Oj...ja de där brukar jag ju säga har evig livslängd om man inte utsätter dem för våld och inläckande vatten men råddigheten gör att jag i detta fall rekommenderar utbyte. Den ner till höger saknar dessutom innerlocket vilket gör den direkt farlig. Porslinssäkringshusen kan också ha sämre beröringsskydd än vad en elanvändare uppfostrad de senaste 40 åren brukar vara van vid. Jordfelsbrytare är också något man numer är van vid.
Går det att se vad som går på vilken fas?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Myarter Myarter skrev:
Jo nu så hade jag 16A huvudusäkringar innan. Och har 20A, inte 25 som jag av misstag skrev. Lite äldre elcentral som ska bytas till lite modernare hoppas jag.
Det var inte så överskådligt. Det är nog ingen dum idé att byta den centralen. Men innan du tar dit en elektriker för att byta kan det vara värt att dokumentera lite bättre vad som går på vilken fas. På så vis kan du underlätta för elektrikern att fördela det jämnare.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
kisumisu
S SirKnasen skrev:
En 25A diazed säkring klarar ju 30A i minst en timme. 35A i minst 10min.
Så vad tusan gör du för att den ska brinna?
Kör du tvätt, tork, diskmaskin, dusch/vvb, spis, ugn, vattenkokaren, dammsuger, svetsar och elbilsladdning samtidigt?
TS kanske vill säkra ner. Alla har inte lyxen att ha samma nätavgift för 16A,20A och 25A.

T ex hos Vattenfall betalar du extra om du har 20A och ännu mera extra om du har 25A.

TS Skulle klara sig med 20A om det var rätt fördelat.

• Gilla
SirKnasen
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
TS Skulle klara sig med 20A om det var rätt fördelat.
TS har redan 20A. Det var felskrivet tidigare, se inlägg #15.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte vad som är problemet riktigt, det verkar ju bara vara dåligt balanserat. För att komma upp i de strömmarna så måste ju spis, diskmaskin, micro eller liknande köra samtidigt på samma fas. Kanske läge att fundera på detta innan effekttarifferna kommer (nej, de försvinner inte).

Det verkar som sagt bara vara osedvanligt dåligt planerat.

kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Jag förstår inte vad som är problemet riktigt, det verkar ju bara vara dåligt balanserat. För att komma upp i de strömmarna så måste ju spis, diskmaskin, micro eller liknande köra samtidigt på samma fas. Kanske läge att fundera på detta innan effekttarifferna kommer (nej, de försvinner inte).

Det verkar som sagt bara vara osedvanligt dåligt planerat.
Ganska enkelt komma upp i nivåerna om tvättmaskin råkar vara på sin topp, diskmaskin är på sin topp och man kanske värmer ugnen. Sen råkar bergvärmepumpen gå i gång. Alla har ju inte vedeldning eller fjärrvärme.

Men snedraget är det absolut och det går ju göra nåt och det är att sätta om förbrukare till olika faser. Då alla maskiner går ju ej på 3 fas.

K
Om det är svårt att fördela över grupperna. Då är det mer matningar in i centralen från till exempel köket som behöver till. Då har elektrikern lättare att flytta om lasterna mellan faserna.

För att fasbalansering ska fungera behöver sinuskurvan göras om, så den passar den fas du balanserar till. Så därför är det inte någon enkel billig grunka som löser det.

Den produkt jag känner till är ferroamps växelriktare. Då hade jag nog också satt lite solceller för att kunna räkna hem det som en investering och inte bara något man skaffar för livskvaliteten.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Attitudeswe
Myarter Myarter skrev:
Ja det har gjort det ofta då och då. Men bara en fas som då överbelastas så man behöver extra hög huvudsäkringen i onödan
Du kan sätta en effektvakt på storförbrukarna. VVB och tvätt har inga problem att pausa sin uppvärmning 15min så ugnen hinner bli varm t.ex.

Effektvakt på tvätt (enfas plug) kan man lösa för under 500kr. För en flerfaslast blir det lite dyrare då det kräver installation av elektriker. Hårdvara för under 2000kr.

Bonus att man kan använda prylarna för att ducka effektavgift.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Oj...ja de där brukar jag ju säga har evig livslängd om man inte utsätter dem för våld och inläckande vatten men råddigheten gör att jag i detta fall rekommenderar utbyte. Den ner till höger saknar dessutom innerlocket vilket gör den direkt farlig. Porslinssäkringshusen kan också ha sämre beröringsskydd än vad en elanvändare uppfostrad de senaste 40 åren brukar vara van vid. Jordfelsbrytare är också något man numer är van vid.
Går det att se vad som går på vilken fas?
Ja då. De är markerade med ett färgat streck för att visa vilken fas de är på. Är från 1948 så det har några år på nacken så har en ny kabel från gatan som ligger utanför källarväggen som är redo att dras in. Innerlocket var bort tagna för lättare översyn och dokumentation vart fan allt gick.

Idag är det bara nr 4 som har en polig jordfelsbrytare pågrund av badrummets elgolvärme.
Röd= L1
Grön= L2
Blå= L3

• Elcentral med flera säkringsskåp, synliga kablar och kopplingslådor monterade på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Myarter Myarter skrev:
Innerlocket var bort tagna för lättare översyn och dokumentation vart fan allt gick.
Det låter som att du har lite koll på detta. Då är det bara att du kollar upp vad som är i drift samtidigt när huvudsäkringen löser så kan du flytta på något sedan. Jag hade under en period problem med att en huvudsäkring löste om ugnen var på när bilen stod på laddning. Det visade sig att ugn, varmvattenberedare, golvvärme i badrummet och bilens laddare låg på samma fas. Och problemet upphörde helt när jag flyttade på varmvattenberedaren.

kisumisu
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Du kan sätta en effektvakt på storförbrukarna. VVB och tvätt har inga problem att pausa sin uppvärmning 15min så ugnen hinner bli varm t.ex.

Effektvakt på tvätt (enfas plug) kan man lösa för under 500kr. För en flerfaslast blir det lite dyrare då det kräver installation av elektriker. Hårdvara för under 2000kr.

Bonus att man kan använda prylarna för att ducka effektavgift.
Allt går ju styra.

Men jag förstår inte varför det jämt är svaret styrning och lastbalansering.

Visst vvb klarar av ett avbrott absolut. Men det är heller inte kul att saker ej blir gjorda pga att säkringen går annars.

Sen kommer jag ihåg när jag lekte med min laddbox. Hade Tibber och timpris då, gav Tibber rättigheter till boxen.
Resultatet var att bilen var ej fullt laddat och det pluginhybrid som man verkligen vill ha fullt laddat!

Många saker går visserligen själv styra på också att man helt enkelt ej kör allt samtidigt. Men ibland vill man få saker gjort också. Visst 15-20min kanske inte gör så mycket, men i en stor familj kanske tom det gör saker.

Sen ska vi inte glömma att alla smarta puckar mm har också en livslängd, är det inte slitage så är det någon programvaruppgradering (går ej längre uppgradera) som dödar dessa. Ännu värre att det krävs nåt abbonemang som dels kostar och även finns risk molntjänsten går i konkurs.

Så nä här tycker i alla fall jag att det ör bättre investerade pengar anlita en kompetent elektriker som kopplar om (drar in ev extra kablar).

Köp en tångampermeter typ gaffel UNI-T och mät i elskåpet. Flytta belastning från den huvudsäkring som är varmast till kallast fas.

Det borde som sagt gå att flytta eller byta plats på en-två-tre grupper för att jämna ut det hela.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det borde som sagt gå att flytta eller byta plats på en-två-tre grupper för att jämna ut det hela.
Ja för TS räcker säkert en "statisk" balansering.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.