5 302 läst ·
46 svar
5k läst
46 svar
Dvärgbrytare som slår ifrån sporadiskt
Det har jag faktiskt inte tänkt på. Det skulle kunna förklara sporadiska tillslags-avbrott, men det förklarar tyvärr inte att brytaren slår ifrån random när jag sitter och jobbar.H hempularen skrev:
I mina blöta drömmar...pacman42 skrev:
Vid ett tillfälle när brytaren slog ifrån mitt under arbetet låg förbrukningen för hela lägenheten på ynka 260 watt.pacman42 skrev:
Kan det vara en av sakerna som gör att dina ca 10A plötsligt blir 15A under en stund, sannolikheten för att detta sker under uppstart är ju större. Om du nu delar på sakerna över två säkringar så finns ju inte överlastproblemet längre...
Har du mätt vad din normala last på säkringen ligger på? En tångamperemeter är ju inte så dyr nuförtiden...
- Jag har redan gjort det (elektriker har) för luftvärmepumpen. Så nog skulle det gå hit in också om det nu skulle lösa alla problem. Det kanske fixar startströmmen, men tror inte det hjälper för avbrotten under arbetet. Inte hittat någon rimlig förklaring alls ännu till dessa.J jonaserik skrev:
Redan på gång, och resultatet så långt är att ingenting då händer. Men jag får fortf inte fram någon logisk slutsats på vad som eg är problemet som förklarar både avbrott vid tillslag såväl som efter en stunds arbete.J jonaserik skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Hur används de smarta switcharna? Det är inte så att de har slagit på något medan du arbetade när säkringen löste "spontant"?
Om jag förstod dig rätt så har de smarta switcharna tillkommit till din "konstruktion" strax innan problemen började? Då skulle jag nog börja med att misstänka ett fel där vid en felsökning. Det har förekommit dylika produkter på marknaden med extremt dålig elsäkerhet, isolationsavstånd på under 1 mm.
Vad exakt är det för typ av prylar du har inkopplade? Jag vet att vissa laserskrivare drar en kraftig strömspik när de vaknar. De är alltså igång, men när du skickar ett jobb till den så vaknar den upp fullt, och drar en kraftig startström. Skulle kunna vara likadant med ex. en nätverksdisk (jag gissar).
Om jag förstod dig rätt så har de smarta switcharna tillkommit till din "konstruktion" strax innan problemen började? Då skulle jag nog börja med att misstänka ett fel där vid en felsökning. Det har förekommit dylika produkter på marknaden med extremt dålig elsäkerhet, isolationsavstånd på under 1 mm.
Vad exakt är det för typ av prylar du har inkopplade? Jag vet att vissa laserskrivare drar en kraftig strömspik när de vaknar. De är alltså igång, men när du skickar ett jobb till den så vaknar den upp fullt, och drar en kraftig startström. Skulle kunna vara likadant med ex. en nätverksdisk (jag gissar).
Motorer och transformatorer är väl det enda som kan ge strömspikar vid normal drift...H hempularen skrev:Hur används de smarta switcharna? Det är inte så att de har slagit på något medan du arbetade när säkringen löste "spontant"?
Spolar helt enkelt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
"Alla" switchade nätaggregat av den typen som sitter i datorer har enorma (dvs inte bara "stora"ClasseClas skrev:
När en termistor dör så är det vanligaste att den brinner upp och öppnar. Dvs nätagget slutar fungera. MEN, det händer även att de ändrar värde, eller helt enkelt kortsluter (enligt amerikanska flottan i 1/6-del av fallen). Och om de gör något av de senare så fungerar fortfarande allt som det skall, men man får en större, eller mycket större strömrusning vid tillslag.
Så i ditt fall är jag nästan beredd att sätta pengar på att man antingen har fuskat med termistorerna (köpt något ommärkt mög i tredje hand via kusinens vän på en bakgata i Kina), eller så har de helt enkelt gett upp på ett lite ovanligare sätt.
Det är dock enkelt att laga om man är lite händig.
- De klickar ganska instinktivt när de slår på och de kontrollerar högtalare och subwoofer som ger ett påtagligt KLICK/POFF ljud när de strömsätts, så jag är ganska säker på att ingen av switcharna drog igång när incidenten inträffade. Det är bara en av switcharna som tillkommit, den slog tveklöst ej på då den går till en lampa. Det är om det är något knas med den tillkomna switchen som gör att den då och då strömrusar, men det verkar skumt.H hempularen skrev:Hur används de smarta switcharna? Det är inte så att de har slagit på något medan du arbetade när säkringen löste "spontant"?
Skrivaren hade inget jobb vid tillfället (den har väldigt sällan jobb och man hör tydligt när den får ett)
Bra förslag dock.
- Inga motorer här, transformatorer finns det några stycken, men ingen som slog till under tillfället.pacman42 skrev:
- INTRESSANT! Agget i datorn är gammalt nu, det skulle mycket väl ha kunnat dragit på sig något slags problem. Jag har redan ett mindre fel på det (förmodligen) då den datorn inte längre ger normal ström till USB portarna och endast klarar mycket liten förbrukning. Kanske relaterar, inte omöjligt iaf. Ska definitivt prova som ett av de nästa stegen att sätta en switch innan datorn så att den inte slår på med det andra.lars_stefan_axelsson skrev:
"Alla" switchade nätaggregat av den typen som sitter i datorer har enorma (dvs inte bara "stora") kondensatorer direkt på ingången. För att dessa inte skall leda till en orimlig strömrusning så har man nästan (det finns några olika sätt att lösa det, men 99% så) alltid termistorer som begränsar strömmen tills de värmts upp.
När en termistor dör så är det vanligaste att den brinner upp och öppnar. Dvs nätagget slutar fungera. MEN, det händer även att de ändrar värde, eller helt enkelt kortsluter (enligt amerikanska flottan i 1/6-del av fallen). Och om de gör något av de senare så fungerar fortfarande allt som det skall, men man får en större, eller mycket större strömrusning vid tillslag.
Så i ditt fall är jag nästan beredd att sätta pengar på att man antingen har fuskat med termistorerna (köpt något ommärkt mög i tredje hand via kusinens vän på en bakgata i Kina), eller så har de helt enkelt gett upp på ett lite ovanligare sätt.
Det är dock enkelt att laga om man är lite händig.
Detta löser dock fortf inte frågan när brytaren slår ifrån mitt under arbetet, då har ju kondingarna redan laddats upp. Men... jag överväger att jag har två problem, kan inte få ihop det på något annat sätt. Någonting som drar ovanligt mycket i startström och någonting som sporadiskt strömrusar av någon orsak. Det senare är det absolut mest svårförklarade.
Att man sporadiskt får korslutningar i elektronik när den går varm är ju inte ovanligt. Just kondensatorer (särskilt elektrolytkondensatorer, eller nästan enbart dessa) har ju många hyss för sig när de börjar ge upp. Jag har bytt kondensatorer på både nätaggregat och symaskin (för att nämna två exempel) där de har skapat problem först när de blivit varma, men de har inte gett problem på starkströmssidan för mig någon gång (antagligen därför jag inte tänkte på det).K Kristian Erik Tigersjäl skrev:- De klickar ganska instinktivt när de slår på och de kontrollerar högtalare och subwoofer som ger ett påtagligt KLICK/POFF ljud när de strömsätts, så jag är ganska säker på att ingen av switcharna drog igång när incidenten inträffade. Det är bara en av switcharna som tillkommit, den slog tveklöst ej på då den går till en lampa. Det är om det är något knas med den tillkomna switchen som gör att den då och då strömrusar, men det verkar skumt.
Skrivaren hade inget jobb vid tillfället (den har väldigt sällan jobb och man hör tydligt när den får ett)
Bra förslag dock.
- Inga motorer här, transformatorer finns det några stycken, men ingen som slog till under tillfället.
- INTRESSANT! Agget i datorn är gammalt nu, det skulle mycket väl ha kunnat dragit på sig något slags problem. Jag har redan ett mindre fel på det (förmodligen) då den datorn inte längre ger normal ström till USB portarna och endast klarar mycket liten förbrukning. Kanske relaterar, inte omöjligt iaf. Ska definitivt prova som ett av de nästa stegen att sätta en switch innan datorn så att den inte slår på med det andra.
Detta löser dock fortf inte frågan när brytaren slår ifrån mitt under arbetet, då har ju kondingarna redan laddats upp. Men... jag överväger att jag har två problem, kan inte få ihop det på något annat sätt. Någonting som drar ovanligt mycket i startström och någonting som sporadiskt strömrusar av någon orsak. Det senare är det absolut mest svårförklarade.
Intressanta tankegångar. Jag tänker ju direkt på agget i datorn som nu är ganska gammalt och har enorma kondingar naturligtvis. Det är nog en mer trolig kandidat än den pinfärska dock-adaptern.pacman42 skrev:
Att man sporadiskt får korslutningar i elektronik när den går varm är ju inte ovanligt. Just kondensatorer (särskilt elektrolytkondensatorer, eller nästan enbart dessa) har ju många hyss för sig när de börjar ge upp. Jag har bytt kondensatorer på både nätaggregat och symaskin (för att nämna två exempel) där de har skapat problem först när de blivit varma, men de har inte gett problem på starkströmssidan för mig någon gång (antagligen därför jag inte tänkte på det).
Flytta datorn med gamla agget till egen anslutning är DEFINITIVT nästa test. Det testet kan faktiskt göras 24/7 också för att kanske få ett snabbare resultat. Tack!
Har haft snart 2 olika aggregat till mina PCs genom åren som dött "långsamt" nuvarande sjunger på sista värsen sedan ett halvår eller så. Felet ses vid uppstart då bios klagar på att det under förra sessionen varit strömspikar från PSUn som moderkortet behövt skydda sig mot samt att det helt enkelt är svårt att få datorn att boota korrekt. Elpris till trots så är min PC på dygnets alla timmar så har i princip enbart stängt av den när någon sovit i gästrummet/kontoret. Men att en PSU går sönder är ju inte direkt ovanligt så skulle absolut inte utesluta den ur ekvationen.