du kan som sakt alltid gå in på Solis Facebook grupp och kolla vad som skrivs.
Kan alltid Kolla SAJ med eller ställe fråga i båda vad folk tycker. (mer info från folk som har anläggningen än oss lite random).

Min uppfattning är att deras AI vad dum i början (och trolig viss klagomål) samt Tibber Bridge också hade sina barn sjukdomar. Men det hade min Homevolt med.

PS.
Med Solis kan man lägga till Ö-drift och den har generator ingång men kostar nog 15-20 tusen extra.

B buffyin skrev:
Jag håller med, men du kan som sakt alltid gå in på Solis Facebook grupp och kolla vad som skrivs.
Kan alltid Kolla SAJ med eller ställe fråga i båda vad folk tycker. (mer info från folk som har anläggningen än oss lite random).

Min uppfattning är att deras AI vad dum i början (och trolig viss klagomål) samt Tibber Bridge också hade sina barn sjukdomar. Men det hade min Homevolt med.

PS.
Med Solis kan man lägga till Ö-drift och den har generator ingång men kostar nog 15-20 tusen extra.
Ja. dom offererade 20 för jordspett och jordning till elskåp samt en box som behövdes (UPS box finns med). Men säljaren förespådde att priset kommer gå ner framöver, så det var för dyrt tyckte han. Liksom jag då vi egentligen inte har nått behov av det i dagsläget.

För oss utan Facebook är det sjukt störigt att man måste ha ett Facebook konto samt ladda upp en video på sig själv till Herr Zuckerberg för at få va med..

• Gilla
Kjellcod
  • Laddar…
Biggle Biggle skrev:
Ja. dom offererade 20 för jordspett och jordning till elskåp samt en box som behövdes (UPS box finns med). Men säljaren förespådde att priset kommer gå ner framöver, så det var för dyrt tyckte han. Liksom jag då vi egentligen inte har nått behov av det i dagsläget.

För oss utan Facebook är det sjukt störigt att man måste ha ett Facebook konto samt ladda upp en video på sig själv till Herr Zuckerberg för at få va med..
Ödrift, är väll mer än försäkring, men vissa vill kunna ha det.
Ingen med VIdeo mitt FB konto tar nog snart kökort, haha.

Men, hitta denna precis på Tibber FB, 46Kwh för 68 000......
Diskussionstråd om integrationslösningar för laddboxar och prisjämförelser mellan Solis och Sigen, med fokus på systemkompatibilitet och användarupplevelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B buffyin skrev:
Ödrift, är väll mer än försäkring, men vissa vill kunna ha det.
Ingen med VIdeo mitt FB konto tar nog snart kökort, haha.

Men, hitta denna precis på Tibber FB, 46Kwh för 68 000......
[bild]
Då framstår ju mitt pris på 55 000 för 15 kwh med Solis s6 ganska dyrt. Kollade priset på Dyness stack batterier direkt från kina på Alibaba, är officiella tillverkans sida tror jag. Är oerhört mycket billigare. Här kostar ofta batterierna mellan 3500 och 5500 sek / kwh. Från kina typ 1500 kr / kwh.. Utan lokal support, installationshjälp, garantier mm så klart. men ändå.

Biggle Biggle skrev:
Då framstår ju mitt pris på 55 000 för 15 kwh med Solis s6 ganska dyrt. Kollade priset på Dyness stack batterier direkt från kina på Alibaba, är officiella tillverkans sida tror jag. Är oerhört mycket billigare. Här kostar ofta batterierna mellan 3500 och 5500 sek / kwh. Från kina typ 1500 kr / kwh.. Utan lokal support, installationshjälp, garantier mm så klart. men ändå.
Ja, men kan fråga fler installatörer än de stora komma med lokala som sagt. Byta växelriktare är ju inget stort jobb

B buffyin skrev:
Ja, men kan fråga fler installatörer än de stora komma med lokala som sagt. Byta växelriktare är ju inget stort jobb
Det är ju intressant. I Tyskland kan man få samma anläggning för halva priset. Sökte på deras pricerunner och för motsvarande jag är offererad för 15kwh, med installation och support då så klart får jag 50kwh levererad. i det har jag lagt på svensk moms då tysksrna har momsbefriat solcellsbatteriet (smartare lösning tycker jag).

nu gör ju bidraget så att priserna jämnar ut sig lite. men det är ju ett himla överpris. sen är ju känslan att rot, rut, grönt avdrag bara gjort allt extremt mycket dyrare i sverige.

• Gilla
buffyin
  • Laddar…
Har du kommit till något beslut? Står inför samma dilemma.

Persson88 Persson88 skrev:
Har du kommit till något beslut? Står inför samma dilemma.
Blev en dyness stack. Kostade 70 057 (efter avdrag) för 20kw växelriktare + 30kwh stack och support, 10 års garanti, mm.

Det skall installeras om ett par veckor. Så vi får se hur det går. Men jag tror att alla dom olika lösningar har ju typo samma batterier. Som jag såg det ville jag vara så obunden som möjligt.

Okej, får jag fråga varför du valde så stort batteri? De flesta "storförbrukare" brukar klara sig på 15-20 kw?

Persson88 Persson88 skrev:
Okej, får jag fråga varför du valde så stort batteri? De flesta "storförbrukare" brukar klara sig på 15-20 kw?
För att jag har en överdimensionerad solanläggning, och med ett 15 kwh är det ganske begränsad hur mycket det kan bidra med. Med mina beräkningar så tyckte jag att 30 var mer lämpat för vår förbrukning och tillverkning. Samt att jag hade pengarna att spendera på nått kul.

Sådär ja. Allt på plats. Första 24 timmarna helt utan någon köpt el. Ganska cool ändå!

• IMG_9536.png
    Skapa konto
tvätt, torktumlare och matlagning med ugn å spis. Å då går bara solcellerna på halvfart :)

Nästa steg är en elpatron i extratanken för resterande överskott. Så slipper bergvärmen gå på sommaren.

• IMG_9537.png
    Skapa konto
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.